Straší vás vysoký cholesterol? 15 potravin, které vám pomohou ho snížit | Moje zdraví

Straší vás vysoký cholesterol? 15 potravin, které vám pomohou ho snížit

Straší vás vysoký cholesterol? 15 potravin, které vám pomohou ho snížit
Jednou z potravin, která vám může pomoci snížit špatný cholesterol v krvi, je i avokádo • Autor: iStock
4. března 2020 • 06:00

Zařazením těchto potravin do svého jídelníčku prospějete svému srdci i cévám.

Cholesterol je látka tukové povahy, která je nepostradatelná pro lidské zdraví. Je součástí všech buněk, je základní stavební jednotkou nervů, mozkových buněk a je nutný pro tvorbu hormonů. Částečně je člověk schopen si jej vyrobit sám, částečně jej přijímá v potravě.

Když je tak důležitý, jak tedy může být jeho vyšší hladina problém? Odborníci totiž rozlišují dva druhy cholesterolů – HDL a LDL. Ten první má ochrannou funkci, protože nadbytečný cholesterol odvádí zpět do jater, kde metabolizuje. LDL tělu nesvědčí, protože se usazuje v cévních stěnách v podobě aterosklerotických plátů. Cévy a žíly ztrácí svou pružnost a ucpávají se. Když je céva zcela ucpaná, orgán, který vyživuje, odumírá. Když se ucpe nějaká skutečně důležitá, může to být život ohrožující stav.

Vysoký cholesterol zvyšuje riziko srdečních chorob a cévní mozkové příhody, ale nebolí a na první pohled ho neprovází žádné příznaky. Dokud si nenecháte u lékaře cholesterol změřit, o svém stavu nevíte. Naštěstí lze množství LDL cholesterolu v organismu snížit, a to zejména cvičením a léky, ale také zdravou stravou. Mezi vhodná jídla patří zelenina, ovoce, ořechy a semena a také například ryby. Přečtěte si, jaké potraviny byste měli do svého jídelníčku rozhodně zahrnout.

Brambory

Pečené brambory obsahují srdci prospěšného draslíku více než banány. Dostatečné množství této látky pomáhá snížit krevní tlak, snižuje riziko mrtvice a dalších kardiovaskulárních chorob.

Rajčata

Opět obsahují skvělou kombinaci draslíku a vitaminů A a C. Navíc v nich najdete antioxidant lykopen, sloučeninu, která je přímo spojená se snížením hladiny LDL cholesterolu v krvi.

Tuňák

Ať už čerstvý, nebo z konzervy – dvě porce tuňáka pomáhají zpomalit růst plaku v cévách. Omega-3 mastné kyseliny obsažené v rybách navíc pomáhají snižovat hladinu triglyceridů, což je další rizikový faktor srdečních chorob.

Maliny a další plody

Díky osmi gramům vlákniny na šálek jsou maliny výbornou potravinou pro každého. Vysoké dávky vlákniny, ale ocení i lidé s vysokým cholesterolem, protože 25 gramů vlákniny denně podporuje zdravé trávení, a tím pomáhá snižovat hladiny LDL.

Skvělé jsou i borůvky – studie prokázaly, že pravidelná konzumace borůvek snižuje krevní tlak, protože borůvky obsahují látky rozšiřující cévy, a tím zpomalují rychlost aterosklerózy.

Luštěniny

O přínosech luštěnin se nyní dočteme téměř všude, protože tyhle jedlé suché plody jsou nabité rostlinnými bílkovinami a vlákninou, nemluvě o antioxidantech, minerálech a vitaminech skupiny B. Všechny tyto sloučeniny pomáhají chránit cévy před tvorbou plaku a zároveň optimalizují průtok krve, čímž pomáhají tělu účinně využívat živiny, které konzumujete.

Čočka, fazole, cizrna mají málo kalorií a jsou skvělým zdrojem bílkovin, které plní v našem těle řadu stavebních, transportních, regulačních nebo obranných funkcí, též jsou významným zdrojem energie.

Kapusta

Draslík, hořčík, antioxidanty, vláknina – kapusta je výhrou pro zdravé srdce. Ale není v tom sama, košťálová zelenina (včetně zelí a růžičkové kapusty) dokáže vyvážit účinky sodíku na tělo a bojuje s vysokým krevním tlakem.

Jablka

Jablko denně pomáhá udržet srdce ve formě, důkazy ukazují, že častá konzumace jablek napomáhá snížit hladiny LDL cholesterolu. Mohou za to fenolické sloučeniny, antioxidanty, které podporují zdravou buněčnou funkci a správný průtok krve.

Ořechy

Pekanové ořechy jsou bohaté na vlákninu. Ta zlepšuje zdraví vašeho srdce snížením rizika koronárních onemocnění srdce. Tyto ořechy také obsahují mononenasycené tuky, jako je kyselina olejová, spolu s fenolickými antioxidanty – ty jsou také zdravé pro vaše srdce a pomáhají předcházet koronárním onemocněním a mrtvici.

Také pravidelná konzumace vlašských ořechů je spojená se sníženým rizikem výskytu srdečních chorob. Jen jedna porce ořechů týdně snižuje riziko těchto onemocnění až o 19 procent. Zvažte konzumaci vlašských ořechů v salátech a polévkách místo krutonů z pečiva nebo je přidejte do ranního jogurtu s cereáliemi.

Batáty a dýně

Sladké brambory, muškátová dýně, pastinák a další hlízy jsou super potraviny – mají málo kalorií, jsou plné vlákniny a obsahují hodně draslíku a beta-karotenu, které chrání srdce před srdečními chorobami.

Ovesné vločky

Konzumace ovsa, ječmene nebo výrobků s jejich obsahem přispívá k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi, protože tyto potraviny obsahují beta-glukany. Jejich působení spočívá v omezeném vstřebání, což je výsledkem schopnosti beta-glukanů tvořit gel a zvyšovat viskozitu v trávicím traktu.

Bylinky a koření

Dochucujte jídla bylinkami a kořením, kdykoli můžete. Je to snadný způsob, jak uvařit chutné jídlo a vyhnout se zbytečným kaloriím a tukům obsaženým v dochucovadlech. Koření a byliny také často obsahují antioxidanty, které pomáhají zlepšit hladinu cholesterolu. Vyzkoušejte například bazalku, koriandr, rozmarýn, šalvěj, zázvor, česnek, estragon, černé i červené chilli, mátu a oregano.

Avokádo

Plody jsou bohaté na zdravé nenasycené tuky a vlákninu, takže přispívají ke snížení rizika kardiovaskulárních chorob a cévní mozkové příhody. Klinické studie potvrdily, že konzumace avokáda může snížit hladinu LDL cholesterolu, což má příznivý účinek na lipidové a lipoproteinové profily.

Losos

Jako jeden z nejlepších přírodních zdrojů omega-3 mastných kyselin má losos mnoho zdravotních výhod včetně snižování zánětlivých látek a triglyceridů v těle.

Špenát a další listová zelenina

Zvýšená konzumace listové zeleniny snižuje hladinu cholesterolu tím, že v těle podporuje produkci oxidu dusnatého, který pomáhá rozšířit krevní cévy a snížit aterosklerózu.

Burákové máslo

Arašídy obsahují resveratrol a další fytosteroly, sloučeniny spojené s blokováním vstřebávání cholesterolu ve střevech. Obsahují také vysoký podíl proteinů, 8 gramů na dvě polévkové lžíce.

 

Autor: Lucie Kořistová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.