Co je to keto dieta? Je zdravá a funguje? | Moje zdraví

Je KETO dieta zdraví nebezpečná? Pozor na vedlejší účinky!

Je KETO dieta zdraví nebezpečná? Pozor na vedlejší účinky!
Tohle všechno si při keto dietě dát můžete • Autor: iStock.com
8. února 2021 • 06:00

Ketogenní strava – také známá jako „keto“ – se v posledních letech stala v rámci hubnutí naprostou bombou a přihlásily se k ní i některé celebrity. Při této dietě je nutné snížit množství denní dávky sacharidů na 50 gramů, aby naše tělo dosáhlo stavu takzvané ketózy, ve kterém bude účinně spalovat tuky na energii. Jak je to ale ve skutečnosti? Je pro nás tento způsob hubnutí vhodný, nebo nám naopak může uškodit?

Praktická lékařka Lucie Nováková uvádí, že pokud naše tělo nemá dostatek krevního cukru, bere si energii z tukových zásob. „V takovém případě se v našich játrech začínají z mastných kyselin produkovat takzvané ketony – to je látka, která slouží jako zdroj energie,“ vysvětluje pro Moje zdraví Lucie Nováková.

Obecně pak platí, že pro to, abychom výše popsaného stavu, označovaného jako ketóza dosáhli – je nutné výrazně snížit podíl sacharidů, které v potravinách konzumujeme. Naopak je nutné je doplnit bílkovinami a zdravými tuky.

Další podrobné informace o keto dietě najdete zde.

„Obecně bychom měli jíst vejce, sýry, zeleninu, maso, ryby a mořské plody. Ze zeleniny se pak nejčastěji používají například brokolice, špenát, chřest, zelí, květák, ale i avokádo. Odpustit byste si naopak měli brambory a mrkev. Vyhnout se ale musíte například i některým druhům ořechů, jako jsou třeba kešú či pistácie. Naopak vhodné jsou třeba makadamové ořechy,“ vysvětluje praktická lékařka.

Standardní ketogenní strava

Při standardní variantě do těla potřebujete denně dostat asi 150 gramů tuku. Úkolem je snížit příjem denního množství sacharidů z přibližně 300 gramů ne na více než 50 – tolik jich například najdete v jednom jediném borůvkovém muffinu. To znamená, že byste měli jíst hlavně listovou zeleninu a ovoce. Kromě toho musíte mít i nějaký příjem bílkovin – musíte si vystačit s 90 gramy denně, což je 30 gramů na každé jídlo. Takže ráno si dejte třeba ovocnou snídani, která bude zahrnovat lehký salát z tuňáka. Nebo si dejte třeba pár kousků bílého melounu. K obědu si udělejte plátek libového vepřového masa, který jen lehce usmažíte na olivovém oleji – jako přílohu zvolte znovu nějakou zeleninu. „Vhodné je používat například parní hrnec – takže k večeři si dejte pár stroužků dušené brokolice s dvěma nakrájenými dušenými bramborami,“ doporučuje Nováková.

Cílená keto dieta

Takzvaná cílená keto dieta je velmi populární mezi sportovci a aktivními jedinci, kteří toho za den hodně spálí. Ti samozřejmě potřebují více sacharidů, než je jejich doporučená dávka v běžné keto dietě. Mohou si tedy do svého jídelníčku zařadit klidně ještě dalších 30 gramů sacharidů. Celkem jich tak za den mohou zkonzumovat 80 gramů. Jejich příjem by měli zajistit bezprostředně před a po tréninku. Tyto sacharidy tak jejich tělo rychle spálí a nebudou uloženy jako tělesný tuk. Vhodné sacharidy najdete například v tmavých těstovinách a tmavém chlebu, dále v čočce, fazolích, hrachu, pohance, datlích, ale i v ovesných vločkách. „Pokud už se rozhodnete do tohoto tipu diety naskočit, měl by váš jídelníček obsahovat ke snídani například dva plátky tmavého chleba se sýrem. K obědu si udělejte vařenou čočku s vejcem a večer si pochutnejte na misce ovesných vloček,“ říká doktorka.

Cyklická keto dieta

Tento typ je určený hlavně pro ty, kteří zase postupně chtějí najet na normální stravu. Je vhodný i pro jedince, kteří si tento módní trend chtějí jen vyzkoušet. Princip této diety je jednoduchý – pět dní v týdnu budete ve standardní keto dietě a zbylé dva dny můžete do jídelníčku zařadit cokoliv, na co jste zvyklí. Jídelníček vám zde popisovat nebudeme, protože zahrnuje stejné pokrmy jako u předešlých variant.

Poznejte její plusy a minusy

Lékaři se shodují v tom, že keto dieta může být užitečná například při léčbě epilepsie. Není sice jasné proč, ale vypadá to, že u jedinců v ketogenním stavu se snižuje frekvence jejich záchvatů. Studie provedené na zvířatech také potvrzují, že tato dieta může být také účinná jako podpůrná prevence proti vzniku nádorů a zánětů.

Co se týče jejího účinku na úbytek váhy, je tu několik vážných „ale“. Lékaři totiž varují před nepříjemnými vedlejšími účinky a zdravotními riziky. Dokonce i někteří příznivci keto tvrdí, že pokud se neprovozuje správným způsobem, může mít pro jedince spíše negativní účinky.

Uvažujete, že se do ketogenní diety pustíte? Než do toho půjdete, měli byste o ní něco vědět. Možná to totiž skutečně nebude ten nejlepší způsob, jak zhubnout.

Řada lidí, kteří do této diety šli, se totiž podle lékařů necítí zrovna nejlépe. Jedinci se často potýkají se zvracením, gastrointestinálními potížemi, únavou a letargií. Pro tyto stavy už se vžil i používaný termín – keto chřipka. Ta se pacienta obvykle drží několik dnů a následně odezní. Tyto příznaky má zhruba 25 procent lidí s touto dietou. Nejčastěji pak trpí únavou.

Děje se to proto, že naše tělo vyčerpá všechen cukr ke spalování energie, poté už našemu organismu nezbývá nic jiného než začít spalovat tuky. Právě tento přechod stačí k tomu, aby se naše tělo unavilo. Keto chřipku někteří obelstí tím, že se snaží pít hodně tekutin a dostatečně spát a k tomu konzumují například zelený čaj. S jakými problémy spojenými s keto dietou se tedy můžeme nejčastěji setkat?

Průjem

Pokud máte silný průjem a k tomu provozujete keto dietu, může vás uklidnit to, že v tom nejste sami. A co je příčinou tohoto stavu? Může být způsobený žlučníkem, tedy orgánem, který produkuje žluč a pomáhá nám rozložit tuky ve stravě. Dalším důvodem může být i nedostatek vlákniny ve stravě. Pokud někdo začne jíst například pouze celozrnný chléb a těstoviny a vyhýbá se zelenině, problém může být na světě.

Zvyšuje keto dieta výkon?

Říká se, že keto dieta zvyšuje výkon a že je vhodná pro některé sportovce. Popravdě to ale nebude tak žhavé. Nedávná studie publikovaná v časopise Journal of Sports Medicine and Physical Fitness Weiss totiž tvrdí, že výkonnost sportovců praktikujících keto dietu naopak klesla. A to například ve srovnání se sportovci, kteří byli na dietě s vysokým obsahem karbidu.

Pozor na ketoacidózu

Pokud trpíte cukrovkou typu 1 či 2, neměli byste se v žádném případě do keto diety pouštět. Lékař by vám ji totiž také dozajista zatrhnul, takže sami se do ní rozhodně nehrňte. Jak už víme, tato dieta snižuje hladinu cukru v krvi, a bylo by tak potřeba kontrolovat hladinu glukózy v krvi několikrát denně. Tato dieta by mohla u lidí trpících cukrovkou vyvolat stav označovaný jako ketoacidóza. Tělo si při něm ukládá až příliš mnoho ketonů – kyseliny, která je vedlejším produktem při spalování tuků – krev je v tomto stavu kyselejší a může poškodit játra, mozek či ledviny. Pozor, tohle není legrace a problémy takto způsobené mohou být doživotní.

Jojo efekt při keto dietě

Keto dieta je velmi omezující, proto je téměř nemožné ji provozovat dlouhodobě. Většinou se doporučuje na ní být měsíc až tři měsíce. Bohužel po ukončení diety většina lidí zase nabere – poté, co se vrátí ke konzumaci potravin obsahujících sacharidy.

Podrobné zkušenosti s keto dietou si prostudujte zde.

Méně svalové hmoty a snížený metabolismus

Dalším důsledkem námi sledované diety může být i úbytek svalové hmoty. Jíme totiž mnohem více tuku na úkor bílkovin. Přicházíme tak o svalovou hmotu, což je problém, protože svaly spalují více kalorií než tuku a to následně negativně ovlivňuje náš metabolismus.

Cukrovka a nemoci srdce

Lékaři upozorňují, že strava s vysokým obsahem tuku, jako je tato, může zvýšit hladinu cholesterolu, a další studie také naznačují, že se tak zvyšuje riziko vzniku cukrovky. Tato dieta proto bývá někdy označována, jako „kardiologova noční můra“.

Zkuste „línou“ keto dietu

Je pro vás klasická keto dieta příliš přísná? Existuje alternativa – již zmiňovaná „líná“ keto dieta. Hlavním pravidlem je při ní denně konzumovat nejvíce 20 gramů sacharidů. Na rozdíl od klasické keto diety nemusíte ovšem tak důkladně hlídat denní příjem kalorií a důkladně si zaznamenávat, kolik bílkovin a tuků jste za den zkonzumovali. „Při této formě diety se musíte zaměřit jen na to, abyste nejedli větší množství brambor, rýže, luštěnin, těstovin atd., tedy potravin obsahujících sacharidy. Naopak můžete jíst i nějaké tučné jídlo či si občas dát sklenici piva či oblíbeného destilátu. Dopřát si můžete i nějakou tu cukrovinku,“ dodává Nováková.

Jednoduše řečeno se kromě příjmu sacharidů nemusíte tolik hlídat. „Snížení příjmu tuků navíc nemusí být vhodné pro všechny, lidé praktikující klasickou keto dietu totiž nepociťují hlad, což je ale častý problém začátečníků, kterým naopak zásoba tuků v těle tento pocit dopřává,“ uvádí lékařka.

O dalších lehčích variantách keto diety čtěte zde.

Vyzkoušet ji mohou například obézní lidé, ale v podstatě je vhodná pro každého člověka, který chce mít lepší přehled o tom, co jí. Doktorka Nováková ovšem upozorňuje, že je vždy nutné o tom, že se chcete do keto diety pustit, informovat svého lékaře. I lehčí forma této diety totiž není pro každého. Rozhodně by se do ní neměli pouštět lidé s cukrovkou, pacienti, kteří mají problémy s ledvinami či se srdcem. Vyvarovat se jí musí i těhotné a kojící ženy. Keto dieta je totiž v podstatě stav, při kterém v uvozovkách řečeno stále hladovíme, takže pro nemocné jedince, kteří naopak potřebují energii, je vyloučená.

Vše o zkušenostech s keto dietou čtěte zde.

„Lehčí forma je vhodná pro ty, kteří chtějí keto dietu vyzkoušet, ale nemají odvahu na to se pustit hned do té klasické. Pokud jim bude nižší příjem sacharidů vyhovovat, mohou pak klidně svůj jídelníček upravovat, až z nich budou praktikující keto dietáři,“ podotýká odbornice.

 

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.