Jak snížit cholesterol přírodní cestou a bez léků?

6. prosince 2017 • 14:00

Téměř polovina Čechů má vysoký cholesterol, většina z nich o tom ani neví. Jaké potraviny jíst, aby byl cholesterol nižší, a můžete to zvládnout i bez léků? Určitě ano, poradíme vám jak. 

Cholesterol je látka tukové povahy, která je pro tělo nezbytná. Je součástí každé buňky, základní stavební jednotkou nervů, mozkových buněk, je potřeba pro tvorbu hormonů. Zčásti si ho člověk vyrábí sám, zčásti ho přijímá v potravě. Zdravý organismus dokáže udržovat jeho správný poměr v krvi a trávicím systému.

Pokud je ho ale v těle nadměrné množství, může se usazovat na stěnách cév v podobě aterosklerotického plátu a způsobovat ztrátu jejich pružnosti nebo dokonce zúžení až ucpání. To je velmi nebezpečné, protože orgán, který céva vyživuje, odumře. 

V těle je cholesterol přenášen pomocí částeček zvaných lipoproteiny, které jsou složeny z tuků a bílkovin. Pokud jsou lipoproteiny převážně tukové – LDL (low density lipoprotein), putují s cholesterolem do okrajových tkání, kde mohou negativně působit na cévní stěnu. Cholesterolu přenášenému LDL se lidově říká „zlý“ a jeho hodnota by měla být pod 3,4 mmol/l, u dětí pod 2,6 mmol/l.

Pokud jsou lipoproteiny převážně bílkovinné – HDL (high density lipoprotein), odnášejí přebytečný cholesterol z cév do jater. Říká se mu také lidově „hodný“ cholesterol. Jeho hladina by měla být nad 1,4 mmol/l a u dětí nad 1 mmol/l.

Hladina celkového cholesterolu by měla být 3,95,2 mmol/l, nad 6,2 už je vysoké riziko ucpání cév, u dětí by měl být cholesterol pod 4,4 mmol/l.

Ke zvýšení cholesterolu v těle může dojít nevhodnou stravou (obsahující potraviny bohaté na živočišné tuky), v důsledku nadváhy nebo obezity, dědičného sklonu ke zvýšené hladině krevních lipidů (což se nemusí projevit nadváhou). Jeho hladiny se mohou také zvyšovat v důsledku kouření, nadměrné konzumace alkoholu, nedostatku pohybu nebo cukrovky.

Jak tedy snížit hladinu cholesterolu bez léků? 

Ovesné vločky

Jestliže vás nedávno konfrontoval lékař se skutečností, že máte vysoký cholesterol, klíčem k jeho snížení může být i změna snídaně. Už dvě hrsti ovesných vloček mohou snížit hladinu LDL cholesterolu o 5,3 % za pouhých šest týdnů. Může za to beta-glukan, což je látka v ovsu, která pohlcuje špatný cholesterol a tělo jej pak vyplaví.

Losos a tučné ryby

Omega-3 mastné kyseliny jsou jedny ze divů světa zdravého stravování. Bylo prokázáno, že působí preventivně proti srdečním chorobám, demenci a mnoha dalším nemocem. Navíc tyto nenasycené tuky mohou mít ještě další zdravotní přínos, a to je snižování hladiny cholesterolu tím, že se zvyšuje ten dobrý cholesterol.

Ořechy

V časopise American Journal of Clinical Nutrition vyšla studie, podle které se lidem, kteří denně snědli 40 gramů vlašských ořechů po dobu jednoho měsíce, snížil celkový cholesterol o 9,3 procent. Podobné výsledky byly zaznamenány i v případě kešu oříšků a mandlí. Jestli si tedy jako přírodní podpůrnou medicínu zvolíte chroupání oříšků, jen do toho, ale mějte na paměti, že mají zároveň vysoký obsah kalorií, proto jich nejezte více, než je doporučováno. Rada na závěr nebo snad jen pro upřesnění  praženým slaným oříškům se vyhněte.

Podívejte se, jaké potraviny prospívají vašemu srdci, na videu.

720p 480p 360p 240p
Které potraviny prospívají vašem srdci?

Fazole

Fazole jsou hodně dobré pro vaše srdce. Pokud si je zařadíte pravidelně do jídelníčku, pomůže vám to snížit hladinu celkového cholesterolu v krvi. A to z jednoduchého důvodu zvaného vláknina. Bylo prokázáno, že umí zpomalit proces vstřebávání cholesterolu z některých potravin.

Špenát

Oblíbený pokrm Pepka námořníka obsahuje velké množství luteinu, který se nachází v zelené listové zelenině (a také vaječném žloutku). Dlouhou dobu byl lutein spojován s prevencí makulární degenerace, která je hlavní příčinou slepoty. Nyní ale výzkum naznačuje, že už 1/4 šálku potraviny bohatých na lutein pomáhá chránit i před infarktem tím, že ze stěn cév odstraňuje nánosy cholesterolu, které mohou způsobit jejich ucpání.

Avokádo

Avokádo je skvělým zdrojem nenasycených mastných kyselin, které zvyšují hladinu HDL cholesterolu, ale současně také snižují hladinu LDL cholesterolu. Fytosteroly, které jsou v avokádu obsažené, dokáží zpomalovat absorbování cholesterolu z potravy. Pozor ale, avokádo má trochu vyšší obsah kalorií a tuků, takže ho používejte s mírou.

Autor: Kateřina Erbsová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.