Pracujete na home office? 5 zdravotních problémů, které vám hrozí | Moje zdraví

Pracujete na home office? 5 zdravotních problémů, které vám hrozí

Pracujete na home office? 5 zdravotních problémů, které vám hrozí
Autor: istock.com
12. března 2021 • 12:00

Zpočátku to vypadá lákavě. Nebudete muset nikam chodit, budete pracovat z pohodlí domova. Home office je v této době pojem skloňovanější víc než kdy jindy. Pandemie koronaviru a s ní spojená různá nařízení vybízí k této formě práce. Ovšem pozor, zdánlivá (skoro) dovolená má i své zápory. Představíme vám 5 nejčastějších zdravotních úskalí práce na home office.

Namáhané oči

Mnoho profesí dnes souvisí s prací na počítačích a komunikací na mobilních telefonech. Pokud se to netýká vaší práce, na home office se budete muset skamarádit s těmito technologiemi. Už jen proto, že budete komunikovat s kolegy. Přes e-maily, Messenger, WhatsApp či jiné aplikace. Porady se dnes absolvují na on-line platformě, streamuje se z různých virtuálních konferencí.

Už jako děti nás rodiče strašili, že koukáním na televizi si kazíme zrak. Co teprve dnes, kdy oči namáháme mnohem víc?  Vaše oči příliš často ostří na blízkou vzdálenost, a to pro ně není přirozené. Navíc modré světlo, které produkuje obrazovka těchto přístrojů, také negativně působí na váš zrak. Důsledkem může být podráždění, rozmazané vidění i tzv. akomodační křeč.

Další tipy pro oči namáhané od počítače najdete zde.

Jak předejít problémům?

Dodržujte „bezpečnou“ vzdálenost

Jaká je? Na počítač se díváme zhruba ze 75 centimetrů, na tablet nebo mobilní telefon obvykle asi ze 30 centimetrů. „Čím předměty sledujeme z bližší vzdálenosti, tím je to pro oči namáhavější. Nejvhodnější vzdálenost držení mobilního telefonu pro naše oči je asi 40 centimetrů,“ odpovídá MUDr. Lucie Valešová, primářka pražské oční kliniky DuoVize.

I oči si zaslouží relax

Znáte pravidlo 20/20/20? Po každých 20 minutách dívání se na obrazovku počítače se zahleďte na 20 vteřin na bod vzdálený minimálně 20 stop (asi 6 metrů). Tím se uleví zaostřovacím svalům.

Elektronika pomáhá dětem s výukou, škodí ale jejich očím.

Nejsou brýle jako brýle 

Nemusíte být krátkozrací nebo dalekozrací, abyste nosili brýle. Tato optická pomůcka se vyrábí i ve formě ochrany proti modrému světlu, které počítače, tablety nebo mobily vyluzují.

Záda v bolestech

Asi nejvíce skloňované zdravotní téma v souvislosti s prací na počítači. Kdo vydrží celou pracovní dobu sedět u počítače ukázkovým způsobem? Bez hrbení, kroucení těla, přibližování hlavy až k obrazovce, takže vaše páteř dostává zabrat od krční oblasti až ke kostrči? Jestli pracujete s notebookem doma, máte tendenci si jej vzít do postele? To je teprve pohroma pro zdraví. Nejenže máte opět špatnou pozici páteře, ale jak si přístroj přidržujete rukama, tlačíte na hrany notebooku zápěstím a dostávají zabrat i karpální tunely. A to jsme ještě nezmínili nedostatek pohybu. Důsledkem jsou samozřejmě bolesti zad, ale i hlavy. Také se ozve únava, brnění rukou i nohou.

Další informace o bolesti zad čtěte zde.

Jak předejít problémům?

I protažení stačí

Myslete na pohyb. Dříve nebo později nebudete brát cvičení jako cestu k lepší figuře, ale jako prostředek k odstranění bolesti a ztuhlosti. Stačí i protahovací cviky, například sestavy z jógy. „Pravidelné protažení těla je u sedavého zaměstnání velmi důležité. Pomůže uvolnit svaly, nabrat novou energii a opět se soustředit na důležité pracovní úkony,“ uvádí vzdělávací portál www.mojemedicina.cz, provozovaný biotechnologickou společností Roche. Na webu najdete i cviky, které můžete využít přímo u pracovního stolu nebo na židli.

Návod na cviky na bolavá záda najdete zde.

Obyčejná procházka pomůže

Nikdo po vás nechce heroické výkony v oblasti cvičení. Zejména v době, kdy se méně hýbeme, se i procházka počítá. Nastavte si limit. Třeba 5 kilometrů, 10 000 kroků denně a snažte se je vždy zdolat. Tyto drobnosti vám rovněž pomohou držet přijatelný režim, díky kterému se z vás nestanou lidé tak trochu z pralesa.

Špatná koncentrace a potíže s dýcháním

Hůře se vám dýchá? Není to pouze tím, že máte méně pohybu. On totiž pobyt v uzavřených prostorách vůbec neprospívá dýchacím cestám. Mohou za to faktory jako omezená cirkulace vzduchu, nečistoty (prach) či nevětrané ovzduší s vysokým obsahem CO2. To vše navíc zhoršuje koncentraci.

Tipy, jak zlepšit výkonnost a soustředění, najdete zde.

Jak předejít problémům?

Pomůže čistička vzduchu

Vyčistí nejen prostředí, ale i vaši hlavu. Kvalitní přístroj totiž dokáže zachytit 99,95 % částic alergenů, virů a škodlivin, i těch velmi malých (od velikosti 0,1 mikrometru). Přístroj i v auto režimu nepřetržitě měří úroveň znečištění v místnosti, a pokud zjistí nárůst jakékoli nežádoucí látky, znovu se zapne. „Tím udrží stále kvalitní čisté ovzduší a nedopustí opětovné znečištění,“ popisuje mechanismus inteligentních čističek Ing. George Oram ze společnosti Dyson.

Uklízejte

A máte 2 v 1. Jednak se budete hýbat, a pak odstraníte prach, což je komplikovaný soubor různých složek včetně roztočů, jejich výkalů, bakterií, plísní, částic lidské kůže, drobného hmyzu a dalších nečistot. To vše vdechujete! Při úklidu proto používejte vysavač s vysoce účinným filtrem, který nečistoty uvězní ve svých útrobách a nevypouští je ven.

Teplo s mírou 

Jaká je optimální teplota v místnosti? Uvádí se okolo 21 stupňů. Náš tip? Když si budete pořizovat zmíněnou čističku vzduchu, zaměřte se na typ s teplovzdušným ventilátorem. (Např. Dyson Pure Hot+Cool vyčistí vzduch a zároveň udrží v místnosti vámi nastavenou teplotu). 

Trápení s žaludkem

Víte, že při první vlně nouzového režimu Češi průměrně ztloustli o 6 kilogramů? Někdo by si řekl, že když je člověk doma, bude více dbát na dobrou stravu. Jenže lenivější styl života a prokrastinace nás stejně dotlačí do stresu, takže když už vám hoří termín, nebudete se zdržovat vařením něčeho dobrého, že? Najdete ve spíži chipsy, kterými na chvíli zaplníte žaludek. Nebo si objednáte jídlo, které vám přivezou, případně si rychle skočíte do fastfoodu. To se pak přibírá snadno. A navíc to nezpozorujeme tak rychle, protože naším nejčastějším úborem jsou tepláky a jiné volné oblečení.

Zpomalený metabolismus způsobuje i nadýmání. Přečtěte si, jak si s ním poradit.

Jak předejít problémům?

Pravidelnost je základ

Režim je klíčový pro to, abyste na home office nezvlčeli, a to platí i v případě stravy. Naordinujte si pravidelnost. V práci si také zajdete na oběd nebo si uděláte pauzu na krabičku z domova. Takže si například připravte jídlo na druhý den už večer před ním. Vsaďte na jednoduché recepty a nezapomínejte ani na snídani.

Zažívací problémy nevyležte

Když máte pocit těžkého žaludku, tak si v práci také nelehnete. Sice vám nezakazujeme pohodlí, když jste doma, ale zkuste zklidnit žaludek nebo střeva i něčím, co je pohladí přímo uvnitř těla. Trávicí systém podpoří například kysané mléčné výrobky, které pomáhají upravit mikroflóru ve střevech.  

Pití je základ

Nezapomínejte ani na pitný režim, proto mějte po ruce vždy připravenou sklenici nebo lahev vody.  

Vše o správném pitném režimu čtěte zde.

Psychika dostává zabrat

Asi nikdy se nemluvilo o práci na home office v souvislostech s psychickými problémy jako dnes. V práci jste obklopeni lidmi. Účastníte se akcí, kde poznáváte nové tváře. V běžném životě navíc chodíte i do různých podniků. Když jste ale převážně doma, najednou na vás dolehne samota. Nemáte se komu vypovídat, necítíte blízkost druhého člověka. I lidé ne extra společenští přiznávají, že jim kontakt chybí. Pak tu máme druhý extrém. Trávení většiny času s rodinou. I to má svá úskalí, protože rodina na sebe není až tak zvyklá a její členové si mohou začít lézt na nervy. Není výjimkou, že se lidé spíš odcizí, rozejdou, v horších případech bohužel dochází i k domácímu násilí. Psychické problémy se objeví ze všech těchto příčin.

Jak předejít problémům?

Režim, režim a zase režim

Několikrát jsme jej zmínili. Zkrátka se chovejte tak, jako byste chodili do práce. Nezpohodlňte v teplácích. Nezanevřete na mytí a čištění zubů. Pánové, upravujte si stále vousy, dámy, nezapomínejte rovněž na žiletku. Když budete vypadat lépe, budete se cítit lépe. Pokud se proměníte v divoženky a zálesáky, nebudete přitahovat pozornost ani tehdy, když se půjdete projít nebo si nakoupit. A vaše frustrace tak zesílí, protože psychicky budete mít pocit, že o vás už lidé nestojí. Zvyšujte si sebevědomí. Když nemůžete flirtovat s kolegy v práci, potěší vás pohled kolemjdoucích na ulici, kam se občas můžete vydat.

Neztrácejte kontakt s okolím

Ať už se cítíte sami, nebo trávíte všechen čas s rodinou, neztrácejte kontakty s kolegy. I oni mají ve vašem životě význam. A i když je jasné, že se jednou zase potkáte, jejich aktuální nepřítomnost ve vašem životě vám může způsobit smutné, až úzkostné stavy, aniž byste si to uvědomili. Jsme lidé a ne šneci, abychom se uzavřeli ve své ulitě.

Vychytávky, jak se v „domácím kanclu“ cítit lépe

Pohodlně se oblékněte

Výhodou home office je, že nemusíte mít na sobě sako ani kostýmek. Přesto zapomeňte na práci v pyžamu! Pořiďte si „pracovní úbor“ v podobě pohodlného, ale zároveň slušivého oblečení.

Nezanedbávejte vzhled

Během týdnů trávených na home office má člověk tendenci rezignovat na svůj vzhled. Přestože však zůstáváte doma, nepřestávejte se o sebe starat – dodáte si tím sebevědomí a budete se lépe cítit. Navíc v uzavřených vytopených prostorech může trpět i vaše pleť, proto ji nezapomínejte dostatečně hydratovat za pomoci krémů.

Pořiďte si vertikální myš a ergonomickou klávesnici

Zpočátku může chvilku trvat, než si na nové pracovní „pomocníky“ zvyknete. Díky nim však zlepšíte postavení rukou a můžete se vyhnout problémům s karpálními tunely.

Vytvořte si soukromí

Pokud sdílíte domácnost ještě s dalšími členy rodiny, měli byste mít pracovnu, anebo alespoň pracovní koutek, kde vás nebude nikdo rušit. Jestliže vám to dispozice bytu nedovoluje, oddělte svůj prostor s pracovním stolem skříňkou či paravanem.

Autor: Aneta Šimonková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.