7 potravin, které mají víc bílkovin než vejce

7 potravin, které mají víc bílkovin než vejce
Autor: iStock.com
26. září 2018 • 06:00

Když se řekne bílkovina, možná vám jako první přijde na mysl vajíčko a potom maso. Ještě společně  s tvarohem jsou mnohými vnímány jako zásadní zdroje této nenahraditelné složky potravy. Potravin bohatých na bílkoviny je ale mnohem více a některé vás mohou i překvapit. Které potraviny mají víc bílkovin, než byste čekali?

Bílkoviny jsou pochopitelně nedílnou součástí vyvážené lidské stravy. V našem jídelníčku by měly bílkoviny tvořit nejméně 15 procent z toho, co jíme,“ doporučuje pro Moje zdraví praktická lékařka Lucie Nováková a dodává, že bílkoviny jsou součástí všech buněk a tkání, a jsou tak důležité pro stavbu těla. Kromě toho také nadlouho zasytí, a jsou tak vítaným pomocníkem při hubnutí. A protože základem zdraví je vyvážený jídelníček, určitě vás bude zajímat, které potraviny vedle tvarohu, masa a vajíček jsou dalšími skvělými zdroji těchto látek.

Spirulina

Spirulina je druh sladkovodní řasy a vysoký obsah bílkovin (až 70 % jejího celkového objemu) je jen jedním z jejích benefitů. V organizmu jsou navíc dobře vstřebatelné, mnohem více než například bílkoviny z masa. Spirulina dále obsahuje vitamíny, minerály, ale i omega-3 a omega-6 mastní kyseliny. Spirulinu můžete přidat například do ovocného džusu nebo zeleninového smoothie.

Řecký jogurt

Jedno balení řeckého jogurtu (150 g) obsahuje až 17 gramů bílkovin, zatímco běžný jogurt tak kolem 9 gramů. Jen pozor, některé řecké jogurty obsahují zároveň i velké množství tuku, takže pokud zároveň řešíte i kalorie, je dobré se mrknout na složení a vybrat si ten, který má obsah tuku do 3 %.

Sušená dýňová semínka

100 g dýňových semínek obsahuje asi 30 g bílkovin. Zároveň jsou bohatá na vitamíny a minerály (E, B, mangan, hořčík, zinek a měď). Obsahují sloučeniny, které pomáhají regulovat hladinu cholesterolu, a zároveň i látky, které zlepšují spánek a předchází depresím.

Cizrna

Podíl bílkovin v cizrně je plných 25 %, navíc má v kuchyni mnohostranné využití. Dá se použít v polévce či salátech, do pomazánek nebo jen tak opražit, což můžete zkusit podle našeho receptu.

1080p 720p 360p
Deník veganky: Pečená cizrna

Mandle

Také mandle jsou na bílkoviny bohaté (obsahují 21 g bílkovin na 100 g). Kromě toho mají ale vysoký podíl prospěšných tuků, které mají pozitivní vliv na srdce a oběhovou soustavu. Jsou ideální ke svačině, například se sýrem nebo s jogurtem. Jen je třeba počítat s tím, že kvůli vysokému podílu tuků jde o velmi energetickou potravinu.

Cottage sýr

Sýr cottage je skvělou volbou pro ty, kteří chtějí zhubnout. Díky vysokému poměru bílkovin zasytí a díky malému množství tuků není příliš kalorický. K tomu přidejte ještě benefity v podobě vápníku a dalších prospěšných látek, které například napomáhají trávení, a máte potravinu, kterou můžete jíst, dokud na ni budete mít chuť.

Tempeh

Tempeh je (podobně jako tofu) připravován ze sojových bobů. Kromě toho, že obsahuje vysoký podíl bílkovin, je také bohatý na vitamín B a probiotika.

Autor: Pavla Skurovcová
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.