7 zdravých návyků, kterými prospějete svému srdci každý den | Moje zdraví

7 zdravých návyků, kterými prospějete svému srdci každý den

7 zdravých návyků, kterými prospějete svému srdci každý den
Autor: istock.com
4. března 2021 • 12:00

Když se řekne „nemocné srdce“, možná si řada z vás představí staršího člověka. O zdraví tohoto orgánu bychom ale měli pečovat v každém věku. Čím dříve si zdravé návyky osvojíme, tím spíše zůstane naše srdce v dobré kondici. Co tedy dělejte každý den?

„Životní styl má na zdraví vašeho srdce obrovský vliv," vysvětluje Holly S. Andersen, kardioložka z newyorské nemocnice Weill Cornell Medical Center.„Je to důležitější než genetika – asi 80 % srdečních chorob lze předcházet.“

Stačí pár drobných návyků, které ale začnete dodržovat dříve, než se projeví nějaké srdeční potíže. „Co se týče srdce, je vždycky lépe začít dříve než později,“ doplňuje pro Womans Health Marcus Smith, kardiolog z Cardiovascular Health Clinic v Oklahomě. A dodává, že zdravé návyky nemusí nutně znamenat odříkání nebo námahu. Naopak. Jednou z nejdůležitějších věcí je totiž eliminovat stres. A tak doporučuje dělat takové věci, které vás budou bavit.

Vypijte lahev vody

Správná hydratace je základ. Naplňte lahev vodou, dejte si ji na stůl a během dne vypijte. „Dostatečná hydratace umožňuje srdci pracovat efektivně," říká kardiolog Adam Splaver. Jak poznáte, že pijete dost? Doktor Splaver doporučuje sledovat vaše močení: Pokud chodíte přibližně jednou za dvě hodiny a vaše moč je čirá, pijete dostatečně. Pokud chodíte méně často a moč má sytou barvu, přidejte tekutiny.

Udělejte si čas na zklidnění

Zdá se, že meditace se pomalu stává běžnou součástí zdravého životního stylu, podobně jako pohyb, dostatek spánku nebo zdravá strava. A není se čemu divit, pokud si člověk najde denně alespoň dvacet minut, které může věnovat zklidnění své mysli, pocítí zanedlouho benefity nejen psychické, ale i na zdraví celého těla.

„A rozhodně víme, že meditace může ovlivnit zlepšení zdravotních potíží, jako je vysoký krevní tlak, fibrilace síní a další,“ říká Splaver. Nemusíte se bát, že mluvíme o hodinách v pozici lotosového květu. Stačí se jen pohodlně usadit, zavřít oči, ztlumit telefon a soustředit se na ticho a svůj dech. Už krátké sezení dokáže snížit srdeční tep.

Volte zdravější varianty jídla

Zamyslete se nad tím, co za den sníte a jestli neexistují zdravější varianty. Celozrnné pečivo místo bílého. Tmavá rýže místo světlé, místo masa luštěniny, místo živočišných tuků rostlinné. Místo ochucených jogurtů nebo sladkých snídaňových cereálií zvolit „základní variantu“ (tedy bílý jogurt a obyčejné vločky) a dosladit je čerstvým ovocem.

Přidejte zeleninu

Zeleniny můžete jíst neomezeně. Ze studie představené na konferenci Americké společnosti pro výživu v roce 2019 vyplývá, že miliony úmrtí na kardiovaskulární onemocnění na celém světě lze připsat tomu, že lidé nekonzumují dostatek ovoce a zeleniny. Podle Dietary Guidelines for Americans v letech 2015–2020 je dobré zapamatovat si malý trik: denně si dejte 2,5 šálku zeleniny a 2 šálky ovoce. Pak jich máte dostatek.

Spěte

Využijte současnou situaci, která nepřeje večerním radovánkám v restauracích a klubech, a věnujte se spánku. Špatné usínání a nekvalitní spánek je spojen jak s hypertenzí, tak s ischemickou chorobou srdeční. Myslete také na to, že důležitá je nejen délka, ale i pravidelnost. A to i o víkendech. Máte teď jedinečnou šanci na tom zapracovat.

Zkoušejte nové věci

Tak schválně, kdy jste se naučili něco nového? Sport, nějakou činnost, hobby?„Být v kontaktu se svým vnitřním dítětem, zkoumat sebe i okolí a být občas hravý uvolňuje v těle hormony štěstí,“ říká doktor Splaver. To vede ke zlepšení krevního tlaku a prospívá vašemu tělu i mysli mnohem více než sledování televize nebo seriálů. Zkuste fotografovat, luštit křížovky, skládat puzzle nebo se pusťte do pěstování bylinek za oknem.

Vyrazte ven

Pohyb je skvělá věc, ale rozhodně se nemusí odehrávat jen ve fitku s trenérem nebo v obýváku při on-line hodinách. Spojte příjemné s užitečným a vyrazte na čerstvý vzduch. „Cvičení i pobyt venku snižují krevní tlak a zlepšují náladu a celkové okysličení,“ vysvětluje odborník. Podle studie publikované v časopise Arteriosclerosis, Thrombosis a Vascular Biology je mírně intenzivní procházka pro snížení rizika hypertenze a vysokého cholesterolu stejně efektivní jako běh.

Autor: Pavla Skurovcová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.