Jednodušší forma keto diety, při které musíte dodržovat jen jedno důležité pravidlo

Jednodušší forma keto diety, při které musíte dodržovat jen jedno důležité pravidlo
Autor: istock.com
11. března 2019 • 06:00

Pojem ketogenní strava – zkráceně keto dieta – má v posledních letech stále více příznivců i v Česku. Jejím smyslem je zajištění rychlé ztráty tuku, ale zároveň při ní člověk nesmí hladovět. Pro někoho je ovšem velmi těžké přísný keto režim dodržet. Proto je na světě její lehčí varianta – takzvaná „líná“ (lazy) keto dieta, která je lépe zvládnutelná a přitom má velmi dobré výsledky. 

A na jakém principu vlastně tento způsob hubnutí funguje? „Pokud nemáme v krvi dostatek cukru, bere si naše tělo energii z vlastních tukových zásob. To znamená, že se v játrech z mastných kyselin vytvářejí ketony – které jsou pro náš organismus zdrojem energie,“ popisuje lékařka s tím, že tento stav se odborně označuje jako ketóza.

Oslovená odbornice uvádí, že pokud chceme dosáhnout ketózy, musíme výrazně snížit podíl sacharidů v naší stravě. „Někdy se uvádí, že bychom jich neměli mít v denním jídelníčku více než 50 gramů. Sacharidy pak musíme doplnit něčím jiným – nejlépe zdravými tuky a bílkovinami. Už po dvou, třech dnech se pak může dostavit ketóza. Poznáte ji díky testu z moči, který můžete zakoupit v lékárně,“ doporučuje Nováková. A dodává, že při klasické keto dietě se musíme vyvarovat mléka, brambor, bílé mouky, bílé rýže, pečiva, těstovin, cukru, ale i banánů či alkoholu.

„Jídelníček by měl naopak obsahovat větší množství masa, mořských plodů a ryb. Dále by na něm neměla chybět zelenina, sýry či vejce. Vaše denní menu by mělo obsahovat i zelí, avokádo, cuketu, špenát, květák či růžičkovou kapustu. Dát si můžete i některé druhy ořechů, osobně doporučuji kešu, makadamové či para ořechy. Pít byste měli jen vodu, občas si můžete dát i kávu bez cukru a mléka a z alkoholu si klidně výjimečně dejte vinný střik,“ říká lékařka.

Zkuste „línou“ keto dietu

Je pro vás klasická keto dieta příliš přísná? Existuje alternativa – již zmiňovaná „líná“ keto dieta. Hlavním pravidlem je při ní denně konzumovat nejvíce 20 gramů sacharidů. Na rozdíl od klasické keto diety nemusíte ovšem tak důkladně hlídat denní příjem kalorií a důkladně si zaznamenávat, kolik bílkovin a tuků jste za den zkonzumovali. „Při této formě diety se musíte zaměřit jen na to, abyste nejedli větší množství brambor, rýže, luštěnin, těstovin atd., tedy potravin obsahujících sacharidy. Naopak můžete jíst i nějaké tučné jídlo či si občas dát sklenici piva či oblíbeného destilátu. Dopřát si můžete i nějakou tu cukrovinku,“ dodává Nováková.

Jednoduše řečeno se kromě příjmu sacharidů nemusíte tolik hlídat. „Snížení příjmu tuků navíc nemusí být vhodné pro všechny, lidé praktikující klasickou keto dietu totiž nepociťují hlad, což je ale častý problém začátečníků, kterým naopak zásoba tuků v těle tento pocit dopřává,“ uvádí lékařka.

Vyzkoušet ji mohou například obézní lidé, ale v podstatě je vhodná pro každého člověka, který chce mít lepší přehled o tom, co jí. Doktorka Nováková ovšem upozorňuje, že je vždy nutné o tom, že se chcete do keto diety pustit, informovat svého lékaře. I lehčí forma této diety totiž není pro každého. Rozhodně by se do ní neměli pouštět lidé s cukrovkou, pacienti, kteří mají problémy s ledvinami či se srdcem. Vyvarovat se jí musí i těhotné a kojící ženy. Keto dieta je totiž v podstatě stav, při kterém v uvozovkách řečeno stále hladovíme, takže pro nemocné jedince, kteří naopak potřebují energii, je vyloučená.

„Lehčí forma je vhodná pro ty, kteří chtějí keto dietu vyzkoušet, ale nemají odvahu na to se pustit hned do té klasické. Pokud jim bude nižší příjem sacharidů vyhovovat, mohou pak klidně svůj jídelníček upravovat, až z nich budou praktikující keto dietáři,“ podotýká odbornice.

Do jídelníčku zařaďte zejména vejce, slaninu a avokádo

Myslíte to s keto dietou vážně? Pokud ano, musíte mít nejprve obecnou představu o tom, kolik sacharidů, bílkovin a tuku byste měli během jednoho dne zkonzumovat. Dále je potřeba se vyhnout takzvaným uhlohydrátům – jejich zdrojem jsou obiloviny a mléčné výrobky. Následně si sestavte seznam základních potravin, o kterých víte, že vás udrží v „líné“ ketóze – konzumujte zejména vejce, slaninu či avokáda. Udělat si můžete i kuřecí salát či klidně hovězí steak s brokolicí či růžičkovou kapustou.

„Jedna rada na závěr, pokud to s jakoukoliv dietou nebudete přehánět, může pro vás být velmi prospěšná už jen z toho důvodu, že budete mít přehled o tom, co jíte, a o konzumovaných potravinách budete více přemýšlet,“ radí Nováková a dodává, že jen o jídelníčku to není, je také potřeba spát nejlépe 8 hodin denně, nestresovat se a hýbat se. 

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.