Jak rychle zvýšit imunitu u dětí? Vyzkoušejte osvědčené tipy | Moje zdraví

Školka, rýma, kašel: Jak podpořit imunitu svých dětí?

Školka, rýma, kašel: Jak podpořit imunitu svých dětí?
Autor: istock.com
17. září 2019 • 06:00

Návrat dětí do škol a školek po letních prázdninách zaznamenala řada rodin i na své zdraví. V kolektivech jsou náchylnější na nachlazení, chřipky i virózy, a tak možná už i vaše rodina má tu první letošní za sebou. Jak pomoci dětem zvýšit obranyschopnost tak, aby přežily školu a školku bez nemocí?

Oslabenou imunitu často u sebe i svých potomků podceňujeme. Děti trápí nedostatek pohybu i spánku, konzumují nekvalitní stravu a také tráví minimum času na čerstvém vzduchu. Jak to změnit a výrazně podpořit dětský imunitní systém, aby si naše ratolesti užily podzim ve zdraví?

1. Všeho s mírou

„V první řadě je nutné se držet zdravého rozumu. To znamená dítě vhodně oblékat, vystavovat ho přirozeným zátěžím prostředí, nevyhýbat se návštěvám a kontaktu s jinými dětmi, pokud jsou zdravé, nabízet dítěti pestrou stravu a zajišťovat mu dostatečný pohyb,“ říká Adrián Doboly, odborník na imunitu z biotechnologické společnosti Natures. „Nemělo by se však jednat o přehnané pohybové aktivity, které imunitu dočasně snižují. Přirozené posilování imunity je vždy lepší než dodatečná podpora různými přípravky. Na rozdíl od nich totiž pomáhá vybudovat zdravý a funkční organismus a imunitní systém na dlouhé roky dopředu,“ upozorňuje.

2. Vsaďte na pohyb a dostatek spánku

Sportovní aktivity jsou pro dětský organismus a posílení imunity opravdu důležité. Navíc pokud bude dítě pravidelně sportovat, je vysoká pravděpodobnost, že si tyto návyky osvojí a zůstanou mu i v dospělosti. Kdy je však vhodné začít se sportem? Děti mohou začínat ve věku 35 let, kdy je již tělo dostatečně vyvinuté na to, aby se mohlo zatěžovat pravidelnými pohybovými aktivitami.

Vedle sportu je důležitý i dostatek kvalitního spánku. Ujistěte se proto, že vaše dítě spí na kvalitní matraci. Průměrná životnost matrace je sice většinou 510 let, ale z hygienických důvodů bychom právě u dětí měli dodržovat spíše tu spodní hranici a poté matraci vyměnit za novou. Rozhodně se vyplatí investovat do kvality – vaše dítě tráví spánkem více než 1/3 dne. Aby byl spánek opravdu kvalitní, děti by se neměly 2 hodiny před spaním dívat na televizi nebo hrát hry na počítači či tabletu. Zrovna tak by večer neměly jíst nezdravá a těžko stravitelná jídla. 

3. Zařaďte vhodné potraviny

Na posílení imunity můžete dětem doma vyrobit například rakytníkový sirup. Tento keř obsahuje vitamíny A, C, D, F, K a vitamíny skupiny B a zvyšuje odolnost proti infekcím. Více o něm čtěte ZDE. Dětem dávejte také kysané zelí, které v sobě ukrývá důležitý vitamín C a také vitamín B12 posilující činnost mozku a nervů. Dbejte na to, aby vaše děti jedly sezónní produkty, které by jim měly poskytnout přesně ty živiny, které na podzim nejvíc potřebují. V chladných dnech můžete dětem vařit čaje, které obohatíte o trošku čerstvého zázvoru. Ten posiluje imunitu a navíc pomáhá k rychlejšímu uzdravení při nachlazení.

Ideální v období chřipek a viróz jsou hutné zeleninové polévky s čerstvou natí nebo semínky: chia, sezam, dýně, slunečnice, k zahřívacím potravinám patří jáhly, pohanka či špalda. Vhodné jsou také červené papriky, brokolice, kiwi, brambory, jako doplněk se hodí tablety B-komplex pro děti a multivitaminy ve formě sirupu či žvýkacích tablet. 

Autor: Marie Bezděková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.