9 rad pro lepší imunitu: Co skutečně pomůže, abych nebyl nemocný? | Moje zdraví

9 rad pro lepší imunitu: Co skutečně pomůže, abych nebyl nemocný?

19. března 2022 • 05:00

Strávili jste půlku zimy v posteli s čajem a léky? Pokud jste si právě odpověděli „ano“, nezoufejte. Při nepříznivých venkovních teplotách sice stoupá nemocnost, s našimi radami se jí však vyhnete obloukem!

 

Nemocný nechce být nikdo, a ačkoliv je v zimních měsících nemocnost přece jen vyšší, vždycky máme možnost něco udělat, abychom se jakýmkoliv neduhům nakonec vyhnuli. Zkuste naše tipy a posuďte sami. A vkročte do jara tou správnou nohou!

Myjte si ruce častěji a pořádně

Až o 45 % se snížil počet onemocnění dýchacích cest u lidí, kteří si umývali ruce 5x denně. Zjistili to vědci z Naval Health Centre v San Diegu. Podle nich ani nemusíte používat speciální dezinfekční mýdlo – úplně postačí jakékoli a teplá voda.

Autor: Shutterstock.com

Pořiďte si vlastní propisku

Chodíte do banky nebo třeba jen na poštu, kde něco podepisujete erárním perem? V období chřipek by se vám to nemuselo vyplatit – viry i bakterie ulpívají na jejich povrchu a vy se jimi můžete docela lehce nakazit.

Pro tyto potřeby s sebou raději noste své vlastní pero, nejlépe uschované v pouzdru. Občas si pero, mobilní telefon a jiné často užívané předměty otírejte dezinfekčním ubrouskem.

Nešiďte spánek

Dostatek spánku je tím nejlepším doporučením, jak posílit imunitu. Vědci z Chicagské univerzity zjistili, že lidem, kteří po dobu pouhého týdne spali čtyři hodiny denně, se snížilo množství protilátek proti chřipce po očkování o celou polovinu oproti těm, kteří spali sedm a půl až osm a půl hodiny denně.

Nezapomeňte na vitaminy

Stačí si pamatovat začátek abecedy – vitaminy A, B6, B12, C a D jsou ty vaše. Také minerály by k vám měly mít cestu otevřenou – zvlášť chrom, měď, selen, vápník a zinek. Za normálních okolností postačí přijímat je v pestré stravě. V sezoně chřipek je pro vás výhodné posílit imunitu doplňky stravy.

Při epidemiích je doma bezpečněji

Při návštěvách míst, kde se pohybuje hodně lidí, raketově vzrůstá šance, že onemocníte. Třeba návštěva kina se považuje za rizikovou akci. V době chřipkové sezony se proto raději vyhněte místům, kde je vysoká frekvence lidí. Stejný případ je také pandemie covid-19, která nám jasně ukázala, že shlukovat se na místech s velkým počtem lidí zkrátka není ten nejlepší nápad.

Léčivý dotyk

Masáž skutečně dokáže posílit imunitu. Výsledky studie s 500 účastníky ukázaly, že díky masáži se do krevního oběhu uvolnilo o 53 % méně stresového hormonu kortizolu. Podobným způsobem masáž funguje v každodenním životě. Příval serotoninu a dopaminu, hormonů dobré nálady, pomáhá ke zvýšení imunity.

Staňte se členem klubu

Staré známé rčení „ve dvou se to lépe táhne“ platí i v prevenci onemocnění. Máme-li okolo sebe kamarády, známé, přátele, lépe se nám zvládá stres a lépe čelíme zdravotním problémům.

Vyjádřete se

Na zlepšení imunity působí konstruktivní popovídání s partnerem. Zjistili to vědci z americké univerzity UCLA. Požádali 41 partnerských párů, jež své soužití označily za šťastné, aby každý z dvojice rozebral nějaký manželský problém během 15 minut. Poté naměřili hodnoty krevního tlaku, srdečního tepu a množství bílých krvinek zodpovědných za imunitu. Hodnoty byly měřitelné s těmi, jaké lze naměřit po fyzické aktivitě. Vědci ale upozorňují: hádka by měla probíhat na pozitivní úrovni a s určitou elegancí.
Jakmile sklouznete k sarkasmu, urážkám, nebo dokonce k výrazům nadřazenosti, vaše buňky to okamžitě poznají a mozek dá pokyn k vyplavení stresových hormonů. Z takové hádky se imunitní systém vzpamatovává mnohem déle.

Autor: istock.com

Miřte na cíl

I když se to zpočátku nemusí zdát, ocitnout se tváří v tvář náročné či nezvyklé situaci může být prospěšné: je třeba okamžitě zvýšit pozornost, „postavit se“ protivníkovi, i když neviditelnému. „Imunitní systém udělá totéž. Je připraven ke konfrontaci,“ říká doktorka Monika Fleshnerová. Nejlepším receptem na dobrou imunitu je podle ní stanovit si v pondělí reálný cíl a do pátku jej splnit.

Když teplota spadne k bodu mrazu a možnost větrat je všeobecně omezená, bacily logicky nemají kam uniknout a zůstávají uvnitř. Není-li vaše imunita stoprocentní, je pak jen otázkou času, kdy jim vaše tělo poskytne „byt a stravu“.

Zinek chrání. Při prvním náznaku nachlazení, rýmy nebo chřipky si dejte tabletku zinku, který zkrátí dobu léčby a zmírní příznaky. Ovšem i když jste zatím zdraví, mějte zinek v zásobě. Můžete ho užít při cestě letadlem nebo při návštěvě nemocného přítele.

Nebezpečí chřipek, viróz a dalších nákaz číhá na každé klice u dveří, každé veřejné toaletě a prakticky každé tyči v tramvaji, kterou jezdíte do práce.

Autor: Markéta Ostřížková, Valentina Lebová
 
Video se připravuje ...

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.