Přírodní doplňky stravy. Které si naordinovat právě teď? | Moje zdraví

Přírodní doplňky stravy. Které si naordinovat právě teď?

Přírodní doplňky stravy. Které si naordinovat právě teď?
Jak posílit imunitu v podzimním období • Autor: iStock.com
16. listopadu 2021 • 14:00

Podzim je každý rok spojován s větším množstvím nachlazení i virových infekcí.  Jsme více doma, máme nedostatek pohybu i čerstvého vzduchu. Ani zkracující se doba slunečního svitu nám na pozitivní náladě nepřidá. Přichází únava, splín, oslabená imunita a méně pohybu a zeleniny ve stravě. A naše tělo to pozná. Čím se doplnit, abychom byli fit?

Odborníky je doporučováno, abychom doplňky stravy konzumovali preventivně a po celý rok, nikoli jen jako detox, sezónně nebo řešení v případě nemoci. Naše tělo funguje jako stroj a potřebuje denně kvalitní palivo, konkrétní vitamíny, minerály, živiny. „Pokud víme, že nejsme schopni určité vitamíny vstřebat stravou, je nutné je tělu dodat jiným způsobem. V případě, že tělo nemá dostatek životně potřebných látek, nefunguje dobře, neumí se bránit před nemocemi a orgány pracují na úkor ostatních. Co se týká výběru doplňků stravy, sáhněte po přírodních bez chemie, jsou sice dražší, ale tělo je umí lépe zpracovat i vstřebat. Zbytečně nezatíží vaše orgány, a pokud je budete užívat dle doporučení, výsledky se dostaví. Platí také heslo všeho s mírou, i přírodními doplňky se můžete „předávkovat“,“ říká výživová poradkyně Ivana Bednářová Častvajová, BA, odborná garantka sekce Zdraví na ZOOTu a autorka projektu Pestrá strava zaměřeného na školy a domovy pro seniory (pestrastrava.cz). Jaké doplňky nám doporučují výživoví poradci právě na podzim? Tyhle mají zelenou.

Jaké potraviny podpoří vaši imunitu v ziměVIDEO 

Vitamín D

Vitamín D je nezbytný pro správnou funkci imunity, zdravé kosti a zuby. Lékaři ho doporučují doplňovat právě v podzimním období, kdy klesá množství slunečního záření, čímž se omezuje jeho přirozený příjem při pobytu na denním světle. „Samozřejmě, pokud to s posílením imunity myslíte opravdu vážně, budete muset udělat i razantnější změny. Zejména teď na podzim byste neměli zapomínat na všechny vitamíny. Zejména doplnění vitamínu D je velmi důležité, protože právě on přispívá k normální funkci imunitního systému. Dále je vhodné do každodenního jídelníčku přidat zakysané výrobky, ať už ty mléčné nebo třeba kvašenou zeleninu, protože jsou bohatým zdrojem pozitivních bakterií, takže podpoří nejen správné trávení, ale také imunitu,“ doporučuje výživová poradkyně značky KetoMix Monika Tělupilová. Například vitamín D3 je pro lidské tělo nezbytný především proto, že umožňuje lepší vstřebávání a využití vápníku, který má význam pro udržení normálního stavu kostí, zubů a normální činnosti svalů. Při jeho nedostatku mohou nastat zdravotní komplikace. Proto je dobré se nespoléhat  pouze na sluneční záření a dodávat vitamín D3 tělu pravidelně pomocí doplňků.

Moringa 

Moringa je skvělým pomocníkem pro posílení obranyschopnosti a je přirozeným zdrojem například vitamínu C, železa, hořčíku i draslíku, které přispívají k udržování normální psychické pohody. Moringa olejodárná je považována za mimořádnou superpotravinu pro její nutriční kvality a vysoký antioxidační, protizánětlivý a ochranný efekt. Ve východních kulturách byla používána jako prostředek k prevenci onemocnění, jako je diabetes, respirační a kardiovaskulární onemocnění, zažívací potíže, anémie, artritida a další. Je vynikajícím zdrojem vitaminu A, vitamínu C, železa, bílkovin, vlákniny, vápníku, hořčíku a draslíku. 

Ostropestřec

Na podzim je také vhodné podpořit játra, protože se každý den musí vypořádávat s celou řadou látek přijímaných v naší stravě. Obzvlášť pokud si rádi pravidelně dopřáváte něco tučnějšího či skleničku vína nebo jiného alkoholu. Ostropestřec je přírodním antioxidantem s pozitivním vlivem na funkci jater i srdce. Podporuje obranyschopnost a pomáhá udržovat normální hladinu cukru v krvi. Čistý ostropestřec ve vysoké kvalitě najdete například u české značky Naturalis. „Antioxidant ostropestřec je v doplňku stravy Silymarin Naturalis v 98% čistotě. V žaludku nedegraduje, ale začne se vstřebávat až ve střevech, což přináší vysokou účinnost,“ vysvětluje pozitiva přírodního doplňku Ivana Bednářová Častvajová.

Kolagen

Proč kolagen užívat primárně teď na podzim a v zimě? Protože v těchto obdobích mnohem více trpí naše pleť a vlasy, a doplňováním kolagenu tak dopomůžeme k jejich lepší kvalitě. „Kolagen je důležitou a hlavně nezbytnou součástí lidského organismu. Jde o nejhojněji se vyskytující a nejdůležitější druh proteinu v těle. Existuje na 30 různých typů kolagenu. Nejčastější typ se vyskytuje v kostech, kloubech, zubech, šlachách a kůži. Další typy jsou přítomny v chrupavkách, vlasech, svalech nebo cévách. O kolagenu by se dalo říci, že funguje v podstatě jako lepidlo pro naše tělo. Vytváří vazivo, čímž podporuje zdravou strukturu pokožky, svalové tkáně, kostí a šlach,“ uvádí výživová poradkyně značky KetoMix Monika Tělupilová

K poklesu kolagenu totiž dochází zhruba od 25. roku věku, po 45. roce už si tělo kolagen nevytváří takřka vůbec. Na rychlosti úbytku kolagenu se kromě času podílejí také další faktory. K nejčastějším patří stres, nadměrné opalování nebo špatný životní styl v podobě kouření, holdování alkoholu a nedostatku spánku. Proč je tedy důležité doplňovat do těla kolagen? Zpevňuje pokožku a zabraňuje jejímu vysychání. Posiluje vlasy, nehty a zuby, zlepšuje pohyblivost kloubů a pružnost vazů a šlach. Přispívá k normální funkci kostí, chrupavek a kůže. Dodává řasám hustotu a nehtům pevnost. 

Hořčík a vitamín B

Kombinace hořčíku a vitamínu B2, které oba příznivě působí na únavu, vyčerpání a regeneraci svalů, je ideální volbou pro náročné podzimní období, kdy nás častěji přepadává únava, skleslá nálada a nechuť vstávat. Hořčík přispívá ke snížení míry únavy a vyčerpání, přirozenému metabolismu, k normální činnosti nervové soustavy a k psychické pohodě. Vitamín B6 podporuje normální činnost nervové soustavy a metabolismu homocysteinu, snižuje míru vyčerpání, přispívá k lepší psychice a funkci imunitního systému. Ve stravě se hořčík vyskytuje v luštěninách, ořeších, listové zelenině či ve lněných a dýňových semínkách. Vitamín B2 hojně obsahuje maso, játra, ledviny či mléčné produkty. V podzimních měsících je dobré potraviny obsahující hořčík a B2 mnohem více zařazovat do jídelníčku nebo sáhnout po doplňku stravy, ideálně ve spojení.

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.