7 jídel, po kterých máte pocit, že jste přibrali alespoň pět kilo

  • 7 jídel, po kterých máte pocit, že jste přibrali alespoň pět kilo
    Jaké potraviny mohou uškodit vašemu zažívání? • Autor: iStock
    19. července 2017 • 06:00

    Je to vlastně strašně deprimující. Snažíte se zhubnout, jíte potraviny plné bílkovin, s málo kilojouly a jedině zdravé sacharidy a nenasycené mastné kyseliny. A i přes to všechno, když si zapnete kalhoty, máte pocit, jako kdyby vám knoflík měl každou chvílí odletět. Jak je to možné? Ne, nepřibrali jste, jen možná jíte potraviny, které vás nafukují. 

  • Fazole

    Fazole
    Je nad míru jasné, že na prvním místě musí být fazole. Ačkoliv jsou nesmírně zdravé a plné bílkovin, zároveň fungují pro naše tělo jako pohroma. Naštěstí jen chvilková. Jejich slupka totiž obsahuje rezistentní škrob, což je druh nestravitelné vlákniny. Nemusíte se ale fazolí ihned vzdávat, ostatně byla by to škoda! Fazole je dobré přes noc namočit. Voda se do slupky vsákne, což pomůže část škrobu rozložit tak, aby se dostal dále do trávicího traktu. 
  • Brukvovitá zelenina

    Květák. Je jedno, jestli jste vegetarián anebo se maso vyskytuje na vašem jídelníčku celkem běžně. Květák totiž obsahuje bílkoviny, které potřebujete při hubnutí a správném životním stylu, aby se vám mohly tvořit svaly. Navíc je také bohatým zdrojem vlákniny, která vás zasytí na delší dobu. Mimo to má spousty dalších zdravotních výhod, obsahuje totiž spousty vitamínů a minerálů, které jsou důležité třeba také proti lámání a třepení nehtů
    Brukvovitá zelenina, kterou se myslí zejména květák, kapusta nebo brokolice, může mít také na svědomí vaše nafouklé bříško. Ačkoliv patří mezi ty nejdietnější potraviny. Obsahuje totiž rafinózu, což jsou sacharidy, které naše tělo ale není sto strávit  chybí nám na to potřebné enzymy. Takže tyto potraviny ve střevech kvasí, což způsobuje plynatost a nadýmání. Dopad můžete snížit tím, že zeleninu připravíte v troubě, případně ji podusíte. Ne snad, že by se rafinóza při pečení vypařila, ale zelenina bude stravitelnější. 
  • Jogurt

    Bílý jogurt je skvělý pro naše zdraví
    Ačkoliv se někdy jogurty prodávají právě proto, aby zlepšily vaše trávení, ve skutečnosti mohou někdy udělat více škody než užitku. V mléčných výrobcích se nachází cukr laktóza, který kvasí ve střevech, a způsobuje tak nadýmání a nafouklé břicho. To ale neznamená, že je tomu tak se všemi jogurty. Pokud ale trpíte na nadýmání, doporučuje se spíše řecký jogurt, který má méně gramů cukru a naopak disponuje vysokým obsahem bílkovin. Pozor ale na odtučněné, případně nízkotučné výrobky. Ačkoliv se tváří jako dietní, tak jsou z nich odstraněny pouze tuky, ale zato dodány škroby, které výrobku dodávají chuť. Což je ve výsledku pro vás mnohem horší a nepříjemnější.

    Jak si vyrobit domácí jogurt? 

  • Sušené ovoce

    Sušené ovoce může být skvělým zdrojem živin a vlákniny, ale zároveň to může být cesta do pekla, alespoň co se týče vašich pocitů nadýmání. Toto sušené zobání totiž obsahuje přírodní cukr fruktózu, kterou některým lidem dělá problém strávit. Jde o to, aby se člověk pozoroval a sledoval, jestli nedochází k nějakým změnám. Pokud si myslíte, že vás sušené ovoce nadýmá, přejděte na zobání oříšků.
  • Houby

    Houby
    V létě se obvykle s houbami roztrhl pytel, což dává větší prostor pro kulinářské kouzlení. Jestliže ale máte problémy s nadýmáním, měli byste se jim spíše vyhnout. Obsahují totiž polyoly, tedy cukerné alkoholy, které jsou pro organismus těžké a špatně stravitelné, proto o to déle zůstávají v trávicím traktu. Buďte s nimi tedy opatrní  dost možná si budete připadat, že máte o dvě velikosti menší kalhoty.
  • Umělá sladidla

    Umělá sladidla podporují přibírání na váze
    Sice si můžete gratulovat, že jste právě ušetřili několik desítek přijaté energie, ale vašemu břichu to moc nepomůže. Namísto cukru jste do sebe dostali chemické látky, které mohou vést k tomu, že se váš žaludek nafoukne stejně jako ona mořská ryba. Tyto chemické látky sice chutnají sladce, ale obsahují pro organismus těžce stravitelné sloučeniny. Snažte se je tedy omezit a raději si čas od času dejte něco s cukrem než pravidelně do sebe dostávat umělá sladidla.
  • Málo vody

    Kolik tekutin vaše tělo skutečně potřebuje, zjistíte podle vzorečku
    Zdá se to jako paradox, ve chvíli, kdy se cítíte, že jste plni úplně po okraj a nafouklí, si dát sklenici vody. Přitom ale nadýmání a nafouklé bříško můžou být dopadem toho, že máte nedostatek tekutin. Ve chvíli, kdy tělo trpí nedostatkem vody, začne si tekutiny v těle hromadit, což vede k různým otokům kloubů, ale také k nafouklému břichu. Kromě toho dostatek vody urychluje trávení mimo jiné třeba vlákniny. 
  • Další potíže

    Zbavte se stresu a hubnutí půjde rychleji!
    Nafouklé břicho ale nemusí být vždycky záležitostí špatného stravování. Může to mít co do činění s životosprávou. Třeba v případě dlouhodobého nadměrného stresu. Nejen, že dochází k uvolňování kortizolu, který má na svědomí ukládání tukových buněk právě v oblasti břicha, ale uvolňují se při něm i další hormony, které pak mají zase na svědomí zpomalení trávení a nadýmání. Za pocitem, že vaše břicho se zvětšilo alespoň o deset centimetrů, může být také PMS. Může za to voda, kterou v tu chvíli v sobě zadržujeme. Tady ale stačí počkat pár dnů a břicho budete mít zase jak prkno. Případně můžete sáhnout po bylinkách, které od nepříjemného nadýmání pomůžou. 

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.