Jak se zbavit únavy? Jezte hořčík! Ve kterých potravinách ho najdete? | Moje zdraví

Jste příliš unavení? Možná vám chybí hořčík. Jak to poznáte a kde ho najdete?

Jste příliš unavení? Možná vám chybí hořčík. Jak to poznáte a kde ho najdete?
Hořčík neboli magnesium najdete hlavně v zelenině a ovoci • Autor: LIFTEC spol, s.r.o.
27. srpna 2020 • 06:00

Dlouhotrvající únava, podrážděnost, křeče a tiky. Poznáváte se? Možná vám právě teď cuká oko a vy nevíte, co s tím. Jde o typický příznak nedostatku hořčíku.

Spolu s přibývajícími stupni na teploměru bychom měli postupně cítit příval nové energie, ale místo toho často jen hledíme z okna a nic se nám nechce. Příčina může být jednoduchá – něčeho se nám nedostává. Co nám chybí? 

Jak se projeví nedostatek hořčíku?

Nízkou hladinu hořčíku má podle výzkumů až třetina české populace, což není málo. Jeho vstřebatelnost také není úplně ideální a udává se, že naše tělo dokáže vstřebat pouze 30 % hořčíku obsaženého v potravinách. Nedostatek hořčíku se projeví symptomy, které vám nemohou uniknout, pokud své tělo znáte a nepodceňujete jeho signály. Patří mezi ně:

K čemu je dobrý hořčík?

Hořčík zastavuje astmatické záchvaty (uvolňuje průduškové svalstvo) a též působí jako antihistaminikum (přirozeně redukuje hladinu histaminu). Má uklidňující účinky na celé tělo. Je nezbytný pro činnost enzymu, který snižuje „špatný“ cholesterol, LDL, snižuje triglyceridy a zvedá „dobrý“ cholesterol, HDL.

Aktuální zprávy hovoří také o nezanedbatelném pozitivním působení hořčíku na paměť, plasticitu mozku,  stařeckou demenci, délku života, rakovinu tračníku, rakovinu prostaty či zelený zákal.

Další informace o hořčíku najdete zde.

Klady hořčíku

„Hořčík patří mezi minerální látky, jejichž přínos pro organismus se znovu a znovu zkoumá, objevují se nové informace, které doplňují ty starší a ukazují, že hořčík zasahuje do spousty zdravotních oblastí. Vědělo se, že hořčík je velmi důležitý pro enzymatické reakce, napomáhá fungování svalů a nervů, udržuje stabilní srdeční rytmus a má vliv i na funkci imunitního systému.

Zlepšuje také využití kyslíku v nervových buňkách, tím oddaluje únavu a pomáhá udržet pozornost. V současnosti také výsledky klinických studií dokládají pozitivní vliv hořčíku na snížení rizika vzniku diabetu 2. typu. Samostatnou oblastí je velká debata o tom, která z minerálních látek je důležitější pro prevenci osteoporózy, zda vápník, nebo hořčík, přičemž výstupy z klinických studií jsou velmi zajímavé,“ uvádí RNDr. Suchánek.

Které potraviny obsahují hořčík?

Z ovoce obsahují hořčík banán, datle, sušené meruňky. Ze zeleniny ho nejdete v artyčoku, špenátu, čočce, hrachu. Spolehnout se můžete také na čokoládu, mandle a kešú oříšky, pomerančovou nebo mrkvovou šťávu a červené víno. Najdete ho i v tuňákovi a candátovi. Hořčík přijímaný potravou však zpravidla nestačí a může být těžko vstřebatelný, při jeho nedostatku je vhodné ho dodávat tělu ve formě potravinových doplňků.

Autor: Helena Míková, Marie Bezděková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.