Trápí vás špíčky na břiše? Tipy, jak získat zpět štíhlý pas | Moje zdraví

Trápí vás špíčky na břiše? Tipy, jak získat zpět štíhlý pas

Trápí vás špíčky na břiše? Tipy, jak získat zpět štíhlý pas
Autor: istock.com
21. února 2021 • 06:00

Možná patříte k lidem, kteří mají normální tělesnou váhu, ale nadprůměrně široký pas. Nebo máte nadváhu a v oblasti bříška ještě navíc ozdobnou „michelinku“. S tou byste rozhodně měli něco udělat.

O tom, že existují různé druhy břišní obezity (typ jablko a typ hruška), všichni víme. Určitě ale stojí za to si některé věci ujasnit. Obezita typu jablko (zmnožení břišního tuku) je mimo jiné významným rizikovým faktorem pro srdečně-cévní onemocnění.

Břišní (abdominální) tuk je tuk vyskytující se v oblasti břicha. Může být buď podkožní, kdy se nachází mezi kůží a břišní stěnou, nebo viscerální, který vystýlá břišní dutinu a obklopuje vnitřní orgány. Jisté množství tohoto tuku je v lidském těle potřeba, neboť tvoří ochranu břišních orgánů. Nadměrné množství viscerálního tuku už znamená velký problém.

Pozor na metabolický syndrom

„Lidé s centrální obezitou, kdy se tuk ukládá především na trupu a uvnitř břicha, často onemocní metabolickým syndromem. Nejde o zvláštní nemoc, ale o souběh několika onemocnění, jež spolu souvisejí – diabetes, zvýšený krevní tlak, zvýšené krevní lipidy,“ vysvětluje primář 3. interní kliniky 1. LF UK a VFN v Praze MUDr. Petr Sucharda, CSc. Metabolický syndrom podle jeho slov často není vidět, je to ale velmi důležitý ukazatel zdravotního stavu člověka a možných vážných rizik kardiovaskulárních a jiných onemocnění.

„Metabolický syndrom představuje přímé ohrožení života – dochází při něm ke kornatění tepen, jež nejsou schopny dostatečně zásobovat srdce, a k náhlému srdečnímu selhání pak může dojít kdykoli. Potíž je v tom, že metabolický syndrom nebolí a dá o sobě většinou vědět, až když je pozdě. Dalším nebezpečím břišní obezity je, že vnitřní tuk obaluje vnitřní orgány a znemožňuje jim zdravě fungovat,“ dodává lékař.

Jednejte dřív, než bude pozdě

Někteří lidé mají k ukládání tuku v oblasti břicha větší sklon – vědci objevili množství genů, jež určují, jaké množství tukových buněk je daný organismus schopen vytvořit a jak „ochotně“ a v jakých místech se tyto buňky akumulují. Velký vliv na to, zda nám vyroste bříško víc, než je zdrávo, má životospráva – kouření, konzumace nevhodných potravin plných nasycených mastných kyselin, sedavý způsob života štědrého na stres. Jaké je řešení? Je potřeba kompletně změnit životní styl a, řečeno laicky, zhubnout.

Snížíte-li množství přijatých kalorií, snížíte i množství celkového tuku v těle včetně břišního. Se změnou životního stylu neváhejte, začněte co nejdřív. Nejdůležitější je pohybová aktivita, dejte jí proto šanci. Ideální je aerobní cvičení, minimálně po dobu 30 minut denně. Vhodné je plavání, aqua aerobik, jízda na kole, rychlá chůze, nordic walking, pomalý jogging, skvělé jsou běžky (nikde není psáno, že na nich musíte běhat, stačí chůze).

Troufáte-li si na kolečkové brusle, pusťte se do toho! Spálíte velké množství energie, zeštíhlíte a posílíte svaly celého těla včetně bříška. Při aerobním cvičení se spálí o 67 % více energie břišních zásob než při posilování. „Stovka sklapovaček denně či podobná cvičení většinou nejsou tím správným řešením.

Posilování je totiž výborné pro zvýšení síly a objemu svalové hmoty, ale nikoli tehdy, když chceme zlikvidovat břišní tuk. Sklapovačky posílí břišní stěnu, a mohou tedy snížit obvod pasu, nicméně nepomohou redukovat tuk právě na břiše,“ vysvětluje MUDr. Marie Skalská z Pro Fit Institutu.

Kolik máme mít v pase?

Skvělé, případně normální jsou hodnoty do 80 cm u žen a do 94 cm u mužů. Pokud obvod pasu u ženy přesahuje 88 cm, vystavuje se dotyčná významnému zdravotnímu riziku. U mužů je riziková hodnota, svědčící o obezitě a nadměrném množství nitrobřišního tuku nad 102 cm. Každých 5 cm v oblasti pasu navíc zvyšuje riziko předčasného úmrtí o 17 %.

Bříško a rakovina

Podle studie zveřejněné Evropskou společností pro lékařskou onkologii se obézní ženy po menopauze, které mají tuk uložený v centrální části těla, ocitají ve zvýšeném riziku vzniku rakoviny. „Břišní obezita je nezávislý, výrazný prediktor rizika rakoviny,“ říká vedoucí studie doktor Line Maersk Staunstrup z katedry biomedicínských věd v Kodani. „Je známo, že u žen po přechodu se zvyšuje riziko ukládání tuku v oblasti trupu. To není nic, proti čemu bychom nemohli nic dělat. Výživa a cvičení jsou v tomto období života klíčové,“ uzavírá doktor Staunstrup.

Hlídejte si, co jíte

Vaše „nová“ strava by měla být především vyvážená. Hlídejte si množství energie a nepouštějte se do příliš drastických diet, protože byste si spíše zpomalili metabolismus (tělo by se zbavovalo tukových zásob s menší ochotou). Vyřaďte potraviny obsahující nasycené mastné kyseliny a alkohol – především destiláty napomáhají ukládání tuku v břišní oblasti. Dbejte na příjem potravin s nízkým glykemickým indexem, které pomáhají udržet nízkou hladinu cukru v krvi, a tím i snižují vyplavování velkého množství inzulinu. V regulaci hmotnosti hodně pomůže vláknina, zařaďte tedy do jídelníčku více zeleniny a ovoce. Hýbejte se a relaxujte – stres totiž zvyšuje hladinu hormonu kortizolu, jenž podporuje ukládání tuku v břiše. Nezapomeňte na vodu, která pomáhá lépe transportovat důležité živiny v těle a tlumit pocit hladu.

Abdominální obezita (typ jablko) se zmnožením viscerálního tuku hraje důležitou roli ve výskytu řady onemocnění. Gynoidní obezita (typ hruška) s ukládáním tuku v oblasti hýždí a stehen je z hlediska vzniku metabolických komplikací méně riziková. Pojem abdominální obezita byl poprvé použitý v roce 1983 švédskými vědci. Muži s tímto typem obezity měli při stejném stupni relativní nadváhy vyšší hodnotu triacylglycerolů, glykemie nalačno, inzulinémie a krevního tlaku. Vědci ve své studii zveřejněné v časopise Journal of Clinical Investigation uvedli, že „mužský rizikový profil zjistili u žen s obezitou typu jablko oproti ženám s obezitou typu hruška“.

Nevidíte-li si přes bříško na špičky bot, ocitáte se v život ohrožující situaci, která je pro vaše zdraví mnohem rizikovější než velký zadek.

Autor: Markéta Ostřížková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.