Borůvky: Proč jsou tak zdravé a jaké mají účinky?

Borůvky: Proč jsou tak zdravé a jaké mají účinky?
Borůvky jsou zdravé zejména díky jejich antioxidačním účinkům • Autor: iStock.com
30. dubna 2018 • 06:00

Brzo už zase začne sezóna borůvek. Do lesů vyrazí „nájezdníci“ a nešetrně budou hřebeny česat lány keříků. V tom natrhat si pár borůvek pro vlastní potřebu vám ale samozřejmě nikdo nebrání. Věděli jste totiž, že toto ovoce je ohromně zdravé? K čemu všemu je dobré a jak bychom borůvky měli konzumovat? Zeptali jsme se výživového specialisty Michala Richtera.

Borůvky jsou ceněné pro svůj vysoký obsah antioxidačních látek včele s vitamínem C. „Tyto látky pomáhají tělu vyrovnat se s volnými radikály, které zcela přirozeně v lidském organismu vznikají. Jejich nadbytek však není žádoucí, protože poškozuje DNA buněk, což může postupem času vést k zhoršení zdravotního stavu jedince," říká výživový specialista Michal Richter.

A pokračuje: "Dobrá zpráva je, že u bobulovin, a to zejména divoce rostoucích, byla prokázána schopnost navýšit antioxidační kapacitu organismu při jejich pravidelné konzumaci. Díky tomuto benefitu mohou borůvky výrazně snížit oxidativní poškození DNA buněk či LDL cholesterolové frakce, která hraje velkou roli při vzniku aterosklerózy. Některé výzkumy také borůvkám přisuzují antihypertenzní účinky či pozitivní vliv na kognitivní funkce, a to zejména u seniorů.“

Borůvky pomáhají při cukrovce

Je pravda, že strava bohatá na borůvky může změnit způsob, jak naše tělo uchovává a zpracovává cukr, který přeměňuje v energii, a také redukuje tuk v břišních partiích? Podle Michala Richtera se způsob využívání glukózy určitě nezmění, ale co se může změnit, je citlivost buněk závislých na inzulínu. Pokud se ona citlivost zvýší, dochází k lepšímu vychytávání glukózy z krevního oběhu, čímž se přirozeně snižuje jak hladina glykémie po jídle, tak i nalačno.

„Již značná řada odborných prací tedy označila borůvky za potravinu s anti-diabetickým potenciálem. Co se týče redukce tuku v břišních partiích, v první řadě bych rád podotknul, že neexistuje nic jako selektivní redukce tuků, tedy že bychom cíleným konzumováním určitých potravin zredukovali tuk na některých partiích lépe než bez zařazení dané potraviny do našeho jídelníčku. Lepší odbourávání tuků vlivem konzumace borůvek je pouze v důsledku zlepšení inzulínové senzitivity, která u jedinců s nadváhou či obezitou přirozeně vede k efektivnějšímu odbourávání jak podkožního, tak i viscerálního tuku,“ vysvětluje odborník. Viscreální tuk je ten vnitřní, který obklopuje naše útroby. Je mnohem více nebezpečný pro naše zdraví než tuk podkožní.

Jak borůvky jíst?

V jakém stavu bychom měli borůvky konzumovat a případně i v kombinaci s jakými potravinami? Nejlépe samozřejmě tuzemské čerstvé, přes rok je k dostání jejich kanadská varianta. Vyhýbat se nemusíte ani mražené formě, šťávám a extraktům.

Co se týče kombinace s ostatními potravinami, v sezóně se jistě nabízejí různá jogurtová/tvarohová smoothie jako osvěžující svačina během teplých dní. Pokud bychom chtěli ještě zvýšit obsah antioxidačních látek, vhodná by byla kombinace s dalšími bobulovinami, jako jsou například maliny či ostružiny. 

Recepty na jídla z borůvek najdete ZDE.

Kde si borůvky nenatrháte?

Brusnici borůvku, jak zní její odborný název, najdeme ve velké části Evropy. Marně byste po ní ale pátrali třeba v jižní Itálii, v Řecku či ve Španělsku. Naopak výjimečně se objevuje třeba i na Sibiři, v Grónsku, ale i v Číně. Roste také na Kavkaze či na Islandu. Speciální druhy pak jsou i v USA a v Kanadě.



Autor: Daniel Mareš
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.