Chronický únavový syndrom: Jak ho poznat a jak se mu vyhnout? | Moje zdraví

Chronický únavový syndrom: Jak ho poznat a jak se mu vyhnout?

Chronický únavový syndrom: Jak ho poznat a jak se mu vyhnout?
Únavový syndrom • Autor: iStock.com
24. července 2021 • 06:00

Únava, stres, nedostatek energie. Lidem v produktivním věku se často stává, že si sáhnou až za hranu svých možností, může se tak stát v pracovním, osobním i rodinném životě. Problémem bývá, když si člověk toho nabere na svá bedra příliš mnoho, hromadí v sobě stres, který se zkrátka dlouhodobě nedá zvládnout.

Je třeba rozlišit běžnou únavu od chronického únavového syndromu. Únava je běžnou součástí života, která přichází po psychickém či fyzickém vytížení a lze se jí zbavit vydatným odpočinkem.

5 potravin, které pomohou odbourat únavuVIDEO 

Chronický únavový syndrom poznáme podle toho, že se člověk bez zjevné příčiny cítí vyčerpaný a ani po pořádném odpočinku necítí zlepšení, přičemž tento stav trvá více než půl roku. Příznakem je duševní i fyzické vyčerpání, snížená výkonnost a zvýšená potřeba spánku. „U únavy hraje klíčovou roli civilizační faktor. Jde především o stres. Stres je v dnešní době téměř na každém kroku. Stres na sebe vyvíjíme, pokud od sebe čekáme, že zvládneme zcela vše. Bereme si toho na sebe hodně v práci, domácnosti a také z hlediska finančního zabezpečení rodiny,“ vysvětluje David Buchta, odborník na zdravý životní styl z PRIMULUS. Únavovým syndromem trpí asi 2–3 % populace.

Únavový syndrom má podobné příznaky jako mnohá další vážná onemocnění

Únavový syndrom může mít také doprovodné příznaky, jako jsou bolesti hlavy, svalů, kloubů, zad, citlivost a zvětšení mízních uzlin, bolest v krku, úzkost nebo zvýšená teplota. Může docházet k poruchám spánku, zapomnětlivosti či světloplachosti. Příznaky jsou pak také snížená chuť na sex a u mužů pokles hladiny testosteronu. Vzhledem k tomu, že se jedná o příznaky, které mohou signalizovat i mnohá další onemocnění, musí být lékařem provedeno komplexní vyšetření pro vyloučení nemocí, jako jsou lymská borelióza, roztroušená skleróza, chudokrevnost, psychiatrická onemocnění či nedostatek vitaminů a důležitých prvků.

K únavovému syndromu může vést přepětí v různých oblastech života, ale nejčastěji se jedná o stres ze zaměstnání. Obvykle se jedná o nenaplněnou životní seberealizaci, kdy člověk dělá práci, která jej nebaví, jen proto, aby zabezpečil rodinu, a cítí se tak v životě nespokojený. Spouštěčem onemocnění mohou být i problémy v oblastech vztahů s rodinou a blízkými. Únavový syndrom může být ale také důsledkem působení infekcí či virů. Jasnou příčinu vzniku únavového syndromu odborníci neznají.

Příběh ze života

Andrea Mrkosová před pár lety začala pociťovat stále větší únavu. Varovné signály ignorovala, běhala ze školy do práce a toto rychlé tempo se jí vymstilo v poměrně mladém věku, v necelých 22 letech. „Myslela jsem, že je to přechodné období a samo také přejde. Takže jsem nepovolila a studovala a pracovala dál na plné obrátky. Po uplynutí dalších měsíců se vůbec nic nezměnilo, pouze vyčerpanost byla větší. Roky 2016 a 2017 byly asi nejhorší. Pár minut po probuzení jsem se cítila, jako kdybych „propařila“ několik nocí. Spánek nepřinášel žádný pocit odpočinku. Večer jsem se bála rána, protože budu muset vstát a jít do práce nebo se učit. Nechápala jsem, jak někdo může vydržet celý den bez toho, aby si šel lehnout. Některé dny bylo těžké jen ležet a držet oči otevřené. K umytí hlavy jsem se odhodlávala pár hodin. Chodila jsem jak tělo bez duše, necítila v sobě žádné emoce. Jako bych umřela zaživa,“ vzpomíná Andrea na svůj problém s únavovým syndromem.

„Asi v roce 2018 jsem začala mít fyzické bolesti, a to byl moment, kdy jsem si řekla, že dál to takto nejde. Začala chodit na celostní medicínu. Díky té se mi objasnilo, co mi vůbec je, a někdo mi hlavně uvěřil! Shodou okolností na Instagramu pár lidí mluvilo o účincích CBD. O pár dní později jsem jela do Prahy. Celou cestu jsem hledala informace a hned zašla do Konopné lékárny. Paní mi ochotně poradila a vysvětlila, jak ho používat. Po několika letech mělkého spánku jsem zažila první noc, kdy jsem spala tvrdě. Pro mě opravdu neuvěřitelný zážitek. Od té doby se můj stav začal pomalinku zlepšovat, protože se tělo v noci dokázalo regenerovat a odpočalo si.“ A tím odstartovala Andrea svou léčbu únavového syndromu.

Léčba změnou životního stylu

S podobnými příběhy, jako poskytla Andrea Mrkosová, se v poslední době setkává Jiří Stabla, odborník na konopí, zakladatel Konopných lékáren a značky Fitcann, www.fitcann.cz, čím dál častěji. V současnosti je tomu tak nejčastěji ve spojitosti s postcovidovým syndromem, který má na lidský organismus podobný vliv. Lidé často pociťují výraznou únavu, mají problémy se spánkem a často se nevyhnou úzkostem a zhoršenému psychickému stavu.  Někomu mohou v nemoci pomoci CBD kapky, ale většinou musí k této podpůrné léčbě připojit i změnu životního stylu.

Léčba chronického únavového syndromu je velmi individuální záležitostí. Někomu pomůže razantní změna životního stylu, která zahrnuje odstranění hlavních stresorů, jako například změna zaměstnání. Častým řešením jsou individuální či skupinové psychoterapie. Pomocí bývá také předepsání antidepresiv. „Základem je ale vždy se naučit pozitivnímu myšlení, zvolnit životní styl a uvědomit si, že člověk není stroj, nemusí být schopen zvládnout vždy vše a potřebuje odpočívat. Pomáhá také zdravá životospráva, dostatek pohybu a kvalitní strava,“ dodává David Buchta z PRIMULUS.

Kolik hodin denně by měl člověk spát?VIDEO 

A prevence?

Důležité je umět relaxovat, ideálně si najít vhodného koníčka, který vás naplňuje a zároveň si při něm odpočinete a na chvíli zapomenete na každodenní povinnosti a starosti. Zní to jednoduše, ale pro mnoho lidí je to problematické. Klíčové je dostatečně odpočívat. Vedle koníčků a relaxace byste měli udržovat dobré vztahy v rodině, na pracovišti a mezi kamarády. Někdy to není jednoduché, ale minimálně byste se měli o tento stav pokusit.

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.