Jak poznáte, že máte málo železa? Nejčastější příznaky, které nepřehlížejte!

Jak poznáte, že máte málo železa? Nejčastější příznaky, které nepřehlížejte!
Autor: iStock
28. června 2018 • 06:00

Nedostatek železa je ve Spojených státech jedním z nejčatěsjších nutričních deficitů. Ohroženější skupinu tvoří ženy. Jaké jsou příznaky nedostatku železa, které byste neměli přehlížet?

Železo je zásadní prvek v procesu krvetvorby. Tělo potřebuje k tomu, aby se vytvořil hemoglobin, bílkovina v červených krvinkách, která umožňuje přenášet kyslík do těla. Pokud vaše tělo nemá dostatek hemoglobinu, nemají ani vaše tkáně a svaly potřebný kyslík a nejsou schopny účinně pracovat. Tento stav se nazývá anémie (chudokrevnost).

Anémie může mít i jiné příčiny (například velké krvácení po úraze, silnou menstruaci u žen, nádorová onemocnění, infekce, nedostatek vitamínu B nebo kyseliny listové), nedostatek železa je nicméně příčinou nejčastější. Ve Spojených státech trpí touto nemocí 3,5 miliónu lidí a jde o nejčastější nemoc krve vůbec.

Nejčastější důvod, proč trpí člověk nedostatkem železa, je nevhodná strava, zánětlivá onemocnění střev. Může vzniknout i v těhotenství nebo u žen, které dlouho a silně krvácejí při menstruaci. Příznakem nemusí být jen únava, která člověka napadne pravděpodobně jako první. Symptomy se liší v závislosti na závažnosti anémie, rychlosti vývoje, věku a zdravotním stavu pacienta. Jaké jsou tedy nejčastější příznaky anémie?

Neobvyklá únava

Každý z nás bývá unavený a někdy i tělo řekne o pířádnou porci odpočinku i spánku. Pokud ale delší odpočinek nepomáhá, nebo cítíte vyčerpání a extrémní únavu i při malé fyzické zátěži, může to být příznak anémie.

Bledost

Nedostatek železa také způsobuje, že krev má světlejší barvu. To se může projevit i například na barvě vaší tváře. Pokud jste náhle delší dobu bledší, než obvykle, pokud máte světlejší vnitřní stranu rtů, dásně, spodek víček nebo nehtová lůžka, může být na vině nedostatek železa.

Zadýchávání

Máte pocit, že nevyjdete do třetího patra, aniž byste u toho málem vyplivli plíce? Také zhoršené dýchání a pocit nedosattku dechu i při běžných úkonech může být zapříčiněn nedostatkem železa.

Bolest hlavy

Při vyšším stupni mohou anémii provázet i bolesti hlavy. Není to příliš častý příznak, často bývá bolest halvy doprovázena hučením v uších, někdy i závratěmi. Člověk může mít skony k mdlobám, například když rychle vstane

Nepravidelný srdeční rytmus

Protože se tělo snaží zásobovat orgány kyslíkem, zvyší srdeční činnost. Nedostatek železa se tedy může projevit pocity bušení srdce nebo jeho nepravidelným rytmem.

Časté infekce a horší hojení ran

Lidé s anémií mají opakované infekce nebo kožní problémy. Nejčastěji to bývá suchá kůže, tělo se zkártka v tu chvíli zajímá o důležitější orgány. Nedostatek železa se také může projevit zhoršeným hojením ran.

Padají vám vlasy

Je zcela běžné, pokud člověku při mytí nebo česání vypadnou vlasy - průměrně jich člověk ztratí za den 50 - 150 vlasů. POkud vám ale vlasy začnou padat v hojnější míře, než dosud, může být na vině právě nedosatek železa.

Stres, úzkost, zhoršení soustředění

Možná máte pocit, že stres patří k dnešní době jaksi automaticky. Je ale pravdou, že při nedosatku železa se může projevit intenzívněji. Řada pacientů také popisuje náhlé stavy úzkosti bez příčiny nebo zhoršenou schopnost se soustředit.

Syndrom neklidných nohou

Anémie se často vyskytuje společně se syndromem neklidných nohou. Ten se projevuje nepříjemnými pocity brnění, mravenčení nebo bolestí v nohách, které se vyskytují v klidu, typicky před usnutím.

Anémie je ovlivněná dědičností, více chudokrevných je také mezi vegetariány a vegany. Pokud některé z uvedených symptomů pozorujete, zastavte se u svého praktického lékaře. Ten po vyšetření anémii potvrdí na základě odebrání vzorku krve ze žíly. Hladinu železa můžete zjistit i pomocí domácího testu, který zakoupíte v lékárně.

Od závažnosti onemocnění se odvíjí léčba. Při nižších stupních anémie postačí zpravidla úprava stravy, životního stylu a užívání vitamínových přípravků s obsahem železa. Léčbu je dobré také podpořit jinými vitamíny a bylinkami, které příznivě ovlivňují vstřebávání železa – A, C, E.

Potraviny bohaté na železo

Z běžně dostupných rostlin obsahuje nejvíce železa kopřiva, dále pak zelená petrželka, pažitka, bazalka, česnek medvědí, majoránka. Železo také hojně najdeme ve špenátu, červené řepě, kořenová petrželi, černém kořeni, křenu, hrášku, rajčatech a ředkvičkách. Nejvíce železa je však v červeném mase a vnitřnostech například v játrech.

Z ovoce jsou vhodné rakytník, ostružiny, černý i červený rybíz, borůvky, sušené meruňky a švestky. Dále jsou vhodné potraviny z celozrnné žitné mouky, pšeničné klíčky, oves, semena dýní, slunečnic a amarantu, naklíčený hrášek, mungo, čočka, vojtěška.

Autor: Pavla Skurovcová
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.