Cvičte jógu, budete lépe zvládat stres! Proč?

Cvičte jógu, budete lépe zvládat stres! Proč?
Autor: iStock.com
9. března 2019 • 06:00

Vyhnout se v dnešní uspěchané době stresu je téměř nemožné. Proto je důležité se ho naučit zvládat a být vůči němu odolnější. Jedním ze způsobů, jak toho docílit, je začít pravidelně cvičit jógu. Ta má totiž podle odborníků blahodárné účinky na naši psychiku. Znáte je?

Stres definujeme jako změnu vnějšího, ale i našeho vnitřního prostředí nebo dokonce myšlenek, která vyžaduje úměrnou odpověď organismu, jenž se této změně musí přizpůsobit. Jít může o reakci psychickou, emoční či fyzickou. 

Pozitivní a negativní stres

Stres může mít pozitivní charakter, třeba když nás v práci povýší. Tehdy nás udržuje ve střehu, vybudí k aktivitě a brání tomu, abychom se ocitli v nebezpečí. „Takový stres však musí být krátkodobý. Naproti tomu existuje stres negativní, kdy neustále čelíme průběžnému tlaku bez momentů úlevy či klidu. Člověk je pak přepracovaný a vzniká tenze,“ říká lektorka a zakladatelka center zdravého životního stylu Domů jógy Věra Vojtěchová.

„Organismus nejprve vyhodnocuje podnět, zda jej vnímat jako stres. Činí tak na základě toho, co momentálně vnímá, a zkušeností z minulosti,“ vysvětluje praktická lékařka Irena Sobotková z Lékařského domu Praha 7. A dodává, že vyhodnotí-li jej jako stres, začnou se dít dvě věci. Jako součást poplachové reakce se aktivuje sympatický nervový systém, který je oproti parasympatickému stimulační, a také část mozku zvaná hypotalamus. Žlázy s vnitřní sekrecí pak začínají produkovat stresové hormony adrenalin a kortizol a v organismu se začnou projevovat akutní symptomy stresu.

Dlouhodobý stres se může projevovat i fyziologickými symptomy, jako jsou bolesti hlavy, problémy s trávením, hypertenze, problémy se spánkem či bolestmi, například na hrudníku. Stres může navíc zhoršovat i symptomy jiných existujících onemocnění, mimo jiné artrózy, astmatu, diabetu a srdečně – cévních chorob. Jak upozorňuje praktická lékařka Sobotková, častý je také rozvoj nebo markantní zhoršení kožních onemocnění v důsledků přemíry stresu. Jenže jak se stresu skutečně zbavit?

Odpověď je ve vás

Pokud máte pocit, že to snad ani není možné, protože máte plno práce a povinností, vězte, že úlevy od stresu můžete dosáhnout vlastním vnitřním zklidněním a smířením se se stavem věcí. „Jedním ze způsobů, jak podobného smíření dosáhnout, může být jóga. Zjednodušeně řečeno, spočívá v protahování a posilování těla v naprosté koncentraci v různých pozicích za kontrolovaného a pomalého dýchání. Tělesná schránka i mysl tak svým způsobem relaxují, ale zároveň dobíjí energii,“ popisuje cvičitelka Věra Vojtěchová.

Dokládá to i studie provedená na Deakinově univerzitě v Melbourne. Vědci zde zkoumali vliv šestitýdenního pravidelného cvičení jógy na vnímání stresu. Praktikování zahrnovalo dechové techniky (pránajámy), fyzické cvičení (ásany), řízenou relaxaci a meditaci. Účastníky studie podrobili vědci psychometrickým měřením před zahájením studie a po šesti týdnech cvičení. Tato závěrečná měření, stejně jako subjektivní pocity respondentů, vykázala redukci symptomů stresu, úzkostí a depresí.

Co konkrétně při józe na psychiku působí? "Při některých druzích aktivit včetně jógy dochází totiž k regulaci aktivity sympatického nervového systému včetně soustavy hypotalamus, hypofýza a nadledvinky a spouští se naopak systém parasympatický. A právě ten je zodpovědný za fyzické uvolnění organismu a zklidnění,“ vysvětluje podstatu úlevy od stresu lékařka Sobotková.

A lektorka k tomu dodává, že při soustředění na provádění pozic se zbavujeme našich nutkavých myšlenek a mentálního napětí, zklidňujeme mysl a užíváme si přítomného okamžiku. To vše pozdvihuje náladu a dodává vnitřní klid. Nestačí si však jednou zacvičit, je třeba se józe věnovat dlouhodobě.

Pět vlivů jógy na psychiku

Zklidní tělo: Správně prováděné pozice uleví od tenze a podpoří relaxaci. Působí na žlázy s vnitřní sekrecí, které spouští produkci hormonů zodpovědných za uvolnění.

Zklidní mysl: Když se začnete soustředit na jedinou věc, kterou je správné provádění pozic propojené s dechem, okolní svět jako by se rozplynul, přestanete se zabývat svými starostmi a nastoupí žádoucí zklidnění. S pravidelným cvičením toho dosáhnete i jindy než při praktikování.

Správné dýchání: Při stresu dýcháme mělce a rychle, což může vyvolávat další tenzi. Při józe je základem hluboké, soustředěné dýchání, které přináší úlevu od úzkostí.

Pochopíte, jak funguje mysl: Díky józe si uvědomíte, jak funguje mysl a jak je možné nastavit ji na vědomé prožívání přítomného okamžiku. Když pak nastane stresová situace, nemusíte na ni reagovat negativně, ale můžete si vědomě zvolit reakci klidovou.

Vypustíte emoce: Negativní emoce jako strach, zlost či vina mohou být příčinou stresu, zejména pokud je v sobě držíme. Prostřednictvím jógy se této emoční energie můžete zbavit.

Autor: Petra Barochová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.