Olivový olej: Co obsahuje, účinky na zdraví a využití v kosmetice | Moje zdraví

Olivový olej: Elixír zdraví a krásy, který musíte vyzkoušet

Olivový olej: Elixír zdraví a krásy, který musíte vyzkoušet
Autor: istock.com
9. července 2021 • 06:00

Olivový olej už dávno není exotickou surovinou, se kterou se setkáme jen ve středomořské kuchyni. Zabydlel se i u nás a v řadě domácností plně nahradil levnější rostlinné oleje. S jakými druhy olivového oleje se na trhu můžeme setkat a kterému bychom měli dávat přednost?

Výroba a typy olivového oleje

Olivový olej se získává z plodů olivovníku (Olea europea), který roste ve všech zemích obklopujících Středozemní moře, protože právě tam má vše, co ke svému životu potřebuje – teplo a vlhko. Plody zrají od října (rané odrůdy) do ledna (pozdní odrůdy).

Vyrobte si doma peeling z olivového oleje a soliVIDEO 

Obecně se olivové oleje dělí na panenské a rafinované. Panenské se získávají mechanickým lisováním oliv zastudena a bez použití chemických přísad. Po takovém lisování zůstává v olivách stále olej, avšak už není možné jej vylisovat mechanicky, a tak se přistupuje k tepelné úpravě za asistence chemických látek – takto vzniklým olejům se říká rafinované.

Nejkvalitnějším olivovým olejem je takzvaný extra panenský olivový olej, který se vyrábí z oliv nejvyšší kvality. Je vhodný spíše pro studenou kuchyni, protože se rychle přepaluje. Hned za ním je panenský olivový olej, který již nezaručuje prvotřídní kvalitu oliv, ale stále se listuje zastudena ze samotných plodů. Většinou se jím míchají jiné typy olivového oleje. Z rafinovaných olejů se na trhu setkáme nejčastěji s olejem z pokrutin, který se získává z drti, která zbude po prvním lisování. Protože při jeho výrobě muselo být použito vysokých teplot i chemických přísad, ztrácí tento olej většinu cenných látek a z tohoto pohledu je srovnatelný s obyčejnými rostlinnými oleji. Má ale vyšší bod přepálení než panenský olej, a proto se hodí na smažení.

Jak vybrat kvalitní extra panenský olivový olej

Z výše uvedeného vyplývá, že nejzdravější je bezpochyby extra panenský olivový olej. Jenže i mezi těmito oleji mohou být značné rozdíly. Jak tedy vybrat co nejkvalitnější? Pomoci může údaj o kyselosti. Kyselost oleje nám říká, jaké procento oleje tvoří volné mastné kyseliny. Olej totiž obsahuje triglyceridy, což jsou molekuly tvořené třemi mastnými kyselinami spojenými v jednu molekulu glycerolu. V oxidačním prostředí (které vzniká např. vyšší teplotou) se molekuly rozpadají a uvolňují mastné kyseliny. To znamená, že čím více volných mastných kyselin, a tedy čím vyšší kyselost, tím nižší je kvalita oleje. V případě extra panenského oleje nesmí kyselost přesáhnout 0,8 %. Tento ukazatel však platí pouze v případě panenských olejů, protože u rafinovaných olejů se kyselost snižuje uměle pomocí chemických přísad.  Olej by se také měl prodávat v tmavé skleněné lahvi – skleněné proto, že z plastové lahve mohou do oleje pronikat škodlivé látky, tmavé z toho důvodu, že na světle olej žlukne.  

Co olivový olej obsahuje

Olivový olej v té nejčistší podobě, tedy jako extra panenský, je jako většina olejů tvořen především nenasycenými mastnými kyselinami, z nichž největší zastoupení má kyselina olejová (70–80 %) a kyselina linolenová (10 %). Pouhých asi 14 % představují kyseliny nasycené, konkrétně kyselina palmitová a stearová.

Co se týče živin, olivový olej je bohatý na vitamín E a A a polyfenoly, což jsou všechno účinné antioxidanty. Dále obsahuje v menší míře železo a měď a ve stopovém množství sodík, draslík, hořčík a zinek.

Olivový olej – zdravotní účinky

Ačkoli olivový olej patří mezi tuky, z hlediska výživy je extra panenská varianta velmi cenná.

  • Snižuje riziko vzniku cukrovky. Olivový olej totiž dokáže regulovat tvorbu inzulínu ve slinivce i hladinu glykémie a zvyšovat citlivost buněk na inzulín, které tak spotřebují více glukózy z krve, a méně jí tak zůstává v krevním oběhu.
  • Udržuje zdravé srdce. Olivový olej chrání srdce před degenerativními procesy a stará se o jeho správnou činnost.
  • Snižuje krevní tlak. Mnohé studie prokázaly, že olivový olej může hrát zásadní roli nejen v prevenci vysokého tlaku, ale i v jeho léčbě. Tento efekt se přisuzuje obsaženým polyfenolům.
  • Pomáhá snižovat cholesterol. Obsažené mastné kyseliny regulují hladinu LDL („špatného“) cholesterolu, aniž by však ohrozily hladinu HDL („dobrého“) cholesterolu.
  • Bojuje proti neurodegenerativním onemocněním. Olivový olej může mít pozitivní vliv na funkci mozku, což je pravděpodobně opět díky polyfenolům. Pravidelnou konzumací olivového oleje je možné do určité míry předcházet onemocněním jako Alzheimerova či Parkinsonova choroba.

  • Má pozitivní vliv na činnost trávicí soustavy. Kyselina olejová uklidňuje podrážděné střevo, zatímco polyfenoly mají protizánětlivé účinky, což ocení zejména osoby, které trápí dráždivý tračník či kolika. Olivový olej má také projímavé účinky, přičemž v případě potřeby se nalačno požije jedna či dvě polévkové lžíce.
  • Zpomaluje stárnutí. Olivový olej podporuje regeneraci buněk, a působí tak proti jejich stárnutí.
  • Slouží jako antioxidant, to znamená, že chrání buňky před tzv. oxidačním stresem, který je často zodpovědný za některá onemocnění včetně rakoviny.
  • Chrání před autoimunitními onemocněními. Antioxidační účinky obsažených polyfenolů a vitamínů působí také protizánětlivě. Tím olej pomáhá předcházet vzniku autoimunitních onemocnění, jako je revma, lupénka či systémový lupus erythematodes.
  • Udržuje zdravé kosti. Polyfenoly mají schopnost podporovat tvorbu osteoblastů, což jsou buňky, které tvoří kostní tkáň. Olivový olej je tak významný i v prevenci osteoporózy a stárnutí kostí.  Lze jej užívat už od věku 6 měsíců, a proto se jeho konzumace doporučuje i u malých dětí, u nichž se kosterní soustava teprve vyvíjí.

Olivový olej v kosmetice

Olivový olej je v kosmetických přípravcích jednou z neoblíbenějších surovin. Vlasy i pokožka ocení hydratační, zjemňující a uklidňující účinky oleje.

Vlasové zábaly z olivového oleje se postarají o hebké, lesklé a pevné vlasy. Olivový olej vmasírovaný do pokožky zase pomůže vyhladit vrásky, zmírnit následky nadměrného slunění či dodat pokožce pružnost (což je důležité zejména v těhotenství jako prevence vzniku strií). Olivový olej se také osvědčil při nejrůznějších kožních problémech jako ekzémy, lupénka či opary. Poradí si i se suchou a popraskanou pokožkou. Ukázalo se přitom, že hojivé účinky olivového oleje je možné zesílit přidáním pár kapek levandulové esence.

Olivový olej se také výborně hodí pro manikúru i pedikúru – posiluje nehty a zjemňuje zrohovatělou pokožku na nohách.

Může olivový olej uškodit?

Olivový olej obecně nemá žádné kontraindikace. Je jen třeba mít na paměti, že je to přeci jen prakticky čistý tuk, a přestože je z velké části tvořen tuky zdravými, nemělo by se to s jeho konzumací přehánět. Doporučená denní dávka pro zdravého člověka je 30 gramů (3 lžíce) tuků denně, což ovšem zahrnuje i ostatní tuky přijaté v potravě.

Autor: Eva Tinková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.