Trpíte na opary? Tyto potraviny vám mohou pomoci | Moje zdraví

Trpíte na opary? Tyto potraviny vám mohou pomoci

Trpíte na opary? Tyto potraviny vám mohou pomoci
Opar už víckrát ne • Autor: iStock.com
10. března 2021 • 12:00

Lehké svědění na rtu, a když se ráno probudíte, je tam. Opar, bolestivý puchýřek, který je nepříjemný a vyskytne se, když ho nejmíň čekáte. Naštěstí existují potraviny, které mohou zabránit jeho propuknutí a posílí vaši imunitu.

Inkubační doba oparu je 2–6 dní a že se blíží, rozpoznáte začínajícím svěděním na rtu. Často za ním stojí spouštěče, jako jsou nachlazení, hormonální změny, stresové situace či snížená imunita. Proto, víte-li, že právě procházíte složitým obdobím či vaše imunita není v pořádku a trpíte na opary, věnujte pozornost prevenci. Začít můžete u stravy. Dle různých zdravotnických výzkumů existují potraviny, které mohou zabránit jeho propuknutí. Jaké to jsou?

Zvyšte příjem lysinu

Předcházet vzniku oparu nám pomůže lysin, což je esenciální aminokyselina, kterou získáváme z potravy. Najdeme ho tedy v řadě potravin, ale můžeme si ho také koupit jako výživový doplněk v tabletách nebo jako krém. Jeho síla spočívá v tom, že snižuje aktivitu argininu, aminokyseliny, kterou potřebuje virus při rozšiřování.

Mezi nejbohatší zdroje lysinu se řadí potraviny, které mají vysoký obsah bílkovin, jako je například maso, konkrétně hovězí, kuřecí a vepřové. Také sýr, zejména parmazán, ale i ryby, jako jsou treska a sardinky, sójové boby nebo spirulina, druh modro-zelené řasy, která podporuje imunitu a obranyschopnost. Na lysin je také bohaté semeno pískavice, řeckého sena, obiloviny, která se používá i jako koření. Dobrou službu vám také prokáží dýňová semínka.

„Pro potřebu snížení příznaků herpes simplexu (opar) je vhodné užívat 2–3 g lysinu denně v rozdělených dávkách. Protože lysin nemůže být syntetizován v těle, musí být doplňován prostřednictvím stravy nebo doplňků stravy,“ doporučuje pediatrička Stacy Sampson. Kromě toho, že je skvělou prevencí před vznikem oparů, lysin také pomáhá při budování imunity, v boji proti nemocem, při trávení a podporuje funkci mnoha proteinů v těle. Zvyšuje také vstřebávání vápníku, vytváří svalové bílkoviny a produkuje hormony, enzymy a protilátky.

Vyhýbejte se potravinám s vysokým obsahem argininu

Jako prevence je doporučováno naopak snížit potraviny s vysoký obsahem argininu. „Arginin, aminokyselina produkovaná tělem, podporuje replikaci HSV-1. Lysin a arginin jsou antagonistické aminokyseliny, což znamená, že když je lysin vysoký, arginin je snížen. Lysin tedy pomáhá potlačit růst HSV-1,“ vysvětluje odbornice. Mezi potraviny bohaté na arginin patří červené maso, vaječný bílek, arašídy a jiné ořechy, luštěniny, celá cizrna nebo plody moře, čokoláda, růžičková kapusta, želatina, kukuřice, pšenice, oves nebo těstoviny. Lidé trpící na opary by neměli užívat potravinový doplněk L-arginin, který je často doporučován na podporu erekce, zvýšení plodnosti mužů a růst svalů.

Zaměřte se na potraviny posilující imunitní systém

Chcete-li se zbavit oparů a zamezit jejich vzniku, klíčovou cestou je posílení imunitního systému. Můžete ve formě tablet a doplňků, ale nejideálnější je upravit svou stravu a zařadit do jídelníčku prospěšné potraviny. A to ty, které jsou bohaté na antioxidanty, jako jsou květák, špenát, kel, bobule a rajčata. Dále potraviny obsahující vitamin C, který též může pomoci při léčbě a prevenci oparů. Zkuste zvýšit příjem ovoce a zeleniny s obsahem vitamínu C, jako jsou papriky, pomeranče a jahody. Do svého jídelníčku zařaďte i zinek, neboť potraviny s vysokým obsahem zinku snižují počet oparových ohnisek. Bohatými zdroji zinku jsou pšeničné klíčky, cizrna, jehněčí a vepřové maso. Zapomínat byste neměli ani na komplex vitaminu B, který pomáhá posilovat imunitní systém. Vitamíny skupiny B najdete v zelených fazolích, vejcích, špenátu a brokolici. Bezesporu dalším pomocníkem při posilování imunity jsou i probiotika a v boji proti oparům jsou velmi důležitá.

Na prvním místě prevence

Nejlepším způsobem prevence před vznikem oparů je vyhnout se faktorům, o nichž je známo, že jsou zdrojem viru, jako je akutní nebo dlouhodobé onemocnění, extrémy počasí a emoční nebo fyzický stres. Správné mytí rukou a dodržování hygienických podmínek, které zamezí přenášení baktérií, jsou základem. Mnoho lidí zapomíná na důležitou věc, a to častější výměnu zubního kartáčku. „Jestliže jste opar prodělali, měli byste vyměnit i zubní kartáček, který jste v té době používali. Což však platí i po prodělané chřipce, angíně a dalších nemocech. Infekční částice totiž ulpívají na kartáčku a může dojít k jejich šíření,“ připomíná stomatolog Ondřej Šrámek z Dentální kliniky Hradčanská. Proto pokud se chcete oparům vyhýbat, zdravě jezte a vyhýbejte se klasickým spouštěčům.

 

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.