Vědecky ověřeno: 9 tipů, jak zlepšit imunitu

15. února 2018 • 06:00

Chcete půlku zimy strávit v posteli s čajem a léky? Určitě ne! Je logické, že při nepříznivých venkovních teplotách stoupá nemocnost. Máme pro vás několik jednoduchých rad. Vyzkoušejte je a uvidíte, že se vám osvědčí.

1. Myjte si ruce častěji a pořádně

Až o 45 % se snížil počet onemocnění dýchacích cest u lidí, kteří si umývali ruce 5x denně. Zjistili to vědci z Naval Health Centre v San Diegu. Podle nich ani nemusíte používat speciální dezinfekční mýdlo – úplně postačí jakékoli a teplá voda.

2. Noste si vlastní propisku

Chodíte do banky nebo třeba jen na poštu, kde něco podepisujete erárním perem? V období chřipek by se vám to nemuselo vyplatit – viry i bakterie ulpívají na jeho povrchu a vy se jimi můžete docela lehce nakazit.
Pro tyto potřeby s sebou raději noste své vlastní pero, nejlépe uschované v pouzdře. Občas si pero, mobilní telefon a jiné často užívané předměty otírejte dezinfekčním ubrouskem.

3. Nešiďte spánek

Dostatek spánku je tím nejlepším doporučením, jak posílit imunitu. Vědci z Chicagské univerzity zjistili, že lidem, kteří po dobu pouhého týdne spali čtyři hodiny denně, se snížilo množství protilátek proti chřipce po očkování o celou polovinu oproti těm, kteří spali sedm a půl až osm a půl hodiny denně.

4. Nezapomeňte na vitaminy

Stačí si pamatovat začátek abecedy – vitaminy A, B6, B12, C a D jsou ty vaše. Také minerály by k vám měly mít cestu otevřenou – zvlášť chrom, měď, selen, vápník a zinek. Za normálních okolností postačí přijímat je v pestré stravě. V sezoně chřipek je pro vás výhodné posílit imunitu doplňky stravy.

5. Při epidemiích je doma bezpečněji

Při návštěvách míst, kde se pohybuje hodně lidí, raketově vzrůstá šance, že onemocníte. Třeba návštěva kina se považuje za rizikovou akci. V době chřipkové sezony se proto raději vyhněte místům, kde je vysoká frekvence lidí.

6. Léčivý dotyk

Masáž dokáže posílit imunitu. Výsledky studie s 500 účastníky ukázaly, že díky masáži se do krevního oběhu uvolnilo o 53 % méně stresového hormonu kortizolu. Podobným způsobem masáž funguje v každodenním životě. Příval serotoninu a dopaminu, hormonů dobré nálady, pomáhá ke zvýšení imunity.

7. Staňte se členem klubu

Staré známé rčení „ve dvou se to lépe táhne“ platí i v prevenci onemocnění. Máme-li okolo sebe kamarády, známé, přátele, lépe se nám zvládá stres a lépe čelíme zdravotním problémům.

8. Vyjádřete se

Na zlepšení imunity působí konstruktivní popovídání s partnerem. Zjistili to vědci z americké univerzity UCLA. Požádali 41 partnerských párů, jež své soužití označily za šťastné, aby každý z dvojice rozebral nějaký manželský problém během 15 minut. Poté naměřili hodnoty krevního tlaku, srdečního tepu a množství bílých krvinek zodpovědných za imunitu. Hodnoty byly měřitelné s těmi, jaké lze naměřit po fyzické aktivitě. Vědci ale upozorňují: Hádka by měla probíhat na pozitivní úrovni a s určitou elegancí.

Jakmile sklouznete k sarkasmu, urážkám nebo dokonce k výrazům nadřazenosti, vaše buňky to okamžitě poznají a mozek dá pokyn k vyplavení stresových hormonů. Z takové hádky se imunitní systém vzpamatovává mnohem déle.

9. Miřte na cíl

I když se to zpočátku nemusí zdát, ocitnout se tváří v tvář náročné či nezvyklé situaci může být prospěšné: Je třeba okamžitě zvýšit pozornost, „postavit se“ protivníkovi, i když neviditelnému. „Imunitní systém udělá totéž. Je připraven ke konfrontaci,“ říká doktorka Monika Fleshnerová, docentka neuroimunofyziologie z Univerzity v coloradském Boulderu. Nejlepším receptem na dobrou imunitu je podle ní stanovit si v pondělí reálný cíl a do pátku jej splnit.

Zajímá vás, co jíst při nachlazení a chřipce, abyste se rychleji zotavili? Čtěte zde.

Autor: Markéta Ostřížková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.