Sacharidy a dieta: Které vynechat a které vám pomohou zhubnout?

Sacharidy a dieta: Které vynechat a které vám pomohou zhubnout?
Co si dát k snídani? Dalamánek nebo vločky • Autor: iStock
6. června 2018 • 06:00

Ačkoliv je bílý cukr současným nepřítelem číslo jedna, bez sacharidů se naše tělo neobejde. Většina lidí je v hubnoucím režimu podstatně omezuje. Poslední studie ale naznačují, že sacharidy naopak při snižování váhy pomáhají. Pochopitelně ne všechny. Jak zhubnout díky sacharidům a se kterými potravinami to zvládnete?

Když se řekne dieta a sacharidy, řadě z nás se v hlavě ještě rozsvítí červená kontrolka, která značí jediné: Omezit. Sacharidy rovná se energie a aby člověk shodil kila, musí být příjem nižší než výdej. Některé diety, například keto dieta nebo Atkinsova, jsou dokonce založeny na minimálním příjmu sacharidů. Ve chvíli, kdy tělo nemá dostatek krevního cukru, sahá pro potřebnou energii do vlastních tukových zásob, to je ověřený fakt. Díky tomuto stavu ketózy pak člověk snáze shazuje kila.

Jenže vynechat sacharidy úplně jaksi nejde celoživotně. Ketodieta vám sice může pomoci rychle shodit nadbytečná kila. Jenže potom nemůže následovat fáze "od teď jím zase jako dříve", protože tím si koledujete o pořádný jojo efekt a pár kilo nad původní váhu navrch.

Nebojte se sacharidů

Dobrá zpráva ale je, že čím dál tím víc se v různých studiích ukazuje, že není ani tak důležité, kolik toho sníte, jako spíš to, jak jsou potraviny kvalitní a o jaké konkrétně jde. A platí to i pro sacharidy. Jinými slovy: Není sacharid jako sacharid. Po některých z nich se pěkně zakulatíte, jiné vám ale naopak pomohou s hubnutím. A to tak, že po nich nebudete mít hlad, budete rychleji spalovat a mohou se stát vlastně vašimi celoživotními průvodci. Pomohou vám dosáhnout ideální váhy a vy nebudete mít ani pocit, že držíte nějakou dietu.

Možná víte, že sacharidy existují ve dvou základních formách: jednoduché a komplexní (složené). Těm komplexním se tak neříká pro nic za nic: Zatímco jednoduché cukry z čokoládové tyčinky se v těle přemění na glukózu raz dva a okamžitě putují do krve, u těch složitých je ten proces  složitější. Rychlý nástup cukru v krvi vyvolá rychlé vyplavení velkého množství inzulínu. Kvůli tomu zase dojde většinou k prudkému poklesu cukrů v krvi, což se u člověka projeví velkým hladem nebo chutí na další sladké. Tělo cukr zpracovává, ale jeho nadbytek ukládá do zásob v podobě tukové tkáně a to je přesně to, co nechceme.

Mít hlad je špatně

Zcela jinak postupuje tělo při trávení sacharidů komplexních. Ty se totiž musí nejprve v těle postupně rozkládat na ty jednoduché, a cukr se tím pádem do krve nedostane tak rychle. Díky pomalému vzestupu hladiny cukrů tělo pak produkuje méně inzulinu, a díky tomu pak nedojde k jeho prudkému poklesu a pocitu hladu. Komplexní sacharidy tedy člověka zasytí na delší dobu. To se ukazuje jako nejdůležitější součást zdravého životního stylu, který vede k trvale nízké váze. Tedy: Hladovění zakázáno.

Pokud tedy vyměníte jednoduché sacharidy za jejich složité bratrance, dostáváte se k tomu, co jste vždycky chtěli: Budete hubnout a nebudete mít hlad!

Jaké vybrat sacharidy

Pokud si přečtete seznam doporučených sacharidů, určitě vám to bude znít povědomě: tmavé těstoviny, hnědá rýže, tmavý chléb, ovesné vločky, čočka, fazole, hrách, kešú, pohanka, datle. Jednoduché cukry jsou naopak tedy především cukr (bílý i hnědý) a vše, co ho obsahuje (sladkosti, limonády), bílé pečivo, ovoce a med.

Jak by měl tedy vypadat ideální jídelníček s vhodným podílem sacharidů? Každá porce by se měla skládat z komplexních sacharidů, vlákniny, bílkovin a ovoce nebo zeleniny. K snídani byste si měli dát dalamánek nebo krajíc chleba, případně nedoslazované ovesné vločky. K dopolední svačině si dejte klidně ovoce (s jogurtem nebo kefírem), k obědu cca 80 g hnědé rýže, tmavých těstovin, dobré jsou i sladké brambory. Stejný podíl sacharidů si dejte i k večeři.

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.