Je na vás keto dieta tvrdá? Zkuste některou z lehčích variant

Je na vás keto dieta tvrdá? Zkuste některou z lehčích variant
Autor: iStock
9. ledna 2019 • 10:00

Mezi některými hollywoodskými hvězdami keto dieta vyhrává na celé čáře. Znamená ale velká omezení a pro řadu lidí je poměrně drastická. Existují ale i její lehčí varianty, které by vám mohly pomoci rozhodnout se, zda pro vás keto dieta je, nebo není. Co můžete vyzkoušet?

Praktická lékařka Lucie Nováková uvádí, že pokud naše tělo nemá dostatek krevního cukru, bere si energii z tukových zásob. „V takovém případě se v našich játrech začínají z mastných kyselin produkovat takzvané ketony – to je látka, která slouží jako zdroj energie,“ vysvětluje pro Moje zdraví Lucie Nováková. Obecně pak platí, že pro to, abychom výše popsaného stavu, označovaného jako ketóza dosáhli – je nutné výrazně snížit podíl sacharidů, které v potravinách konzumujeme. Naopak je nutné je doplnit bílkovinami a zdravými tuky. „Obecně bychom měli jíst vejce, sýry, zeleninu, maso, ryby a mořské plody. Ze zeleniny se pak nejčastěji používají například brokolice, špenát, chřest, zelí, květák, ale i avokádo. Odpustit byste si naopak měli brambory a mrkev. Vyhnout se ale musíte například i některým druhům ořechů, jako jsou třeba kešu či pistácie. Naopak vhodné jsou třeba makadamové ořechy,“ vysvětluje praktická lékařka.

 

Tolik pro úvod a nyní už se podívejme na jednotlivé varianty keto diety:

Standardní ketogenní strava

Při standardní variantě do těla potřebujete denně dostat asi 150 gramů tuku. Úkolem je snížit příjem denního množství sacharidů z přibližně 300 gramů ne na více než 50 – tolik jich například najdete v jednom jediném borůvkovém muffinu. To znamená, že byste měli jíst hlavně listovou zeleninu a ovoce. Kromě toho musíte mít i nějaký příjem bílkovin – musíte si vystačit s 90 gramy denně, což je 30 gramů na každé jídlo. Takže ráno si dejte třeba ovocnou snídani, která bude zahrnovat lehký salát z tuňáka. Nebo si dejte třeba pár kousků bílého melounu. K obědu si udělejte plátek libového vepřového masa, který jen lehce usmažíte na olivovém oleji – jako přílohu zvolte znovu nějakou zeleninu. „Vhodné je používat například parní hrnec – takže k večeři si dejte pár stroužků dušené brokolice s dvěma nakrájenými dušenými bramborami,“ doporučuje Nováková.

Více o klasické keto dietě si přečtěte zde:

Cílená keto dieta

Takzvaná cílená keto dieta je velmi populární mezi sportovci a aktivními jedinci, kteří toho za den hodně spálí. Ti samozřejmě potřebují více sacharidů, než je jejich doporučená dávka v běžné keto dietě. Mohou si tedy do svého jídelníčku zařadit klidně ještě dalších 30 gramů sacharidů. Celkem jich tak za den mohou zkonzumovat 80 gramů. Jejich příjem by měli zajistit bezprostředně před a po tréninku. Tyto sacharidy tak jejich tělo rychle spálí a nebudou uloženy jako tělesný tuk. Vhodné sacharidy najdete například v tmavých těstovinách a tmavém chlebu, dále v čočce, fazolích, hrachu, pohance, datlích, ale i v ovesných vločkách. „Pokud už se rozhodnete do tohoto tipu diety naskočit, měl by váš jídelníček obsahovat ke snídani například dva plátky tmavého chleba se sýrem. K obědu si udělejte vařenou čočku s vejcem a večer si pochutnejte na misce ovesných vloček,“ říká doktorka.

Cyklická keto dieta

Tento tip je určený hlavně pro ty, kteří zase postupně chtějí najet na normální stravu. Je vhodná i pro jedince, kteří si tento módní trend chtějí jen vyzkoušet. Princip této diety je jednoduchý – pět dní v týdnu budete ve standardní keto dietě a zbylé dva dny můžete do jídelníčku zařadit cokoliv, na co jste zvyklí. Jídelníček vám zde popisovat nebudeme, protože zahrnuje stejné pokrmy jako u předešlých variant.

Ještě jednodušší varianta

Tento tip keto diety je ještě benevolentnější – můžeme při ní totiž denně zkonzumovat až 120 gramů bílkovin. Problémem je, že v některých případech nemusí tento způsob vyvolat ketózu, protože bílkovina může být přeměněna na glukózu. Keto dieta s vysokým podílem konzumovaných bílkovin ale obecně vede k potřebné ztrátě hmotnosti. „Takže ráno si dejte třeba vařené vejce, plátek tmavého chleba a klidně pět plátků šunky od kosti. K obědu kuřecí plátek s vařeným bramborem a k večeři třeba znovu tmavý chléb s variací různých druhů sýrů,“ doporučuje lékařka.

Podařilo se vám zhubnout nebo zvítězit nad poruchami příjmu potravy? Nebo znáte někoho s podobným příběhem?

Pak se přihlaste nebo nominujte někoho ve svém okolí na www.restartsdietou.cz od 2. 1. do 30. 1. 2019.

Baví vás zdravě vařit a svoje výtvory fotíte na Instagram? Udělali jste si trenérský kurz a máte svoje lekce? Podařilo se vám zhubnout? I pro vás jsou v naší soutěži kategorie.

Vyhrát můžete zájezd za 50 000 Kč. Více informací zde:

Autor: Daniel Mareš
 
480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.