BMI index: Jak se počítá a můžete mu důvěřovat? | Moje zdraví

BMI index: Jak se počítá a můžeme mu důvěřovat?

BMI index: Jak se počítá a můžeme mu důvěřovat?
Autor: istock.com
29. listopadu 2019 • 06:00

V dnešní době, kdy si lidé čím dál častěji hlídají svou váhu, se spousta z nich spoléhá především na výpočet indexu tělesné hmotnosti (BMI). Ten se sice tváří, že dokáže přesně určit, jestli nemáme nadváhu, ale až tak jednoduché to s ním není. Má tedy cenu mu důvěřovat?

Index tělesné hmotnosti (BMI = body mass index) vytvořil zhruba v letech 1830–1850 belgický matematik a statistik Adolphe Quetelet, ale používá se dodnes. Vychází z úvahy, která říká, že míra tělesných tuků narůstá spolu s váhou. „Díky výpočtu BMI můžete při zadání vaší výšky a váhy zjistit, jak jste na tom s Vaší postavou – zda máte normální hmotnost, nadváhu, či podváhu,“ shrnuje podstatu BMI fitness trenérka Adéla Třetinová.

Index tělesné hmotnosti se vypočítá podle následujícího vzorce: BMI = tělesná váha (kg) / tělesná výška na druhou (m). Například člověk s váhou 75 kg a výškou 180 cm si BMI vypočítá podle uvedeného vzorce takto: BMI = 75 / 3,24 = 23,14 (pozn.: výška se počítá jako 1,80 na druhou).

Podle tabulky pak snadno zjistí, že má optimální váhu:

BMI klasifikace
< 18,5 podváha
18,5–24,99 optimální váha
25–29,99 nadváha
30–34,99 obezita prvního stupně
35–39,99 obezita druhého stupně
> 40 obezita třetího stupně

Důvěřujte mu, ale...

Výpočet BMI funguje jako orientační ukazatel optimální váhy, ale má i svá úskalí, kvůli kterým ho řada odborníků považuje za nepřesný. „Výpočet se určitě hodí v rámci toho, abyste zjistili, jak na tom jste. V praxi je to ale o dost složitější, protože naše váha se skládá nejen z našeho tuku, ale i ze svalů a dalších aspektů. Proto není nutné se tímto výpočtem hned řídit, ale jednat i podle toho, jak se v našem těle cítíme,“ vysvětluje.

Jinými slovy, sportovci s větší svalovou hmotou může klamně indikovat nadváhu a naopak, i když je vaše BMI v normě, můžete mít ve skutečnosti nadváhu, protože máte málo svalů.

Další nevýhodou základní verze BMI je také to, že nepracuje s věkem a pohlavím, a také proto dává velmi nepřesné výsledky.

Hodnota BMI přesto může být orientačním ukazatelem našeho zdraví. Lidé s normálními hodnotami mají podle výzkumů nižší riziko civilizačních chorob od kardiovaskulárních onemocnění přes cukrovku až po rakovinu. S narůstající váhou stoupá podle studií i míra rizika včetně srdečně-cévních onemocnění souvisejících s vysokou hladinou cholesterolu, onemocnění žlučníku, spánkové apnoe a chrápání, bolestí kloubů. Příliš nízká váha může podle odborníků naopak zvyšovat riziko osteoporózy nebo anémie.

Průměrná hodnota BMI v Česku dosáhla v roce 2017 podle Českého statistického úřadu čísla 25,2. Mírnou nadváhou trpí 47 % mužů a 33 % žen. Obezita se týká bezmála 20 % mužů a 18 % žen. S tím souvisí i sedavý způsob práce, kterou má více než třetina lidí ve věku 25 až 64 let. Z větší části se jedná o ženy. Podíl lidí se sedavým zaměstnáním přitom roste přímo úměrně vzdělání.

Jak si tedy hlídat váhu?

Pokud nechcete spoléhat na BMI index, máte i jiné možnosti, jak si hlídat ideální váhu. „Ráda bych zmínila počítání kalorií, což je velký trend dnešní doby,“ říká fitness trenérka Třetinová. „Lidé si počítají, kolik kalorií mohou přes den sníst, váží si každé jídlo a hlídají každý gram jídla. Před pár lety jsem tomuto trendu také propadla a hlídala si každé sousto. Teď ale můžu říct, že je pro mě nejrozumnější zdravá cesta jménem rovnováha. Není třeba si hlídat každý gram. Stačí jíst z 80 % zdravě a zbylých 20 % si nechat i na dobrůtky,“ předává své zkušenosti Adéla.

Pokud se ale přece jen chcete spoléhat na tabulky, můžete vyzkoušet spolehlivější ABSI Index tvaru těla (A Body Shape Index). Ten počítá kromě výšky a hmotnosti také s obvodem pasu. Počítá se podle vzorce: ABSI obvod pasu / (2/3 BMI * 1/2 výška). ABSI zohledňuje všeobecně platný lékařský názor, že nejnebezpečnější tuk se ukládá v břišní krajině. Zvýšené hodnoty v obvodu pasu lékaři označují za tzv. centrální obezitu. Zvyšují riziko metabolického syndromu a dalších závažných komplikací. ABSI tedy částečně odstraňuje zásadní nevýhodu BMI tím, že s pomocí výpočtu obvodu pasu odliší podíl (břišních) tuků na úkor svalů. 

Autor: Marie Bezděková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.