Chrápání

Chrápání nepatří mezi závažná onemocnění, přesto ale znepříjemňuje život zhruba 25 % mužů a 15 % žen. Chrápání nejenže ruší spánek všem spolunocležníkům, ale ani samotný chrápající se často dobře nevyspí. To může vést k podrážděnosti, snížení pozornosti, bolestem hlavy a celkové únavě. Samotné chrápání je způsobeno uvolněním měkkého patra, které pak začne vibrovat. A příčin je hned několik, od anatomických predispozicí přes polyp v dýchacích cestách, rýmu, nadváhu až po nadměrnou konzumaci alkoholu.

Příznaky

Dříve se chrápání považovalo jen za nepříjemný zvukový doprovod spánku, ale jelikož v poslední době trápí víc a víc lidí, začali se mu lékaři věnovat detailněji. Bylo zjištěno, že chrápání je ve velké většině případů prvním stupněm spánkové poruchy, která může vést k vážným sociálním a zdravotním problémům.

Takzvané čisté chrápání – rovnoměrné a explozivní – je z počátku jen sociálním problémem, může ale mít za následek omezení cestování, rozdělení ložnic a může vést až k rozvodu.

Postihuje

muži
ženy
děti

Projevuje se

Nedostatečný spánek kvůli explozivnímu chrápání vede ke spánkové poruše, důsledkem čehož je denní ospalost s tendencí k mikrospánku. Vyznačuje se podrážděností, nezvladatelnou únavou a nervozitou.

Denní ospalost pak způsobuje spánek s apnoickými pauzami, kdy pacient přestává dýchat, a to až 5–6 sekund. Čím delší a častější pauzy jsou, tím je vliv na zdravotní stav závažnější. Tyto pauzy jsou totiž předstupněm poruch krevního tlaku a ischemické choroby srdeční. Porucha spánku má také vliv na impotenci, bolesti hlavy a může být příčinou náhlých příhod mozkových.

Léčba

Pro účinnou léčbu je třeba zjistit, co chrápání způsobuje. Pozorujte, kdy chrápete. Jestli je to po přejedení se, zvýšené konzumaci alkoholu, nebo každou noc bez ohledu na vnější faktory. Zda chrápete jen v určitém ročním období a při určité spánkové poloze. Pokud nechrápete každou noc bez ohledu na vnější podmínky, bude snadnější se chrápání zbavit ať už změnou životosprávy, spánkové polohy nebo skoncováním s kouřením. Krajním řešením chrápání je pak v závislosti na příčině chirurgická operace nosu nebo krku.

Po komplexním vyšetření může lékař doporučit chirurgický zákrok. Pokud je problémem nosní neprůchodnost, provádějí se operace septa nosního (septoplastika), případně radiofrekvenční termoterapie nosních sliznic. Septoplastika se provádí pod celkovou anestézií a vyžaduje 2–3 dny hospitalizace a 2 týdny neschopnosti. Radiofrekvenční termoterapie nosních sliznice je ambulantní zákrok v lokální anestézii a trvá cca 10 min.

Pokud jsou příčinou nadměrně zvětšené krční mandle, je možné buď odstranění krčních mandli (TE), nebo provedení radiofrekvenční termoterapie mandlí. TE vyžaduje 4 dny hospitalizace a 2 týdny neschopnosti. RFIT krčních mandlí je ambulantní výkon při lokální anestézii a trvá cca 5 min.

Pokud je problém v měkkém patře, provádí se korekce buď klasickým chirurgickým způsobem, nebo v posledních 20 letech i laserem. I zde je možné přistoupit k radiofrekvenční termoterapii – v tomto případě měkkého patra.

Bylinky

S problémem s chrápáním mohou pomoci i některé bylinky, které jsou snadno k dostání. Patří mezi ně máta, ostropestřec nebo dobromysl. Konzumujte odvar z těchto bylin po dobu týdne a pocítíte zlepšení.

Homeopatika

Pomoc najdete i v homeopatii. Zásadním lékem je Kalium iodatum, který pomáhá jak při alergiích, záchvatech dušnosti, astmatu, tak při chrápání.

Jak si pomoci sám

  • Spěte na boku

První radou, kterou jako chrápající dostanete, je, abyste spali na boku. Důvod je prostý, touto polohou dosáhnete největší průchodnosti dýchacích cest. Naprosto nevhodná je při chrápání poloha na zádech, a to proto, že když se vaše svaly uvolní, automaticky se vám otevře pusa a jemně zasune jazyk, to zamezuje dobré průchodnosti dýchacích cest.  No a spaním na břiše zase zbytečně zatěžujete krk.

  • Spěte s hlavou výše

Spaní s hlavou více nahoře uvolňuje dýchací cesty, protože snižuje váhu, která na ně tlačí. Tím se rychle usnadní dýchání. Pozor ale na hodně polštářů pod hlavou, to by mohlo mít opačný efekt. Raději si podložte nohy postele knihou nebo dřevěnou deskou, čímž celkově nakloníte postel.

  • Zvlhčete vzduch v ložnici

Suchý vzduch vysušuje a přetěžuje sliznice krku a nosní membrány a to může vést k chrápání. Pomoci může zvlhčovač vzduchu nebo alespoň nádoba s vodou umístěná na radiátoru, případně vlhké prostěradlo přes topení, nikoliv v posteli.

  • Dodržujte pravidelný režim

Zásadou kvalitního spánku je pravidelný režim. Zbavit se chrápání můžete i tím, že budete chodit spát každý den ve stejnou dobu a budete spát dostatečně dlouho, aby mělo tělo čas se zrelaxovat.

  • Skoncujte s kouřením

Kouření obecně poškozuje nejen dýchací systém. A jelikož zbavení se chrápání spočívá v dobré průchodnosti dýchacích cest, je zbavení se kouření nasnadě.

  • Zbavte se přebytečných kil

Nadměrná tělesná hmotnost v oblasti krku tlačí na dýchací cesty, a způsobuje tak chrápání. Proto obézní lidé chrápou častěji než lidé ve formě. Snadnou cestou, jak se vyhnout případné závažné spánkové poruše, je zbavit se přebytečných kil.

  • Vyhýbejte se nadměrné konzumaci alkoholu a prášků na spaní

Alkohol a prášky na spaní uměle uvolňují svaly na krku a čelistech, a tím se zvyšuje pravděpodobnost chrápání. Konzumace těchto látek také přispívá ke vzniku spánkové apnoe, nebezpečného stavu, který je spojen s kardiovaskulárním onemocněním.

Zajděte si k alergologovi

Častou příčinou chrápání je alergie, která ucpává nos a nutí k dýchání přes pusu. Pomoci tak mohou antihistaminika před spaním. Ucpanému nosu pomohou solné nosní spreje a zvlhčovače, které jsou k dostání volně bez lékařského předpisu.

Vyšetření  

Pro stanovení diagnózy se používá rozsáhlé vyšetření ORL, které pomůže zjistit příčinu a nasadit správnou léčbu.

 

Nejnovější články

720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.