Jak zvýšit imunitu: 9 vědecky ověřených tipů | Moje zdraví

Vědecky ověřeno: 9 tipů, jak zlepšit imunitu

10. září 2019 • 06:00

Chcete půlku zimy strávit v posteli s čajem a léky? Určitě ne! Je logické, že při nepříznivých venkovních teplotách stoupá nemocnost. Máme pro vás několik jednoduchých rad. Vyzkoušejte je a uvidíte, že se vám osvědčí.

1. Myjte si ruce častěji a pořádně

Až o 45 % se snížil počet onemocnění dýchacích cest u lidí, kteří si umývali ruce 5x denně. Zjistili to vědci z Naval Health Centre v San Diegu. Podle nich ani nemusíte používat speciální dezinfekční mýdlo – úplně postačí jakékoli a teplá voda.

2. Nešiďte spánek

Dostatek spánku je tím nejlepším doporučením, jak posílit imunitu. Vědci z Chicagské univerzity zjistili, že lidem, kteří po dobu pouhého týdne spali čtyři hodiny denně, se snížilo množství protilátek proti chřipce po očkování o celou polovinu oproti těm, kteří spali sedm a půl až osm a půl hodiny denně.

3. Nezapomeňte na vitaminy

Stačí si pamatovat začátek abecedy – vitaminy A, B6, B12, C a D jsou ty vaše. Také minerály by k vám měly mít cestu otevřenou – zvlášť chrom, měď, selen, vápník a zinek. Za normálních okolností postačí přijímat je v pestré stravě. V sezoně chřipek je pro vás výhodné posílit imunitu doplňky stravy. Ale pozor - vitamíny a minerály vždyc nejlépe fungují ve chvíli, kdy je přijmete zároveň s ovocem nebo zeleninou. Takže nenahrazujte čerstvé potraviny dopňky.

4. Jezte chytře

Potraviny, které vás na podzim a v zimě ochrání před nemocemi, jsou především zelenina, komplexní sacharidy a také ty, které podpoří střevní mirkobiom. Více si přečtěte v následujícím textu:

5. Choďte do přírody

Při návštěvách míst, kde se pohybuje hodně lidí, raketově vzrůstá šance, že onemocníte. Třeba návštěva kina se považuje za rizikovou akci. V době chřipkové sezony se proto raději vyhněte místům, kde je vysoká frekvence lidí.

Na druhou stranu pohyb a čerstvý vzduch je jedna z věcí, které vaší imunitě zásadně prospějí. I když je pod nulou, vyražte na procházku. Park nebo les vám udělají rozhodně lepší službu, než obchodní centrum.

6. Léčivý dotyk

Masáž dokáže posílit imunitu. Výsledky studie s 500 účastníky ukázaly, že díky masáži se do krevního oběhu uvolnilo o 53 % méně stresového hormonu kortizolu. Podobným způsobem masáž funguje v každodenním životě. Příval serotoninu a dopaminu, hormonů dobré nálady, pomáhá ke zvýšení imunity.

7.Obklopte se přáteli a povídejte si

Staré známé rčení „ve dvou se to lépe táhne“ platí i v prevenci onemocnění. Podle posledních studií se ukazuje, že osamělost přináší stejná zdravotní rizika, jako kouření patnácti cigaret denně. Máme-li okolo sebe kamarády, známé, přátele, lépe se nám zvládá stres a lépe čelíme zdravotním problémům.

Na zlepšení imunity působí také popovídání s partnerem. Zjistili to vědci z americké univerzity UCLA. Požádali 41 partnerských párů, jež své soužití označily za šťastné, aby každý z dvojice rozebral nějaký manželský problém během 15 minut. Poté naměřili hodnoty krevního tlaku, srdečního tepu a množství bílých krvinek zodpovědných za imunitu. Hodnoty byly měřitelné s těmi, jaké lze naměřit po fyzické aktivitě. Vědci ale upozorňují: Nejde o hádku. Jakmile sklouznete k sarkasmu, urážkám nebo dokonce k výrazům nadřazenosti, vaše buňky to okamžitě poznají a mozek dá pokyn k vyplavení stresových hormonů. Z takové hádky se imunitní systém vzpamatovává mnohem déle.

8. Vsaďte na probiotika

Střevní mikrobiom hraje zásadní roli ve schopnosti našeho těla odolávat nemocem. Proto je potřeba ho posilovat a to probiotiky. Ve vašem jídelníčku by tedy neměly chybět zakysané mléčné výrobky, jogurty, kefíry či acidofilní mléka a také fermentované potraviny, které dělají dobře našim střevům. Ukazuje se totiž, že střevní mikrobiom hraje v našem fyzickém i psychickém zdraví větší roli, než jsme se dosud domnívali.

Obecně se doporučuje denně konzumovat alespoň 100 gramů zakysaného mléčného výrobku obsahujícího jednu miliardu prospěšných živých bakterií mléčného kvašení. Dobré je zdroje probiotik střídat, takže kromě mléčných výrobků si dopřejte kvašenou zeleninu, kváskové pečivo a občas fermentované sójové výrobky. 

9. Otužujte se a choďte do sauny

Střídavý pobyt v horkém a naopak velmi studeném prostředí má pozitivní vliv na odolnost vůči respiračním virózám. Saunování také pomáhá uvolňovat dýchací cesty a odstraňuje stres. Pro posílení imunity je nejlepší klasická finská sauna, kterou navštívíte jednou za týden (ideálně pravidelně každý sedmý den). Jak dlouho se saunovat? Alespoň osm minut, maximálně dvanáct až patnáct minut. Pobyt v prohřívárně a následné ochlazení opakujte třikrát. Při akutní nemoci saunu vynechejte.

Zajímá vás, co jíst při nachlazení a chřipce, abyste se rychleji zotavili? Čtěte zde.

Autor: Markéta Ostřížková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.