Maliny, hrušky a další. Nejlepší ovoce pro vaše zdraví. Tohle jezte po kilech! | Moje zdraví

Maliny, hrušky a další. Nejlepší ovoce pro vaše zdraví. Tohle jezte po kilech!

  • Maliny, hrušky a další. Nejlepší ovoce pro vaše zdraví. Tohle jezte po kilech!
    Autor: istock.com
    23. července 2021 • 12:00

    Léto je absolutně nabité potravinami, které tělu prospívají. Mezi milovníky malin se řadíme všichni, a tak nám nedělá problém je zařadit do jídelníčku. Díky nim si zajistíme spoustu vlákniny. A když maliny prostřídáme s dalšími na vlákninu bohatými potraviny, naše střeva budou jásat.

    Vláknina je nejen neocenitelným pomocníkem v dietě, protože dokáže na delší dobu zasytit, ale co je důležitější, slouží jako balzám na naše střeva. Pomáhá při léčbě zácpy, hemeroidů, syndromu podrážděného střeva či různých střevních zánětů. Které potraviny jsou vlákninou nadupané a vyplatí se je zařadit do jídelníčku?

    Maliny

    Maliny jsou nejen zajímavou zásobárnou vlákniny, ale najdeme v nich také vápník, hořčík, fosfor, draslík či vitamíny C a K. Blahodárný vliv mají maliny na naše zažívání, kardiovaskulární systém, plodnost, krevní tlak, imunitní systém a dokonce i pleť. Jejich výhodou je i to, že ve 100 gramech malin se nachází okolo 13 gramů sacharidů. Skvěle se tak hodí k „dietní“ odpolední svačince nebo jako doplněk k dezertu. Malinami lze velmi dobře dekorovat, ozdobit jimi ranní snídaňové kaše, dorty, pudinky či limonády, a dát je tak téměř ke všemu. 

  • Hrušky

    Ačkoliv na sezónu hrušek si musíme počkat do září, jejich konzumace se vyplatí. Hrušky jsou vyhledávanou potravou při odtučňovacích kúrách. Ve 100 gramech tohoto ovoce je přibližně jen 60 kalorií. Blahodárný vliv však mají i z hlediska zdraví. „Jejich konzumace se doporučuje zejména lidem se zánětlivými onemocněními trávicí soustavy, krevního oběhu a srdce. Ne každý však může jíst hrušky syrové. U některých lidí mohou vyvolávat problémy s nadýmáním, proto je lepší jíst hrušky vařené nebo si z nich udělat šťávu,“ vysvětluje Ing. Michaela Ryglová, odborná garantka výživy za společnost Bonavita. Navíc jsou hrušky výborným přírodním lékem při průjmu. Stačí nastrouhat hrušku a jablko v poměru 1:1 a po lžičkách jíst několikrát během dne.

    Znáte hrušku Nashi? Jak se konzumuje a v čem se změnilaVIDEO 

  • Sušené ovoce

    Kromě čerstvého ovoce je výborným zdrojem vlákniny sušené ovoce. „Například sušené fíky obsahují jak rozpustnou vlákninu, která snižuje hladinu cholesterolu, tak i nerozpustnou vlákninu, která pomáhá proti zácpě. Jako účinné projímadlo bývají účinné i sušené meruňky či sušené švestky,“ doporučuje Michaela Ryglová.

  • Avokádo

    Krémová dužina avokáda je nejen lahodným pokrmem, ale i skvělým zdrojem vlákniny. Avokádo v sobě skrývá zdravé tuky, které pomáhají snižovat cholesterol a riziko srdečních onemocnění. Mimo to avokádo obsahuje kyselinu listovou, která pomáhá v prevenci proti rakovině tlustého střeva, žaludku či slinivky břišní. Avšak výživoví poradci upozorňují na to, že i když je avokádo zdravé, s jeho množstvím by se to nemělo přehánět. Avokádo je poměrně kalorické, proto buďte s jeho konzumací opatrní. Příjem a výdej energie by měl být vždy vyvážený.

    Jak poznat, že je avokádo zralé, a jak ho nakrájetVIDEO 

  • Ovesné vločky

    Jednou z nejznámějších vlákninových pecek jsou bezesporu ovesné vločky, které mají vysoké množství bílkovin, nenasycených mastných kyselin, vitamínů B1, B6 a E. Prospěšné jsou z hlediska snižování hladiny cholesterolu a posilování imunitního systému. Málokdo však ví, že pravidelná konzumace ovesných vloček může zlepšit bakteriální osídlení střev. Podle anglického lékaře specializujícího se na infekční choroby a mikrobiologii v univerzitní nemocnici v Londýně Christoffera van Tullekena například taková ovesná kaše funguje jako tzv. prebiotikum, které příznivě ovlivňuje prostředí vhodné k životu přátelských bakterií. A mikroflóra je pro naše zdraví velice důležitá.

    Tip na recept: Alternativou ovesné kaše může být mugcake 

    Kakaový mugcake • Autor: archiv Bonavita

    Ingredience:

    •        5 lžic ovesných vloček

    •        2 lžíce jogurtu

    •        1 lžíce tvarohu

    •        2 lžíce mandlí

    •        1 vejce

    •        4 lžíce mléka

    •        ½ banánu

    •        1 lžíce chia semínek

    •        1 lžička kypřicího prášku

    •        1 lžička kakaa

    •        tvaroh a jahody na dozdobení

    Postup: Nejprve smíchejte ovesné vločky, mandle, chia semínka, kakao a kypřicí prášek. Pak přidejte jogurt, tvaroh, vejce, mléko a banán. Vše důkladně rozmixujte. Hotovou směsí naplňte silikonové formičky a dejte na 4 minuty do mikrovlnné trouby. Směs můžete dát i do hrníčku vymazaného kokosovým olejem. Podávejte s tvarohem a jahodami.

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.