Víme, které cvičení nejlépe zabraňuje stárnutí. Je to posilování, běh, nebo jízda na kole?

Víme, které cvičení nejlépe zabraňuje stárnutí. Je to posilování, běh, nebo jízda na kole?
Autor: iStock.com
15. ledna 2019 • 06:00

I když se v poslední době čím dál tím častěji hlásí o slovo trend "vypadám přirozeně a na svůj věk", touha nestárnout a honba za věčným mládím stále převažuje. Nakonec, většina z nás si přeje zůstat zde spíše déle než zemřít mladý a krásný ve třiceti. To, že pohyb má vliv na zdraví a kvalitu života, je jasné. To, že přispívá k pomalejšímu stárnutí, se také ví. Vědci ovšem přišli na to, že není pohyb jako pohyb. Které cvičení je tedy z hlediska zachování mládí nejúčinnější?

Výsledky studie, která se zabývala vlivem cvičení na stárnutí, byly poprvé publikovány v odborném časopise European Heart Journal. Stojí za ní tým německých vědců, který rozdělil 124 zdravých, ale ne zrovna sportu a fitness cvičení nakloněných lidí ve věku od 30 do 60 let do čtyř skupin. První skupina nadále lenošila a nesportovala. Ostatní tři skupiny se třikrát týdně po dobu třičtvrtěhodinky věnovaly sportu.

Jedna ze skupin běhala na běžeckých pásech. Další skupina se potila při různých cvičebních aktivitách, které zahrnovaly intenzivní i klidnější cvičební část. Poslední skupina si to rozdala na osmi různých posilovacích strojích. A co zjistili vědci po 26 týdnech?

Všichni lidé, kteří se hýbali, na tom byli mnohem lépe než ti, kteří se nehýbali. A ti, kteří se věnovali rychlejšímu cvičení, na tom byli lépe než ti, kteří posilovali. Pokud tedy chcete dosáhnout pomalejšího stárnutí a mladšího vzhledu, vynechejte zvedání těžkých závaží. Pro vaše buňky jsou naopak pozitivní běh, plavání či jízda na kole.

Telomeráza je enzym „nesmrtelnosti“

Výzkum byl zaměřený na telomery, koncové části chromozomů. Předchozí studie totiž ukázaly, že telomery se s postupujícím věkem přirozeně zmenšují a stejně jako buňky umírají. Tento úbytek buněk má negativní vliv na naši hladkou pokožku, stojí za vráskami, šedými vlasy, srdečními onemocněními i celkovým kognitivním poklesem. Délka této oblasti chromozomů může být ukazatelem, jak stará buňka, potažmo její majitel, je.

Výsledky zmiňované studie jsou jednoznačné – buňky u lidí ze všech tří týmů, které se věnovaly cvičení, vykazovaly mnohem lepší odolnost proti stárnutí. Telomery se u daných osob dokonce prodloužily. Lepší vlastnosti zaznamenal také enzym telomeráza, který udržoval zmiňované telomery v prodlouženém stavu.

Autoři studie předpokládají, že výše uvedené typy cvičení ovlivňují hladinu oxidu uhličitého v krvi. S tím souvisí i to, že oxid dusnatý zvyšuje průtok krve a celkově snižuje krevní tlak. To vše by mohlo mít vliv na změny buněk, které se objevily u účastníků.

Cvičte bez ohledu na studie

Toto téma ale není nové a nejedná se o první studii, která by se mu věnovala. Například vědecký tým z Brigham Young University v americkém Utahu zjistil, že lidé, kteří se věnovali alespoň 30–40 minut pětkrát týdně joggingu, měli telomery stejně dlouhé jako jedinci, kteří byli o 9 let mladší.

Bude pochopitelně potřeba ještě dalších studií, aby se přesně dalo říci, jak které cvičení jedince ovlivňuje. Co se ale dá spolehlivě říci již dnes, je to, že pohyb vám pomůže mnohem více než sebelepší krémy proti vráskám. Ideální je najít si alespoň 2x týdně delší časový úsek, třeba 45 minut na cvičení. Jak se ale ukazuje, každá minuta se počítá a lepší alespoň nějaký pohyb než žádný.

 

Telomeráza bývá také přezdívám jako „enzym nesmrtelnosti“.

Autor: Daniel Mareš
 
480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.