Fluor | Moje zdraví

Fluor

Fluor
Autor: istock.com
24. května 2020 • 21:02

Fluor (Fluorum, F) patří mezi základní biogenní prvky (minerální látky) v lidském těle. 95 % veškerého fluoru v těle se nachází v kostech a zubech ve formě fluoridu.

Minerální látky jsou anorganické biogenní prvky, které je potřeba tělu dodávat a které se účastní mnoha životně důležitých funkcí.

Je důležité zdůraznit rozdíl mezi fluorem a fluoridem. Fluor je plynný, toxický, velmi reaktivní prvek. Volný fluor se v přírodě nevyskytuje – v přírodě se fluor nachází v kombinaci s dalšími prvky ve formě fluoridu. V běžné komunikaci se ovšem pojmy fluor a fluorid často zaměňují.

Účinky fluoru

Fluor je potřebný pro tvorbu kostí a zubů, má pozitivní vliv na tvorbu zubní skloviny (proto se prodávají zubní pasty s obsahem fluoru). Kromě toho ale také chrání před osteoporózou a podporuje na srdečně-cévní systém.

Z celkově přijatého množství fluoru se vstřebá až 80 %, zbývajících 20 % se vyloučí močí.

Nedostatek fluoru

Nedostatek fluoru může způsobovat rozvoj některých chorob, mezi nimiž nejnebezpečnější jsou ty srdeční. Nedostatek fluoru také zapříčiňuje neplodnost, anémii, osteoporózu a narušení metabolismu kostí.

Nadbytek fluoru

Může jít o akutní předávkování, tedy otravu (při jednorázovém požití minimálně 5 mg fluoridů na kilogram hmotnosti). Při lehčím průběhu se projevuje nevolností, bolestmi břicha, zvýšenou tvorbou slin, zvracením, průjemem, v těžších případech se objevují křeče, svalová slabost, až selhání srdce a ledvin.

Chronické předávkování (fluoróza) vzniká při dlouhodobém zvýšeném příjmu fluoridů. Jde o nevratný proces (nejčastěji k němu dochází od 0,5 až 14. rokem života, tedy u dětí). U mírných forem se objevují na zubech bílé skvrny, u závažnější fluorózy žlutohnědé až hnědé skvrny, pruhy až jamky. Zuby se pak mohou postupně vydrolovat. Podobná je situace u kostí, které se stávají křehčími, u těžších forem se zvyšuje výskyt zlomenin. Postiženy jsou také vazy a klouby, které postupně zvápenaťují.

Fluor v potravinách

Obsah fluoru ve většině potravin je nízký. Jen některé potraviny ho obsahují více: některé obilné a celozrnné výrobky, luštěniny, některé druhy mořských ryb (pokud jsou konzumovány s kostmi), mořské plody, čaj a víno. Dalšími zdroji jsou stolní a kojenecké vody, umělá dětská výživa a fluoridovaná sůl.

Doporučená denní dávka fluoru je u dětí je cca 2 mg a u dospělých 3,5 mg. Dávky nad 20 mg jsou toxické.

Autor: Marie Bezděková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.