Nejlepší prevence rakoviny: Rady od odborníka, které skutečně zabírají | Moje zdraví

Nejlepší prevence rakoviny: Rady od odborníka, které skutečně zabírají

Nejlepší prevence rakoviny: Rady od odborníka, které skutečně zabírají
Autor: istock.com
19. února 2021 • 06:00

Rakovina je závažné onemocnění, které ne vždy lze vyléčit či zachytit včas. Zásady prevence proti rakovině se zakládají především na zdravém životním stylu. Jak tedy snížit riziko onemocnění rakovinou?

Pravdou je, že na vzniku rakoviny se podílí celá řada faktorů včetně dědičnosti, ve spoustě případů si ji ale způsobíme sami svými nezdravými návyky. Máme pro vás rady, co dělat a čeho se raději vyvarovat.

Co dělat proti rakovině

Ne nadarmo se říká, jsme tak zdraví, jak zdravá jsou naše střeva. Proto zařaďte do stravy dostatek zeleniny a ovoce (alespoň 5 porcí po cca 100 g). „Tím dodáte kromě důležitých vitamínů, minerálů a živin i vlákninu, která je důležitá právě pro správné fungování trávicího traktu,“ říká lékárnice Mgr. Pavla Horáková z Lékárna.cz. Pro správné fungování těla potřebujeme přibližně 30 g vlákniny denně, současným hektickým stylem života ale přijímá mnoho lidí sotva polovinu potřebného množství. Vlákninu najdete nejen v ovoci a zelenině, ale i v celozrnných potravinách, luštěninách, semínkách a ořeších. Do jídelníčku zařaďte také tučné ryby, bohaté na omega-3 kyseliny.

Kde je nejvíc vitamínů? Více čtěte zde.

„Jezte potraviny bohaté na antioxidanty. Tyto látky pomáhají chránit buňky před oxidačním stresem, který může být také příčinou nádorového bujení,“ radí lékárnice. Mezi tyto potraviny patří například maliny, borůvky, rybíz, brokolice, květák, kapusta, česnek, cibule, kurkuma, zelený čaj, aloe, amarant, brahmi, skořice, echinacea, ženšen, ostropestřec, lněné semínko, ginkgo, chlorella, spirulina, moruše, meduňka, máta, majoránka, dobromysl, pepř, šalvěj a mnoho dalších potravin a bylin.

Choďte na pravidelné preventivní prohlídky, které mohou pomoci v záchytu rakovinných změn v těle již v zárodku. „Nezapomeňte především na střevo a konečník. Od 50 do 54 let máte nárok na vyšetření stolice na okultní krvácení 1x za rok. Od 55 let 1x za 2 roky nebo můžete 1x za 10 let podstoupit kolonoskopické vyšetření,“ říká farmaceutka. Nechte si pravidelně kontrolovat také pihy a mateřská znaménka kvůli prevenci rakoviny kůže

Více o mateřských znamínkách čtěte zde.

Pravidelné gynekologické prohlídky zase mohou včas odhalit rakovinu děložního čípku. „Každá žena by měla vědět, jak provádět samovyšetření prsou. Provádět by ho měla pravidelně každý měsíc po skončení menstruace. Díky tomu může dojít k záchytu rakoviny prsu či mízních uzlin v podpaží velmi brzy. Od 45. roku má každá žena co dva roky nárok na preventivní vyšetření prsů v rámci mamografického screeningu,“ vysvětluje Mgr. Pavla Horáková.

Preventivnímu vyšetření by se však neměli vyhýbat ani pánové. Dá se tak včas přijít na problémy či rakovinu prostaty.

Pokud se vám právě narodilo miminko, je dobré ho kojit. Nejenže dáte svému dítku to nejlepší, co máte, ale uděláte i něco pro sebe. „Kojení u nekuřaček prokazatelně snižuje riziko rakoviny prsu až o 4 % za každý rok kojení a o 8 % po každém porodu,“ upozorňuje Mgr. Pavla Horáková.

Dodržujte pitný režim. Pro správné fungování organismu je třeba minimálně 2 l tekutin denně. Nejvhodnější je čistá voda bez bublinek či ovocné a bylinné čaje.

Pravidelně se hýbejte a udržujte svoji tělesnou hmotnost ve správných mezích. Nadváha je rizikovým faktorem pro vznik mnoha onemocnění včetně rakoviny.

Pokud na pracovišti přicházíte do styku s rakovinotvornými látkami, chraňte se před jejich působením (ochranné obleky, rukavice, štíty, respirátory...)

„Nechte si občas změřit koncentraci radonu v domě nebo bytě. Radon se do budov může dostávat z podloží nebo stavebního materiálu. Radon je všudypřítomný radioaktivní plyn, který vzniká přeměnou uranu. Sám se dále přeměňuje na další radioaktivní prvky, které se do těla dostávají dýchacími cestami a ozařují je. Pokud pobýváme v prostředí se zvýšenou koncentrací radonu, může docházet k rozvoji rakoviny plic,“ upozorňuje farmaceutka.

V neposlední řadě nezapomeňte také odpočívat, relaxovat a meditovat. Přemíra stresu našemu tělu také nesvědčí. Nadměrný stres může způsobovat nejen úzkost, deprese, poruchy spánku a paměti, ale může být příčinou více než 60 % všech onemocnění a nemocí včetně rakoviny.  

 

Čeho se vyvarovat?

Velmi důležité je omezit solení, cukr a výrobky z něj, slazené nápoje, příliš tučné, smažené a grilované potraviny či polotovary. „Snižte spotřebu masa, především toho červeného a uzenin. Všechny tyto potraviny škodí nejen našemu zažívání,“ upozorňuje lékárnice. Omezte či ukončete také příjem alkoholu. „Alkohol je prokázaným karcinogenem,“ varuje farmaceutka.

Omezte konzumaci cukru a zlepšíte hned pět těchto věcí.

Omezte také kouření nebo s ním úplně přestaňte. „Cigaretový kouř obsahuje více jak 4000 látek, které prokazatelně škodí zdraví. Více jak 60 z nich jsou karcinogeny (toluen, formaldehyd, naftalen, sloučeniny niklu, kadmium, nitrosaminy, dehet,..),“ vyjmenovává Mgr. Pavla Horáková.

Nevystavujte nechráněnou pokožku slunečnímu záření. Platí to především u dětí, u kterých je riziko spálení daleko vyšší než u dospělých. Riziko spálení a následný vznik rakovinného bujení se však nevyhne ani dospělým. Pokud víte, že budete na přímém slunci trávit delší dobu, použijte ochranné přípravky s UV faktorem a vhodné oblečení a pokrývku hlavy. Pozor i na návštěvu solárií.

 

 

 

Autor: Marie Bezděková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.