Jste příliš unavení? Možná vám chybí hořčík. Jak to poznáte a kde ho najdete?

Jste příliš unavení? Možná vám chybí hořčík. Jak to poznáte a kde ho najdete?
Hořčík neboli magnesium najdete hlavně v zelenině a ovoci • Autor: LIFTEC spol, s.r.o.
7. března 2018 • 06:00

Dlouhotrvající únava, podrážděnost, křeče a tiky. Poznáváte se? Možná vám právě teď cuká oko a vy nevíte, co s tím. Jde o typický příznak nedostatku hořčíku.

Spolu s přibývajícími stupni na teploměru bychom měli postupně cítit příval nové energie, ale místo toho často jen hledíme z okna a nic se nám nechce. Dost možná se nám do ničeho nechce už delší čas. Příčina může být jednoduchá - něčeho se nám nedostává. Co nám chybí? 

Kromě životních nezbytností, jako jsou spokojený partnerský vztah a skvělá práce, nám překvapivě může scházet hořčík. Podle knihy Zázrak jménem hořčík má bohužel nedostatek tohoto prvku většina z nás, aniž bychom tuto skutečnost vůbec věděli. Matně se vám vybavují rady zkušenějších, že hořčík je důležitý zejména v případě křečí v nohou nebo během bolestivé menstruace?

Zmíněná kniha americké lékařky Carolyn Deanové však nastiňuje zhruba šedesát zdravotních obtíží spojovaných s deficitem životně důležitého, a přesto námi i odborníky nedoceňovaného hořčíku.

Aktuální zprávy hovoří také o nezanedbatelném pozitivním působení hořčíku na paměť, plasticitu mozku,  stařeckou demenci, délku života, rakovinu tračníku, rakovinu prostaty či zelený zákal.

K čemu je dobrý hořčík?

Zastavuje astmatické záchvaty (uvolňuje průduškové svalstvo) a též působí jako antihistaminikum (přirozeně redukuje hladinu histaminu).

Má uklidňující účinky na celé tělo. Je nezbytný pro činnost enzymu, který snižuje „špatný“ cholesterol, LDL, snižuje triglyceridy a zvedá „dobrý“ cholesterol, HDL.

Co udělají hořčík a vápník dohromady?

V knize se také dozvíte, jaký je vlastně vztah mezi hořčíkem a vápníkem, a s údivem zjistíte, že v případě vaší osteoporózy se možná jedná nikoli o nedostatek vápníku, ale o deficit hořčíku. 

V důsledku stresu, zvýšené fyzické námahy, nadměrného hluku či kupříkladu při častém popíjení alkoholu dochází k významným ztrátám hořčíku z organismu.

Klady hořčíku

„Hořčík patří mezi minerální látky, jejichž přínos pro organismus se znovu a znovu zkoumá, objevují se nové informace, které doplňují ty starší a ukazují, že hořčík zasahuje do spousty zdravotních oblastí. Vědělo se, že hořčík je velmi důležitý pro enzymatické reakce, napomáhá fungování svalů a nervů, udržuje stabilní srdeční rytmus a má vliv i na funkci imunitního systému.

Zlepšuje využití kyslíku v nervových buňkách, tím oddaluje únavu a pomáhá udržet pozornost. V současnosti také výsledky klinických studií dokládají pozitivní vliv hořčíku na snížení rizika vzniku diabetu 2. typu. Samostatnou oblastí je velká debata o tom, která z minerálních látek je důležitější pro prevenci osteoporózy, zda vápník, nebo hořčík, přičemž výstupy z klinických studií jsou velmi zajímavé,“ uvádí RNDr. Suchánek.

Které potraviny obsahují hořčík?

Z ovoce obsahují hořčík banán, datle, sušené meruňky. Ze zeleniny ho nejdete v artyčoku, špenátu, čočce, hrachu. Spolehnout se můžete také na mandle, čokoládu a kešu oříšky, pomerančovou nebo mrkvovou šťávu a červené víno. Najdete ho i v tuňákovi a candátovi. Hořčík přijímaný potravou však zpravidla nestačí a může být těžko vstřebatelný, při jeho nedostatku je vhodné ho dodávat tělu ve formě potravinových doplňků.

Článek v původním znění vyšel v tištěném magazínu Moje zdraví.

Autor: Helena Míková
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.