Nezapomínejte na paměť. Dopřejte jí kvalitní trénink | Moje zdraví

6 tipů, jak nejlépe trénovat mozek podle vědců

3. ledna 2019 • 06:00

Řekněme si upřímně: Kdo z nás myslí na to, jak pečuje o svou paměť? Maximálně tak ve chvíli, kdy si nemůžeme na něco vzpomenout a říkáme slova o děravé hlavě... Přitom náš životní styl je jednou ze základních věcí, která rozhoduje o tom, jak moc bude náš mozek a s ním i paměť fit. Co podporuje zdraví našeho mozku a povzbuzuje ho k růstu nových neuronů? Možná budete překvapeni! Jsou to samé jednoduché věci!

Všichni občas zapomínáme, zvláště když jsme zaneprázdnění," říká americká dietetička Jilian Kubala. "I když genetika hraje při ztrátě paměti svou roli, máme možnost stále paměť zdokonalovat.“ Paměťové centrum neboli hipokampus se regeneruje po celou dobu našeho života, dokonce až do 90 let. Musíme mu ale dopřát správné podmínky. Mezi ně patří především cvičení, správná výživa a dobrý spánek. Tedy nic, co by si nemohl dopřát každý. Na co se tedy zaměřit?

1. Méně cukru a více zeleniny

Potraviny hrají u vaší paměti zásadní roli. Určitě byste se měli vyhnout přidanému cukru. Výzkumné studie ukazují, že cukr může mít negativní vliv zejména na fungování krátkodobé paměti.

Do svého jídelníčku naopak zařaďte čerstvou zeleninu stejně jako zdravé tuky. Kari, celer, brokolice, karfiol a vlašské ořechy obsahují antioxidanty a jiné sloučeniny, které chrání zdraví mozku a mohou dokonce stimulovat produkci nových mozkových buněk. A nezapomeňte ani na ryby, které jsou bohaté na omega-3 mastné kyseliny. Tyto tuky snižují riziko srdečních onemocnění, snižují zánět, zmírňují stres a úzkost. Kromě toho konzumace doplňků z ryb a rybího tuku může zlepšit paměť, zejména u starších lidí.

2. Vyhněte se multitaskingu

Multitasking sice vypadá, že uděláte co nejvíce věcí co nejrychleji, ve skutečnosti ale vede k vašemu zpomalení. Pokud děláte moc věcí najednou, hůře se soustředíte, chybujete a nic neudržíte v paměti. Výzkum ukazuje, že potřebujete zhruba osm vteřin na to, abyste si do paměti zapsali nějaké informace, takže pokud telefonujete a vykládáte nákup, je klasickou situací, že nevíte, kam jste dali klíče. Opakem multitaskingu by byla všímavost, která vám pomůže dosáhnout opravdového zaměření. Pokud zjistíte, že se snažíte dokončit pět úkolů najednou, zastavte se a zaměřte svou pozornost zpět na jeden úkol.

3. Cvičte tělo

Je to tak, ve zdravém těle zdravý duch. Cvičení povzbuzuje, že stimuluje nervové buňky, aby se množily, posiluje jejich propojení a chrání je před poškozením.

4. Myslete na dostatek spánku

Spíte málo, často se probouzíte a ráno vstáváte s pocitem vyčerpání? Tak to své paměti moc nepomáháte a nemůžete se divit, že se třikrát vracíte domů pro zapomenuté věci či kontrolu. Výzkum Harvardské univerzity naznačuje, že lidé s kvalitním spánkem mají o 33 procent vyšší pravděpodobnost lepšího pamatování, nápaditosti a kreativity. Spánek lépe dokáže uchovat vaše vzpomínky a zlepšuje dovednosti. I jedna nekvalitně prospaná noc dokáže velmi silně ovlivňovat vaše schopnosti následující den.

5. Zahrajte si mozkové hry

Pokud dostatečně nezásobíte svůj mozek novými překvapivými informacemi, začíná degenerovat a paměť klesat. Jedním ze způsobů, jak vyživovat svůj mozek, je hrát "mozkové hry", které můžete hrát online nebo offline. Pokud se rozhodnete svůj mozek trénovat, v ideálním případě by bylo rozumné investovat nejméně 20 minut denně do této aktivity. Můžete využít různé aplikace jako Lumosity či online hry jako Memory training či Brain fitness. Jedinou nevýhodou mozkových her je to, že se stávají další položkou “co dělat“ a stihnout během dne. Abyste se nestresovali, trénujte prakticky. Pamatujte si nákupní seznamy, každý den si opakujte jedno telefonní číslo, nepište si do diáře všechny schůzky, například jeden až dva dny, a zkuste je jen zapsat do paměti.

6. Získejte nové dovednosti

Zapojením se do "účelných a smysluplných činností" stimulujete váš neurologický systém a předcházíte onemocněním souvisejícím se stresem, snižujete riziko demence a zvyšujete zdraví a pohodu. Klíčem je najít aktivitu, která je pro vás duševně stimulující. V ideálním případě by to mělo být něco, co vyžaduje vaši neomezenou pozornost a poskytuje vám velkou spokojenost. Měla by to být činnost, na kterou se těšíte, jako je hra hudební nástroj, zahradnictví, sport, vaření,…

 

 

 

 

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.