Minerály: Které nám nejčastěji chybí?

Minerály: Které nám nejčastěji chybí?
Braní doplňků stravy můžete konzultovat s lékařem • Autor: shutterstock.com
7. srpna 2016 • 06:00

Cítíte se vyčerpaní, bez energie, a přesto nemůžete spát? Na vině může být i nedostatek minerálů. Jaké nám nejčastěji chybí a v jakých potravinách je můžeme přirozeně doplnit?

Pokud se dlouhodobě necítíte ve své kůži, nechte vyšetřit hladiny důležitých látek pomocí krevních testů. Pokud skutečně hrozí akutní nedostatek nějakého minerálu nebo vitamínu, pak je samozřejmě zapotřebí rychle organismus podpořit v jeho boji za zdraví pomocí koncentrované formy suplementů. Z dlouhodobého hlediska je však nezbytný pravidelný vyvážený přísun všech látek v našem jídelníčku, tedy právě pomocí přirozené stravy, kde se nalézají v synergickém působení - jednotlivé vitaminy a minerály se vzájemně podporují. 

 

K čemu jsou dobré minerály?

Dodávají sílu a pevnost tělesným tkáním, kostem a zubům a přispívají k řadě vitálních funkcí. Dělí se do tří skupin: + makrominerály (sodík, draslík, chlor, hořčík, vápník) + mikrominerály (jod, železo, selen, zinek, chrom, měď, mangan) + stopové prvky (kobalt, molybden, síra, vanad, bor, nikl, křemík, fluor).  

Kolik jednotlivých minerálů denně člověk potřebuje?

 

 

Vápník

 

DDD 1000 mg denně (přisvojitelnost vázána na dostatek hořčíku v poměru 2:1); přirozený zdroj: šproty, sardinky, mák, ořechy, sýry, mléčné výrobky.

 

Hořčík

 

DDD 280–350 mg denně; přirozený zdroj: kakao, sója, hořká čokoláda, banány.

 

Jod

 

DDD 100–200 mikrogramů (µg); přirozený zdroj: višně, třešně, mořské ryby, mořské řasy.

 

Železo

 

DDD 10–30 mg (přisvojování je podmíněno dostatkem vitaminu C a mědi); přirozený zdroj: melasa, šťáva ze švestek, meruňky, ořechy, rozinky, játra, žloutky.

 

Selen

 

DDD 50–70 mikrogramů (µg); přirozený zdroj: mořské ryby, ledvinky, játra, žloutky, para ořechy, pšeničné otruby, droždí.

 

Zinek

 

DDD 7–20 mg; přirozený zdroj: dýňová semínka, pšeničné klíčky, hovězí játra.

 

Synteticky vyrobené vitaminy a minerály mají menší biologickou dostupnost (vstřebání) i využitelnost oproti přírodním látkám, nicméně v akutních případech jsou přínosnější. Při dietách s vynecháváním některých segmentů výživy (např. vegetariáni, vegani) je vhodné se poradit s poradcem na výživu. Je-li člověk zároveň chronicky nemocen, pak je vhodné úmysl doplňovat mikroživiny pomocí suplementů konzultovat s lékařem nebo nutričním terapeutem – zejména tehdy, jde-li o metabolická onemocnění nebo onemocnění ledvin či jater. 

 

Pozor na předávkování, dodržujte doporučení daná výrobcem na krabičce či obalu! 

 


 

 

 

Autor: Helena Míková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.