Špenát: Nízkokalorická vitamínová bomba!

Špenát: Nízkokalorická vitamínová bomba!
Špenát je bohatý na draslík a jiné minerální látky • Autor: iStock.com
14. října 2017 • 06:00

Špenát Čechům evidentně chutná stále více, protože jeho spotřeba se za poslední desetiletí téměř zdvojnásobila. Což je dobře, protože je neuvěřitelně zdravý.

Nenáročná jednoletá merlíkovitá rostlina je původem ze střední Asie. Dnes se pěstuje, vyjma tropických oblastí, po celém světě. V Evropě patří mezi největší pěstitele špenátu Itálie, Francie a Německo. I když se dělí na jarní, letní a zimní, na trhu je k dostání v průběhu celého roku.

Špenát obsahuje více než 90 % vody, jeho energetická hodnota je tedy (jako u většiny druhů zeleniny) velice nízká. Ve špenátu se nacházejí bílkoviny, lipidy, sacharidy, nerozpustná i rozpustná vláknina. Z minerálních látek vyniká vysokým obsahem draslíku, hořčíku, vápníku, sodíku, dále obsahuje bor, molybden, selen aj. Ve špenátu najdeme i více kyseliny listové (2,125 mg/kg), vitaminu E (16–25 mg/kg), vitaminu K (2–4,4 mg/kg) a vitaminu C (350–840 mg/kg).

Obsahuje bioaktivní látky, jako jsou karotenoidy, lykopen, dále fenolové kyseliny, kvercetin a další.
Obsah betakarotenu se pohybuje okolo 33–89 mg/kg. Vysoké zastoupení kyseliny šťavelové snižuje vstřebávání některých důležitých látek, např. vápníku.

Pro neutralizaci kyseliny šťavelové je proto vhodné při úpravě špenátu přidat mléko. Špenát je velice všestranný, uvádí se, že je nejvíce ze všech druhů listové zeleniny. Je oblíbený po celém světě a najdeme ho snad ve všech světových kuchyních. Má neutrální chuť, dobře se kombinuje s vejci, je výborný v nákypech a omeletách. Pizzy a slané koláče jsou pro něj také vhodnou „destinací“. A ještě jedna zajímavost, která se vám bude hodit na dovolené v Itálii: Pokud je v názvu italského jídla uvedeno a la florentine, znamená to, že jídlo obsahuje špenát.

Špenát jako zásobárna železa – mýtus, který přetrvává

Ve druhé polovině 19. století vystřelila špenát na vrchol popularity práce, která uváděla, že špenát obsahuje desetkrát více železa než ostatní druhy zeleniny. V první třetině 20. století pak vše ještě podpořil Pepek námořník se svými „špenátovými svaly“. Nedlouho po tom se však již potvrdily zprávy, že v původní práci se stala chyba (u hodnot železa ve špenátu byla omylem posunuta desetinná čárka o jedno místo doprava) a špenát se svým obsahem železa nijak nevybočuje u listové zeleniny z průměru.

Patří mezi potraviny se středním obsahem železa (stejně jako např. ryby, cereálie, petržel), obsahuje ho 10–40 mg/kg. Navíc je železo (stejně jako vápník) kvůli obsahu kyseliny šťavelové ze špenátu využíváno naprosto minimálně. Potravinami bohatými na železo jsou např. maso, vnitřnosti, vejce, luštěniny.

Jak nakupovat špenát?

Pokud nekupujete špenátový protlak, ale máte rádi špenát čerstvý, je dobré se při jeho nákupu řídit dvěma jednoduchými pravidly: Listy by měly být zelené a svěží a řapíky by měly být pevné.

Autor: redakce
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.