Vitamín D: Nevěřte tomu, že ho máte dost ze slunce! U většiny lidí to neplatí!

Vitamín D: Nevěřte tomu, že ho máte dost ze slunce! U většiny lidí to neplatí!
Autor: iStock.com
24. prosince 2018 • 06:00

Nedostatek vitamínu D má podle studie Státního zdravotního ústavu většina populace. Přitom tento vitamín ovlivňuje doslova desítky procesů v těle a je důležitý nejen pro dobrou imunitu, ale i pro zdraví srdce a také pro psychiku.

Výsledky studie, která zjišťovala, zda mají dospělí v Česku dostatečný příjem vitamínu D, jsou varující. Ukázala totiž, že průměrný člověk přijme ze stravy v průměru 3,6 mikrogramů vitaminu D za den. Podle nejnovějšího doporučení, které říká, že denně bychom ho měli sníst 15–20 mikrogramů, má ze stravy dostatek vitamínu D jen jedno procento populace. Mimochodem u dětí je to zhruba třetina.

Projeví se postupně

Zdravotní komplikace způsobené nedostatkem vitamínu D se neprojeví hned, signály naše tělo vysílá postupně v podobě různých příznaků. Pokud se například nemůžete zbavit nachlazení, jste podráždění nebo trpíte poruchami spánku, na vině může být právě nedostatek „déčka“.

 

Vitamín D je pro tělo velmi důležitý, protože v něm ovlivňuje 200 různých chemických reakcí a nachází se téměř ve všech typech lidských buněk a tkání. Dostatečné množství vitamínu D přispívá ke zdravé funkci srdce, mozku a k dobrému trávení. Nejnovější výzkumy navíc ukazují, že nízká hladina tohoto vitamínu může zvyšovat riziko infarktu a mít negativní vliv na plodnost.

Únava, ale i špatné zuby

Hlavní předností déčka je schopnost posilovat vrozenou imunitu. Aktivací bílých krvinek odstraňuje patogeny z těla, což z něj dělá rychlého a účinného pomocníka v boji proti nemocem. Ovlivňuje také psychickou pohodu, celkovou tělesnou kondici a pomáhá s hubnutím. Když vám vitamin D chybí, můžete se cítit unavenější, vaše svaly jsou oslabené, a tím klesá i vytrvalost.

 

„Déčko“ se podílí na vstřebávání a ukládání vápníku a fosforu z potravin do kostí a zubů, čímž zvyšuje jejich pevnost. Nízká hladina vitamínu D naopak způsobuje vyšší kazivost zubů a lámavost kostí. „Nedostatek vitamínu D bývá výraznější na jaře, kdy se v organismu vyčerpají jeho zásoby z léta. Doplňovat tento vitamín by měli zejména starší lidé, s přibývajícím věkem totiž jeho nedostatek může vést k nebezpečnému řídnutí kostí známému jako osteoporóza. Také tvorba vitamínu D ze slunečního záření je u starších osob silně snížená,“ vysvětluje MUDr. Aleš Ducháček z ambulance SYNLAB.

Přírodní zdroje vitamínu D

Většinu lidí uklidňuje informace, že vitamín si tělo dokáže vytvořit samo ze slunečního záření dopadajícího na kůži. Abychom jej načerpali dostatek, museli bychom pobýt každý den 20–30 minut na slunci. Bohužel v dnešní době se přirozenému slunečnímu záření nevystavujeme tak často.

Čím to nahradit? V menší míře ho obsahují vejce a mléko, ale nejvíce je zastoupen v nepopulárním rybím oleji. “Přírodním zdrojem vitamínu D jsou hlavně tučné mořské ryby, například losos, tuňák nebo sardinky. Vyskytuje se i ve vaječném žloutku, hovězích nebo tresčích játrech, tofu a houbách. Naleznete ho také v mléčných výrobcích jako máslo, mléko, sýr či v některých cereáliích,” radí doktor Aleš Ducháček.

Často je ale třeba sáhnout i po doplňcích stravy. Raději ale konzultujte jejich podávání s lékařem na základě vašeho věku a zdravotního stavu a ideálně i vyšetření hladiny vitamínu D.

Autor: Alžběta Javorková
 
480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.