Skoncujte s únavou: Dopřejte si potraviny bohaté na železo. Víte, které to jsou? | Moje zdraví

Skoncujte s únavou: Dopřejte si potraviny bohaté na železo. Víte, které to jsou?

Skoncujte s únavou: Dopřejte si potraviny bohaté na železo. Víte, které to jsou?
Autor: istock.com
10. června 2020 • 06:00

Když býváme často unavení, přičítáme své potíže stresu nebo jinému onemocnění. Ve skutečnosti za tím ale může stát obyčejný nedostatek železa. Prvek, na který často zapomínáme, je přitom pro naše tělo zcela nepostradatelný. Zjistěte, jak ho můžete svému tělu dodat.

V těle dospělého člověka je obsaženo asi 4–4,5 g železa. To je malé množství, díky čemuž se může zdát, že není až tak podstatné. To je ovšem omyl. Železo je nezbytnou součástí hemoglobinu, tedy krevního barviva přenášejícího kyslík k buňkám. Máme-li nedostatek železa, náš organismus nemá dostatek energie (kyslíku) ke svému fungování. Hemoglobin mimo jiné dává naší krvi barvu, a tak je i pokožka zbarvená dorůžova. Spolu s úbytkem železa pokožka automaticky bledne.

Pozor na nebezpečnou anémii

To však není nejdůležitější problém nedostatku železa. Jeho deficit je totiž spojován s chudokrevností (anémií), což je nedostatek červených krvinek. Její stupeň může být různý, od mírných forem až po těžkou anemii, která může být až život ohrožující. Mezi příznaky anémie patří únava, bledost, závratě, poruchy soustředění, hučení v uších, plynatost či bušení srdce. Je velmi důležité, jak rychle nemoc vzniká. Pokud se to děje pomalu, může se na ni nemocný adaptovat a snášet daleko vyšší stupeň chudokrevnosti, než když vzniká rychle.

Další informace o anémii čtěte zde.

Chudokrevnost se rozhodně nevyplácí podceňovat. „Některé anémie, které vznikají poruchou na časném stupni vývoje krvinky, mohou být doprovázeny současnou poruchou bílých krvinek a krevních destiček, kdy dochází k vážným poruchám organismu,“ říká MUDr. Jaroslav Čermák, vedoucí laboratoře anemií Ústavu hematologie a krevní transfuze v Praze. V každém případě tedy nezapomínejte na pravidelné preventivní prohlídky u svého praktického lékaře, které mohou nedostatek železa v krvi odhalit ještě dříve, než se přihlásí příznaky.

Na vině je především strava

Jako u spousty nemocí je i nedostatek železa spojován s nezdravou stravou. „Mnohdy ho zapříčiňuje nadbytek bílého cukru, bílé mouky, loupané rýže či kupříkladu mnoho mléčných výrobků. Také drastické diety zde mají svůj velký podíl,“ říká hematolog. Na vině ale může být i onemocnění střev a trávicího traktu, jako je například Crohnova choroba, ulcerózní kolitida nebo syndrom dráždivého tračníku. Deficit železa se může objevit i po operaci střev či žaludku (například podvázání žaludku nebo resekce střev), při vnitřním krvácení (žaludeční vředy), silné menstruaci, pravidelném užívání některých léků (Ibuprofen) nebo při darování krve.

O tom, jak poznat, že vám chybí železo, čtěte zde.

Nestačí brát jen pilulky

A jak tedy železo tělu dodat? Pokud jeho deficit není zapříčiněn žádnou ze zmíněných nemocí, spousta lidí si myslí, že se mohou dál stravovat stejně a deficit dohnat tabletkami z lékárny. To ale není tak úplně pravda, speciálně pak u žen. „Podávání různých potravinových doplňků a multivitaminových přípravků obsahujících železo většinou nemá velký význam, protože obsahují poměrně malé množství železa, které nestačí pokrýt jeho ztráty při menstruaci. Je třeba se poradit s lékařem a určit nejvhodnější přípravek obsahující železo, který je dostatečně účinný, tedy může efektivně zabránit rozvoji nedostatku železa, a který zároveň nemocný dobře snáší,“ zdůrazňuje hematolog.

Lékaři doporučují samé „lahůdky“

Jakmile pacient z krevních testů zjistí, že mu chybí železo, lékař mu obvykle předá seznam potravin, které ho mají dostatek a které by měl konzumovat ve větším množství. Bohužel ale nejde o potraviny zrovna lákavé. Mezi ty, které obsahují nejvíc železa, totiž patří například husí krev, kakaový prášek, sójová mouka nebo jelita. Naštěstí se ale mezi nimi najdou i chutnější potraviny: vaječný žloutek, hovězí maso, zvěřina, z vegetariánských surovin je možné využít čočku, hrách, fazole, pažitku, petržel, špenát, pšeničné klíčky, šťávu ze švestek, sušené meruňky, datle či fíky. Doporučuje se také cíleně zakoupit minerálky s vysokým obsahem železa (železité). 

Škodí i nadbytek železa

Lidské tělo bohužel nemá vyvinutý mechanismus, jak nadbytek železa z organismu odstranit. Nahromaděné železo pak poškozuje vnitřní orgány (srdce, slinivku, játra). Proto jako vždy – i se železem zacházejte s mírou a podle doporučení lékaře.

Autor: Marie Bezděková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.