Imunitu na podzim posílíte běháním

Imunitu na podzim posílíte běháním
Běh vyplavuje hormony štěstí, budete mít lepší náladu • Autor: iStock.com
30. září 2017 • 06:00

Zase tu máme období respiračních onemocnění. Chcete zůstat za všech okolností fit a bez „rýmičky“? Máme recept, jak na to. Imunitu totiž posílíte celkem jednoduše – začněte běhat! 

Běh jako druh pohybu je pro člověka přirozený odpradávna. Navíc k němu kromě dobré obuvi nic nepotřebujete. Stačí se obléct a vyrazit. Běhání, ale i jogging jsou skvělou prevencí proti nejrůznějším infekcím. A to by se zvláště v zimních měsících mohlo hodit, co říkáte?

„Pro udržení zdravého a silného imunitního systému je třeba se dostatečně hýbat. Zvláště takový druh pohybu, který nám přináší radost a potěšení, přispívá ke zvýšení odolnosti vůči fyzickému i psychickému stresu,“ podotýká pro Moje zdraví oslovená lékařka Lucie Nováková.

Jak přestat kouřit? Začněte běhat

Je potvrzené, že pokud budete pravidelně běhat, posílíte svůj pohybový aparát  svaly a klouby. Pohyb má ale pozitivní vliv i pro vaše srdce a plíce. „Běhání snižuje krevní tlak, snižuje riziko aterosklerózy a vznik infarktu myokardu, zlepšuje senzitivitu na inzulín, a tím i snižuje pokles glykemie u diabetiků, snižuje nadváhu odbouráváním tuků v těle, může mít i efekt na odvykání kouření,“ popisuje odbornice. 

Běh zlepšuje náladu

Navíc po pár desítkách minut běhání naše tělo zaplaví „hormony štěstí“ – endorfiny. Sportovní aktivitou se nám tyto látky vyplavují do mozku. Pravidelný pohyb uvádí naši levou hemisféru do stavu odpočinku. Impulz naopak dostává pravá hemisféra, ve které je centrum kreativních a abstraktních činností. Výsledkem je pak celkové zlepšení nálady.

Přílišné běhání škodí

Nic se ale nemá přehánět. I běh totiž může mít své stinné stránky. „Je prokázáno, že po intenzivním cvičení je imunitní systém negativně ovlivněný po dobu 372 hodin, imunita je snížena, proto by měli být opatrní hlavně začínající běžci,“ upozorňuje doktorka.

Výše napsané potvrzují i různé studie. Jedna z nich zkoumala vliv uběhnutých kilometrů na naši imunitu. Testovaní lidé, kteří naběhali za týden kolem 30 kilometrů, nebyli následně nachlazení skoro vůbec. Pokud ale testovaní jedinci uběhli za týden více jak 95 kilometrů, počet „rýmiček“ či chřipek začal razantně narůstat.

Pokud chcete být fit, měli byste si dopřát trénink, který vám nebude škodit. V kombinaci se špatným stravováním a stresem můžete svůj organismus zbytečně přetížit a místo příjemných hormonů štěstí nebudete chtít běžecké boty ani vidět. Pokud jste se rozhodli běhat aspoň dvakrát týdně, rozdělte si to. Jděte na to třeba v pondělí a ve čtvrtek. Mezitím si dopřejte kvalitní spánek a „neničte“ se ještě k tomu ve „fitku“. I zde platí staré moudro, že všeho moc škodí.

Jak správně běhat?

Je sice hezké, že si jdete zaběhat, ale neměli byste zapomínat, že pro výsledný efekt je při běhání důležitá práce celého těla. Velmi důležité je správné postavení nohou, pozor si dejte i na práci rukou či na postavení hlavy, trupu a středu těla. Pokud si nejste správností svého běhu jistí, zkuste se poradit s někým, kdo už nějakou dobu běhá, nebo s profesionálním trenérem. 

 

 

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.