Vánoce bez vrásek: 7 tipů pro zdravější a krásnější pleť v zimě | Moje zdraví

Vánoce bez vrásek: 7 tipů pro zdravější a krásnější pleť v zimě

Vánoce bez vrásek: 7 tipů pro zdravější a krásnější pleť v zimě
Autor: istock.com
3. prosince 2020 • 06:00

Když přichází vánoční svátky a do jídelníčku přibyde více sladkého, čokolády, tučného a mastného, odezvy na pleti na sebe nenechají dlouho čekat. Proč? Protože naše pokožka odráží to, co jíme. Pokud budete dodržovat vánoční sedmero zdravé a krásné pleti, žádné pupínky ani jiné problémy vaší pleti nehrozí.

Nebojte se, zakazovat si smaženého kapra a bramborový salát k štědrovečerní večeři opravdu nemusíte. Jedno jídlo vám pleť nepokazí. Můžete se ale zaměřit na celkové zlepšení jídelníčku, které bude mít pozitivní vliv i na pleť.

Zařaďte antioxidanty

Právě v době, kdy tíhnete k těžšímu a tučnějšímu jídelníčku, byste o to více měli myslet na zapojení antioxidantů. Většinou jsou jimi ovoce se zeleninou, zkusit můžete i pravidelné pití zeleného čaje. Pokožku pomáhají regenerovat a očistit. Dokonce mají sílu redukovat jemné vrásky.

Méně tučného

„Ve vánočním čase se v naší stravě více objevují nasycené mastné kyseliny, tuky a různé alergeny typu ořechů nebo kakaa. Pokud náš jídelníček bude plný tučných a nevyvážených jídel, naše tělo s těmito přijatými živinami nebude umět dostatečně dobře nakládat. To se negativně odrazí na našem stavu pleti. Náš trávicí systém je totiž se stavem pokožky úzce spjatý,“ vysvětluje souvislost dermatoložka MUDr. Zuzana Kotlasová z Kliniky preventivní dermatologie. Proto se zamyslete nad množstvím tučných a mastných pokrmů a alespoň některé raději vynechte.

Přidejte vlákninu

Vláknina podá trávicímu systému pomocnou ruku, aby se snáze vypořádal s náročnějším obdobím. „Pomoci si můžeme například přidáním vlákniny do stravy, která všeobecně zlepší naše trávení, a to například ve formě ovoce, zeleniny nebo třeba ovesných vloček,“ radí doktorka Kotlasová.

Další tipy na potraviny plné vlákniny najdete zde.

Více tekutin

Dostatečný pitný režim je nenahraditelný. Zatímco v létě nás slunce a úporné horko motivují pít, v zimě máme pocit, že tolik tekutin nepotřebujeme. Pro zdravou a krásnou pleť jsou ale nezbytné. „Významnou roli pro zářivou pleť hraje příjem tekutin, na který bychom měli přísně dbát a denně vypít minimálně 2,5 litru čistých a ideálně nedoslazovaných tekutin. To se odrazí nejen na stavu naší pleti díky lepší hydrataci, a tím také větší pevnosti a pružnosti,“ doplňuje dermatoložka Kotlasová.

Kurkuma

Kurkuma slouží pro lepší trávení tuků a očisťuje lidská játra. Pro někoho oblíbené, pro jiného docela neznámé koření, které má jednu skvělou vlastnost: Podporuje krevní oběh, takže je díky němu pleť lépe prokrvená a tím pádem zářivější. Přidejte ji například do těsta na cukroví, bude po ní krásně žluté a vaše pleť po cukroví zase plná života.

Další informace o kurkumě čtěte zde.

Více citronu

Kromě vysokého obsahu vitamínu C, který je nezbytný pro celý imunitní systém a potažmo i pro zdravě vypadající pleť, citron napomáhá čistit játra. Játra bychom, jako důležitý detoxikační orgán lidského těla, měli udržovat pročištěná i během náročnějšího období, kterým svátky rozhodně jsou. A to nejen kvůli nezdravému jídlu, ale také nekončícím rodinným oslavám, na kterých může být sklenička dobrého vína první (i poslední) záchranou pro vaše nervy.

Omezte čokoládu

Často skloňovaná čokoláda nemá žádné prokázané negativní dopady na pleť. Ale může být hůře stravitelná. Tím, že je pleť úzce spojena s trávicím systémem, vám může připadat, že pleť je po čokoládě mdlá či povadlá. Pokud už se pro její mlsání rozhodnete, volte jen ty opravdu kvalitní, které mohou vašemu zdraví i psychice naopak prospět.

S alergií a ekzémem za dermatologem

Pokud se potýkáte s potravinovou alergií či ekzémem kdykoli během roku, je dobré navštívit dermatologa, abyste měla jistotu, že nejde o nic vážného. Stejně tak ho vyhledejte, pokud nejste spokojeni se stavem své pleti a zdá se, že nic nezabírá. Odborník na základě rozhovoru s vámi a svých zkušeností bude schopen najít pravděpodobnou příčinu obtíží a navrhnout vám vhodné řešení.

Autor: Marie Bezděková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.