Jarní restart: Zapomeňte na detox, dobijte energii mnohem příjemněji | Moje zdraví

Jarní restart: Zapomeňte na detox, dobijte energii mnohem příjemněji

  • Jarní restart: Zapomeňte na detox, dobijte energii mnohem příjemněji
    Autor: istockphoto.com
    9. dubna 2019 • 14:00

    Šedivé zimní dny nás připravily o mnoho energie. Jaro je pro nás každoroční šance, jak ji získat zpět. Deset tipů vás může dovést k lepšímu pocitu. Co můžete udělat, aby vám bylo dobře?

    Jděte ven pokud možno za každého počasí!

    Alespoň desetiminutová rychlá procházka na čerstvém vzduchu vás nabudí na další dvě hodiny, čerstvý vzduch a venkovní scenerie udělají doslova divy s náladou a pozorností. Vědci z londýnské King’s College ve svém výzkumu potvrdili, že častý pobyt v přírodě, naslouchání zvukům ptačího zpěvu, pobyt v lese, ale i pouhé „zírání“ do nebe mají velmi pozitivní efekt na pocit blaha a zvýšení hladiny energie.

    Potřebujete více kyslíku

    Třikrát denně „se připojte na kyslíkovou čerpací stanici“. Uvolněte se a desetkrát se nadýchněte pouze nosem a pomalu vydechujte, déle, než trval nádech. Prodloužením výdechu na několikanásobek vdechu rozptýlíte únavu a napětí.

  • Co je čerstvé, má přednost

    Jarní potraviny

    Vyhněte se polotovarům, vyhledávejte čerstvé ingredience, dbejte na příjem zdraví prospěšných bakterií (najdete je v jogurtu, zakysaných mléčných výrobcích, kysaném zelí, kimčchi nebo probiotikách v tabletách). Využijte dary přírody: kopřivy, řebříček, popenec, sedmikrásky i listy břízy. Pomohou vyplavit z těla toxiny, přidávají se k přílohám, do salátů, a pokud máte přístroj na přípravu smoothies, vhoďte je do nádoby s ostatními ingrediencemi na přípravu nápoje.

    Myslete na „béčko“

    Existuje osm různých druhů vitaminu B, každý z nich hraje určitou roli. V kombinaci jsou nazývány jako B-komplex. Plynulé dávky vitaminů skupiny B zajišťují efektivní fungování organismu a snižují riziko psychického kolapsu a vzniku deprese. K vydatným zdrojům těchto vitaminů patří celozrnné potraviny, maso, vejce, zelená listová zelenina, zelené fazolky, kvasnice, při nedostatku vitaminů B je třeba sáhnout i po doplňku stravy.

  • Pryč s rutinou!

    Jaro

    K jarnímu restartu vám pomůže trochu narušit denní rutinu. Začněte jednoduchými změnami, třeba hned zítra jděte do práce jinou trasou, místo svého oblíbeného cviku si najděte návod na jinou sestavu, uvařte si jiný typ čaje, uspořádejte si jinak věci na pracovním stole. Prostě udělejte něco, co vás mírně „vystrčí“ z vaší komfortní zóny.

    Síla pozitivní myšlenky

    To, jak jsme myšlenkově nastaveni, má obrovský vliv na fyzickou energii, vůli a motivaci. Cítíme-li se psychicky na dně, usnadňujeme cestu infekci. Naučte se využívat zpětné vazby pozitivních myšlenek: Pokaždé, když se cítíte ve stresu či smutní, vybavte si pět věcí, za které jste vděčni. Pouhé pomyšlení na takové věci vám připomene, co je v životě opravdu důležité.

     

  • Vyzkoušejte adaptogeny

    ...

    Adaptogeny, které pomohou organismu lépe snášet stres, únavu, vyčerpání a některé nepříjemné procesy doprovázející stárnutí, využívala již tradiční čínská a ájurvédská medicína. Mezi nejoblíbenější patří třeba korejský ženšen napomáhající znovuobnovení energie, má omlazující účinky, jeho účinné látky působí protistresově, zlepšují koncentraci, paměť a fyzickou výkonnost. Ashwagandha (ašvaganda), známá i pod názvy indický ženšen nebo zimní třešeň, zlepšuje vitalitu, zvyšuje energii a výkonnost, zároveň přináší zklidnění, podporuje vlastní obranné síly organismu. Rhodiola (rozchodnice růžová) podporuje fyzické i psychické síly, snižuje pocity strachu a úzkosti. Schizandra čínská (Schisandra chinensis) stimuluje centrální nervový systém, zesiluje i zrychluje reflexy a zvyšuje pracovní výkonnost.

    Ukliďte si mysl

    Jarní úklid je potřebný nejen v exteriéru, ale i uvnitř hlavy. Ukliďte si v mysli, používejte svůj diář nebo notes ke všem povinnostem, které nechcete stále držet v hlavě. Zaveďte si nějaký nový systém ve svých poznámkách. Důležitá je přehlednost, vše, co má ve vašem životě prioritu, si vyznačte barevně.

  • Obklopte se barvami

    Červená

    Účinků barev na fyzické i psychické rozpoložení využívali již ve staré Číně a Indii. Černá barva příliš energie nedodá, i když se do ní rádi oblékáme, zato červená barva stimuluje celý organismus, podporuje aktivitu, dodává energii a posiluje imunitu.

    Podobně, avšak jemněji působí růžová. Na fyzickou i psychickou vyčerpanost působí zelená. Žlutá pomáhá obnovit chuť do života, oranžová přináší mírumilovnou energii a slunce do duše. Obklopte se barevnými předměty a oživte svůj šatník o barevnější kousky.

    Každý den se smějte

    Nezapomeňte na smích. Obklopte se veselými lidi, pusťte si vtipné video, které vám zvedne náladu. Rostlinná tonika užíváme během dne jen do šestnácté hodiny. Pozdější dávky by již příliš stimulovaly organismus a mohli byste neklidně usínat.

    Článek vyšel v časopisu Moje zdraví. Aktuální číslo můžete koupit na www.ikiosek.cz.

Autor: Markéta Ostřížková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.