5 nepříjemností, které mohou otrávit letní dny. Jak na ně vyzrát? | Moje zdraví

5 nepříjemností, které mohou otrávit letní dny. Jak na ně vyzrát?

5 nepříjemností, které mohou otrávit letní dny. Jak na ně vyzrát?
Autor: istock.com
11. června 2020 • 06:00

Blížící se léto s sebou přináší spoustu krásných zážitků a nezapomenutelných chvilek s rodinou a přáteli. Horké dny ale mají i své stinné stránky. Nenechte si pokazit pohodovou dovolenou kvůli nepříjemnostem, jako jsou podrážděné oči, bolest kloubů po sportovním výkonu nebo dehydratace.

Škodlivé sluneční paprsky

Sluneční paprsky jsou příjemné – dokážou ovšem nadělat i neplechu v podobě podrážděných očí, které pak slzí a pálí. Přímý pohled do slunce může dokonce způsobit poškození sítnice. Hlavní riziko ovšem představuje UV záření. „Viditelné světlo může dráždit oči, ale pokud se nedíváte přímo do slunce, tak oči nepoškodí. Škodlivou složkou slunečního záření je neviditelné UV záření,“ varuje MUDr. Lucie Valešová, primářka oční kliniky DuoVize.

Jak se tomu vyhnout: Pořiďte si sluneční brýle s kvalitním UV filtrem – dávejte však pozor na častý mýtus, že čím jsou brýle tmavší, tím lepší ochranu poskytují. Tmavé brýle bez filtru mohou naopak způsobit větší škody, než kdybyste brýle nenosili vůbec. Na slunci se oční zornička automaticky stáhne a dovnitř propustí méně světla. Pokud si ale nasadíte tmavé brýle bez UV filtru, zornice oka se rozšíří a škodlivé UV záření se do oka dostane ve větší míře. Kvalitní brýle mají na vnitřní straně postranice uvedený certifikát CE a zároveň stupeň ochrany. Kategorie slunečního filtru se označuje číselnou hodnotou od nuly do čtyř (někdy do 400).

Průvodce pro výběr slunečních brýlí najdete zde.

Spálená pokožka a zničené vlasy

Sluneční záření může poškodit nejen oči, ale také spálit pokožku a ničit vlasy, které jsou vlivem vysokých teplot lámavější a jejich konečky se více třepí. Zároveň dochází k jejich vysoušení a ztrátě obranyschopnosti. Zatímco obličej a odhalenou kůži jsme si zvykli chránit krémy s UV faktorem, na pokožku hlavy často zapomínáme – a potom v místě pěšinky či řidšího porostu dochází k bolestivým spáleninám.

Jak se tomu vyhnout: Před žhnoucím sluncem schovejte svou hlavu pod kloboukem, kšiltovkou,anebo se oviňte šátkem – tento elegantní a praktický doplněk chrání vlasy a pokožku hlavy a také zabraňuje úpalu i úžehu. Své vlasy také ochráníte používáním speciálních kosmetických produktů s UV filtrem. Polednímu slunci se raději úplně vyhněte.

Co by vám na dovolené nemělo chybět v lékárničce čtěte zde.

Žízeň jako na poušti

Bolest hlavy, únava, zvýšená teplota, žaludeční nevolnost, snížený objem moči. To vše může poukazovat na dehydrataci, k níž často dochází v horkých měsících, když zapomeneme na dostatečný přísun tekutin. Pozor by si měli dávat zejména senioři a děti, ale může postihnout i dospělé, zejména pokud vyvíjejí zvýšenou tělesnou aktivitu, u které se zapotí. Je proto nutné myslet na to, že v teplých dnech je potřeba více pít. Nespoléhejte se jen na pocit žízně a pijte pravidelně v průběhu celého dne – ideálně vodu, kterou můžete „vylepšit“ třeba čerstvým ovocem či bylinkami (například mátou). Nepřehánějte to se sladkými nápoji, vhodná není ani káva či silný černý čaj. A pozor na alkohol!

Jak se tomu vyhnout: Jistě to znáte: Natočíte si lahev s pitím, ale sluneční paprsky jej brzy promění v nepoživatelnou „břečku“. Aby vaše pití vydrželo i v horkých dnech studené, pořiďte si praktickou termosku, kterou můžete mít vždy po ruce. Nápoje by však neměly být vyloženě ledové – ideální teplota je okolo 16–18 °C. 

Zápach při pocení

Při letních výletech a sportování se někdy člověk pěkně zapotí. Proč tomu tak je? Lidská kůže vytváří přirozenou termoregulaci: Když se hýbeme, tělo produkuje energii v podobě tepla a organismus začne vylučovat vodu, aby se ochladil (čímž právě může dojít k dehydrataci). Když se však pot dostane do oděvu, nastává problém s nevábným zápachem: Vlhké prostředí je totiž skvělou půdou pro množení bakterií, kvůli kterým následně vzniká nepříjemný odér, zejména v podpaží.

O tom, jak zmírnit pocení, čtěte zde.

Jak se tomu vyhnout: Samozřejmostí by (nejen) v létě mělo být používání deodorantů. Při nákupu se ale ujistěte, že má označení „antiperspirant“. Jedině takový přípravek totiž nejen neutralizuje zápach, ale také zabraňuje pocení. Můžete si také pořídit oblečení z merino vlny, která dokáže přirozeně odvádět vlhkost. Bakterie, které způsobují zápach, se nemají kde zachytit. „Při běžném nošení stačí triko z merina osvěžit vyvětráním, případně jen opráním ve vodě. Jediné, co může vznikat, jsou solné mapy při nadměrném pocení v létě, ale i přesto bude triko bez zápachu,“ ubezpečuje Tomáš Uglaj, odborník na outdoorové oblečení a vybavení ze společnosti Norská móda. Navíc i když je oděv z merina vlhký, nebude vám v něm zima, takže neprochladnete – vlna totiž při namočení dokáže svou teplotu zvýšit až o 8 °C bez vlivu okolního prostředí.

Bolesti kloubů po sportu či túrách

Letní měsíce jsou jako stvořené pro turistiku, nordic walking, běh, jízdu na kole a další outdoorové sporty. Vyšší zátěž ovšem může způsobit problémy s klouby, které po těchto aktivitách mohou reagovat bolestí – zvláště u lidí v pokročilém věku, kdy ubývá v těle kolagen, anebo u těch, kdo trpí osteoartrózou.

Jak se tomu vyhnout: Aby vás klouby při venkovních aktivitách netrápily, dopřejte jim péči a přibalte si s sebou na cesty doplňky stravy, které jim pomáhají v regeneraci. Nezapomínejte ale, že aby tyto doplňky byly účinné,  musíte je brát dlouhodobě, tedy i před letními radovánkami. O vhodných přípravcích se poraďte s ortopedem, který zároveň vyloučí kloubní onemocnění, které by bylo vhodné důsledně léčit.

 

Autor: Marie Bezděková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.