Co všechno se změní, když přestanete jíst mléčné výrobky?

Co všechno se změní, když přestanete jíst mléčné výrobky?
Když se zbavíte mléčných výrobků, musíte zdroj vápníku a bílkovin něčím nahradit • Autor: iStock.com
30. října 2017 • 06:00

Přemýšlíte o tom, že byste z vaší stravy odstranili mléko, sýr, máslo a další mléčné výrobky? Nejste sami, jedná se totiž o celosvětový trend. Řada celebrit se totiž v poslední době vyjádřila, že jim odbourání mléčných výrobků pomohlo rychle zhubnout. Kde je ale pravda?

Uvědomte si, že mléko a mléčné výrobky jsou součástí zdravé výživy. Dospělí by měli zkonzumovat, ať už v jakékoliv podobě, tři šálky mléka denně. Mléko je totiž zdrojem vitamínu D, bílkovin a vápníku, což je důležitá živina pro naše kosti. Pokud už se rozhodneme s mlékem „přestat“, musíme vědět, jak tyto živiny nahradit. 

Určitě se poraďte s odborníkem na výživu a vytvořte si dietní plán, který bude výše zmiňované živiny obsahovat. Dobrým zdrojem vápníku jsou například ovoce, sardinky či konzervovaný losos. Některé druhy rostlinného mléka či pomerančový džus jsou zase zdrojem vitamínu D. Kvůli produkci bílkovin pak budete muset zvýšit příjem potravin, jako jsou vejce, luštěniny či losos.

Bez mléka zhubnete

Jak už jsme uváděli na začátku, hubnutí je jednou z hlavních motivací k vyřazení mléka z našeho jídelníčku. Odborníci ale znovu varují, že úbytek váhy je u každého člověka jiný. Vždy totiž záleží na tom, v jakém množství a v jaké formě jsme mléko dříve konzumovali. „Faktem je, že někteří lidé mohou být na mléko citlivější než ostatní, ale účinky se liší od člověka k člověku,“ podotýká oslovená lékařka Lucie Nováková.

Pokud jste tak jedli hodně pizzy s tučným sýrem či grilovaný sýr a sýrové tousty, úbytek váhy se samozřejmě projeví, ale pamatujte, že to nebude jen díky vynechání mléčných výrobků. Výzkumy potvrzují, že vynechání mléčných výrobků s velkým obsahem tuku může ke snížení váhy skutečně přispět. Plnotučné mléčné výrobky totiž obsahují více kalorií.

Bez mléka budete mít lepší zažívání

Mýtem je podle dietologů i to, že jedinci trpící intolerancí laktózy musí mléko ze své stravy odstranit za každou cenu. Někdy stačí jen snížit množství konzumovaných mléčných výrobků. Takže pokud si chcete dát něco dobrého, zkuste třeba místo zmrzliny cereálie s mlékem. Snižování konzumace mléčných výrobků se také doporučuje u lidí trpících střevními a zažívacími problémy.

Budete mít čistou a zdravou pleť

Mezi dermatology v tomto směru panuje napětí, často se totiž mluví o tom, že vynechání mléka a mléčných výrobků z naší stravy napomáhá lepší a zdravější pleti. Někteří odborníci se totiž domnívají, že hormony v mléčných výrobcích mohou hrát roli při tvorbě akné.

Ekzémy se bez mléka zlepšily

Neexistují žádné vědecké důkazy, které by podpořily tvrzení, že mléčné výrobky zhoršují stav naší pleti. Někteří lidé s ekzémem ale potvrzují, že se jim příznaky onemocnění po vyjmutí mléka z jídelníčku zmírnily. Obecně platí, že pokud máte s pletí a kůží problémy, dietolog vám může sestavit eliminační dietu. Mléko samozřejmě nemohou konzumovat jedinci, kteří jsou na něj alergičtí. Vedle pšenice, vajec, sóji, ryb, měkkýšů a ořechů totiž patří k nejčastějším alergenům.

Chcete vědět, jak si mezi jogurty vybrat ten pravý? Podívejte se na naše video.

360p 240p
Odborná garantka iniciativy Vím, co jím Karolína Hlavatá poradí, jaký ovocný jogurt si vybrat a jaký rozhodně nekupovat




Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.