Jarní detox? Může vám i uškodit! Co rozhodně nedělejte? | Moje zdraví

Jarní detox? Může vám i uškodit! Co rozhodně nedělejte?

Jarní detox? Může vám i uškodit! Co rozhodně nedělejte?
Autor: istock.com
3. května 2019 • 06:00

Rozhodli jste se, že teď to opravdu s tou zdravou stravou rozjedete? Dobrý nápad, po zimě je tělo opravdu vyčerpané a trocha nové energie mu pomůže. Lepší je ale jíst zdravě než hladovět jen na ovocných šťávách a mít problémy s vlčím hladem.

Na jaře je lidský organismus po dlouhé zimě a vlastně i podzimu vyčerpaný. Nemá dostatek přírodních zdrojů vitamínů a pohybu. O tomto stavu se hovoří jako o jarní únavě. Jak ji lze co nejlépe zvládnout a překonat?

Žádné převratné rady a novinky nelze v tomto směru očekávat. Každý by se měl především zamyslet nad tím, zda organismu svým životním stylem spíše pomáhá, či mu naopak škodí. Alespoň v tomto, pro tělo nepříznivém období je třeba řídit se známými pravidly: Jezte více ovoce a zeleniny a začněte se hýbat.

Mánii různých detoxů a očist, které se doporučují na každém rohu, byste se měli spíše vyhnout. Pokud budete hladovět, tělu dobře nebude. A o to více, pokud musíte hodně pracovat a bojujete s nedostatkem spánku. Při detoxu totiž výrazně kolísá hladina krevního cukru. Zvláště citlivé jedince to může stát hodně sil. Navíc v důsledku kolísání krevního cukru dochází ke zvýšenému ukládání tuků. Takže pokud si od detoxu a hladovění slibujete nějaké nastartování redukce váhy, uděláte pravý opak.

Jezte pravidelně

Velké extrémy nedoporučují ani jiní odborníci. „Jíst byste měli každé tři hodiny, proto snídejte, svačte, obědvejte, svačte a večeřte. Díky pravidelnosti nebudete mít hlad. Nezapomínejte ani na pitný režim. Ideální je vypít minimálně 1,5 l čerstvé neperlivé vody,“ radí Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně Naturhouse.

Každopádně vám prospěje, když do jídelníčku zařadíte vitamíny. Nejlepší je rozmixované ovoce z čerstvého ovoce. Citrusové plody, jako jsou pomeranče a grepy, mají vysoký obsah vitaminu C, což je antioxidant zpomalující stárnutí. Mrkvový džus i čerstvá syrová mrkev jsou bohaté na vitamin A, dále vitamin B, C, D, E a K. Džus z brokolice obsahuje i minerály podporující kvalitu kostí. Šťávy z brusinek a borůvek zase mají antibakteriální účinky, zejména na močový systém, a brání vzniku močových kamenů. Jablečný extrakt obsahuje vitamíny a látky snižující cholesterol.

S ovocem opatrně

Při ovocné kúře je ale nutné přidat i čisté tekutiny, například vodu. Velké množství ovocných šťáv může podráždit sliznici a u citlivých jedinců vyvolat alergii či vyrážku. Nepřehánějte to. Půl litru je v pořádku, ale litr už ne, navíc ovoce má v sobě velké množství cukru a spíše než šťáva vám prospěje, když ho sníte celé i s vlákninou, jejíž velkou část byste jinak vyhodili. Samotná konzumace ovoce organismu dlouhodobě určitě nepostačí, proto je vhodné ji doplnit celozrnným pečivem, nízkotučnými bílkovinami a samozřejmě zeleninou.

Kdo by hladovět neměl?

Jednodenní hladovka nikomu neuškodí, ale existují skupiny lidí, kterým se držení půstu nedoporučuje. Jsou to zejména těhotné ženy, lidé s onemocněním žaludku, zejména se žaludečními vředy, a opatrní by měli být i lidé s nízkým krevním tlakem. Naopak pro lidi, kteří chtějí na jaře zhubnout své zimní zásoby, je půst častým začátkem redukčního období. Není však vhodné držet půst více dní. Je také důležité den po půstu začít jíst opatrně, nepřejídat se ihned, aby se nedostavily žaludeční a jiné potíže.

Naopak zažívání prospívají kysané mléčné výrobky, které dodají tělu přátelské bakterie. Nejméně náročnou cestou je konzumace živých jogurtů a kysaných mléčných výrobků, jako jsou například kefír, podmáslí, jogurtové nápoje.

Využijte bylinky

Neměli bychom zapomínat ani na bylinky. Pro jarní očistu organismu jsou vhodné například máta, bazalka a česnek, který má antibakteriální a antivirové účinky. Do jídelníčku je ale také dobré zařadit rozmarýn, zázvor, šalvěj i tymián.

Oprávněným hitem jsou byliny čistící játra. „Pro svůj dobrý vliv na funkci jater je známý ostropestřec mariánský. Dopřejte si šálek ostropestřcového čaje, olej z ostropestřce či můžete využít prodávaných doplňků stravy, které právě výtažky z této léčivé rostliny obsahují v koncentrované formě,“ radí Ing. Bohumil Hlavatý, výkonný ředitel České asociace pro speciální potraviny.

Díky péči o játra podpoříte také jejich celkovou funkci. Játra jsou zodpovědná i za filtraci škodlivin. Kromě toho navíc likvidují přebytečný cholesterol a vytvářejí hormony, které mají na starost hospodaření s vodou a solí. Játra také udržují stálý krevní tlak.

Autor: Alžběta Javorková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.