Vitamíny: Které nám nejčastěji chybí a kde je najdete?

Vitamíny: Které nám nejčastěji chybí a kde je najdete?
Využít můžete různé doplňky stravy • Autor: istockphoto.com
19. listopadu 2017 • 06:00

Automaticky očekáváme, že naše tělo bude stále zdravé, plné síly, bude nám „sloužit“ co nejlépe a pokud možno co nejdéle. V případě, že tomu tak není, nastoupí dlouhodobá únava, necítíme se ve své kůži a naše psychická i fyzická odolnost klesá, je třeba se v první řadě dobře podívat, jakým způsobem žijeme, co jíme a odkud čerpáme živiny, zda jich máme ve svém jídelníčku dostatek, nebo je třeba akutně tělu dodat podporu v podobě mikroživin v koncentrované podobě.

Mikroživiny, tedy vitamíny a minerály, jsou totiž skutečně nezbytné pro život, pro obranyschopnost našeho organismu a jeho správné fungování. Jestliže přemýšlíme nad vyváženým jídelníčkem, nesmíme zapomínat na fakt, že ve stravě obecně ubývá přirozených výživných látek, ať již v důsledku nedostatku živin v půdě či na základě dalších aspektů (kvůli velkovýrobě se zničí spoustu vitaminů i minerálů).

Proto bohužel s potravou přijímáme čím dál tím méně mikroživin a bývá zapotřebí je doplňovat i pomocí kvalitních doplňků stravy. Nicméně je dobré mít na paměti, že nesmíme doplňovat bezhlavě (teď, nebo nikdy!) a vše, ale naopak s rozvahou to, co skutečně potřebujeme… 

Denní doporučený příjem – DDD

Zkratka DDD (RDA, RDI) označuje minimální doporučený denní příjem mikroživin pro zdravou osobu. Toto množství by mělo být dlouhodobě dodrženo, aby nedošlo k projevům nedostatku těchto látek. De facto se takto označuje dolní limit, pod který by neměl příjem mikroživin klesnout. Individuální potřeba však může být vyšší, a to dokonce i násobně v závislosti na zátěži, stresu, věku a celkovém stavu organismu.

Doporučené denní dávky stanovuje vyhláškou státem pověřená instituce. V Česku se na tvorbě vyhlášky MZ ČR podílí SZÚ, hygienická služba, odborné lékařské společnosti, Společnost pro výživu, ale i další odborné instituce z oblasti potravinářství, tedy VŠCHT, Výzkumný ústav potravinářský aj. Aktuálně platná je Vyhláška č. 225/2008 Sb., kterou se stanoví požadavky na doplňky stravy a na obohacování potravin. Tato vyhláška respektuje doporučení WHO a musí plně odpovídat směrnici EU.

Vitamíny

Byly objeveny zhruba před 100 lety. Dnes známe tyto vitaminy: A (retinol, axeroftol), B (vitaminy skupiny B), C (kyselina askorbová), D (kalciferol, ergosterol), E (tokoferol), F (esenciální mastné kyseliny), H (biotin), K (menadion), P (biofl avonoidy), PP (niacin, nikotinamid, niacinamid), P4 (troxerutin), T (tzv. růstový faktor) a U (výtažek zelí).

Dostatečné množství vitaminů v organismu je nezbytné pro naši existenci – regulují úroveň metabolických pochodů, nedostatek jediného může ohrozit fungování celého organismu. Jejich spotřeba stoupá v případě zvýšené námahy, v průběhu nemoci, při tělesné a duševní zátěži apod. Rozpustné ve vodě jsou vitamín C a vitaminy skupiny B. Rozpustné v tucích jsou vitamíny A, E, D a K.

Který vitamín mi chybí?

Vitamin C

DDD 60 mg (navýšení při nachlazení, infekcích); přirozený zdroj: šípky, citrusové plody, papriky, jahody, brokolice, brambory, zelí, petržel, rakytník.

Vitamin B9 (kyselina listová)

DDD 0,2mg; přirozený zdroj: játra, tmavě zelená listová zelenina, obiloviny, fazole. 

Vitamin D

DDD 300–600 IU; přirozený zdroj: játra, mořské ryby (rybí tuk), vejce, máslo.

Víte, že…

  • vykouření jediné cigarety zničí 100 mg vitaminu C? 
  • antikoncepce snižuje hladinu vitaminu B6, B kyseliny listové a vitaminu C?
  • jestliže máte vysoký příjem bílkovin, potřebujete mnohem vyšší příjem vitaminu B6?

Pozor na předávkování vitaminy rozpustnými v tucích – kumulují se v organismu, na rozdíl od vitaminů rozpustných ve vodě, které se při nadbytku z organismu automaticky vyloučí.

Odborná spolupráce: prof. MUDr. Jaromír Astl, CSc., Eliška Astlová, www.clinic21.cz

Článek vyšel v původním znění v tištěném magazínu Moje zdraví.

 

Autor: Helena Míková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.