Dejte se do cvičení, každá aktivita se počítá, i jedna, dvě minuty denně | Moje zdraví

Dejte se do cvičení, každá aktivita se počítá, i jedna, dvě minuty denně

Dejte se do cvičení, každá aktivita se počítá, i jedna, dvě minuty denně
Autor: istock.com
1. ledna 2019 • 06:00

Chcete zhubnout, dostat se do lepší kondice a díky tomu být i klidnější a lépe zvládat stres? To je jenom dobře, druhá věc už je dokopat se do fitka a něco s tím začít dělat. Pokud je to i váš problém, potěší vás nové doporučení týkající se cvičení vydané Ministerstvem zdravotnictví Spojených států amerických. Doba, kterou bychom měli věnovat cvičení, se nezměnila. Jeden důležitý detail ale v novém dokumentu najdeme – každá minuta pohybu se počítá!

Dokument oficiálně označovaný jako Americká směrnice pro fyzickou aktivitu byl zveřejněn na vědecké schůzi Americké kardiologické asociace (AHA). Dříve z jednotlivých kapitol vyplývalo, že naše pohybová aktivita musí soustavně trvat alespoň 10 minut, aby mohla být započítána do týdenního průměru. Aktuálně je to ale jinak: Každá i kratší fyzická aktivita je lepší než žádná.

Tato změna je velmi důležitá. Dřívější doporučení  tedy alespoň 150 až 300 minut mírné fyzické aktivity nebo 75 až 150 minut intenzivní aktivity týdně  dodržuje jen 26 procent amerických mužů a 19 procent žen. Aktualizovaná směrnice na základě nejnovějších vědeckých poznatků ukazuje, že zlepšit své zdraví pohybem můžeme kdykoliv a kdekoliv a jakýmkoliv způsobem.

Začněte se hýbat a budete v pohodě

A proč bychom vlastně měli dennodenně vykonávat nějakou tělesnou aktivitu? Na to je jednoduchá odpověď. Zlepšíme si tím pevnost a odolnost našich kostí, zhubneme a zpevníme se, děti pak zlepší své kognitivní funkce. Pravidelný pohyb také obecně snižuje riziko vzniku osmi typů rakoviny. Cvičení má pozitivní účinky na náš mozek, snižuje možnost vzniku úzkostí a depresí a zlepšuje i kvalitu spánku. Fyzická aktivita je prospěšná i pro těhotné ženy či pro pacienty s nějakým chronickým onemocněním. Mimochodem  plných deset procent ze všech ročních úmrtí souvisí s tím, že se lidé, jednoduše řečeno, nehýbají.

Auto nechte v garáži

A to nejlepší nakonec: Je jedno, jestli sportujete, nebo se radši procházíte. Všechno se počítá. Jděte občas část cesty do práce pěšky. Občas si jděte zaběhat, na kolo, brusle, plavat nebo zaposilovat. Všechny aktivity jsou prospěšné pro naše svaly a slouží i jako prevence problémů se srdcem. Nedávná studie University of Iowa uvádí, že posilování snižuje riziko vzniku srdečního záchvatu či cévní mozkové příhody o 40 až 70 procent. Stačí přitom dát nějakému tomu stroji zabrat alespoň jednu hodinu týdně.

Plánujete hubnout? Podívejte se na náš speciál.

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.