Avokádo je prostě cool. Dejte si ale pozor, kolik ho sníte

Avokádo je prostě cool. Dejte si ale pozor, kolik ho sníte
Avokádo je hodně kalorické • Autor: iStock.com
21. října 2018 • 06:00

Ovoce avokádo je snad všude, jí ho hipsteři, maminky, vegani, vegetariáni. Je to zkrátka celosvětový trend. Někdo ho jí jen tak – syrové. Další si ho strouhají a mažou na tousty, jiní si z něj udělají třeba bezmasý "tatarák". Objevilo se ale i v sušenkách, omeletách či polévkách. „Odvážlivci“ si ho dávají dokonce do pudinků.

Tahle VIP potravina má ale své velké „ALE“. Divíte se, my ani ne – něco se vynese do nebes, oslavuje a následně je to po pár letech ztrháno kritikou – prostě žádná novinka. To, proč jsme z něj po celém světě udělali tak cool superpotravinu, už jste se mohli dočíst v našem článku.

Najdeme v něm řadu vitamínů, obsahuje také mnoho nenasycených tuků – na rozdíl od nasycených tuků jsou ty první jmenované dobré v tom, že snižují riziko vzniku srdečních onemocnění. Kromě toho pomáhají i absorbovat vitamíny A, K, D a E, které jsou rozpustné v tucích a díky kterým se po konzumaci avokáda cítíme být sytí. Kromě toho obsahuje také 10 gramů vlákniny a nenajdeme v něm žádný sodík, což je dobré pro cholesterol. Ale jak se říká, všeho moc škodí, a platí to i pro toto oblíbené ovoce.

Kolik má avokádo kalorií?

Stejně jako u dalších jakýchkoliv potravin je důležité mít na paměti, kolik daného jídla sníte. Avokádo je sice bohaté na živiny, ale také obsahuje celkem hodně tuku – má prostě docela dost kalorií. Průměrné avokádo obsahuje asi 250 až 320 kalorií a k tomu ještě 20 a více gramů tuku. Ouha, to jste asi slyšet nechtěli. Ale žádný strach. Pokud si avokádo rozdělíte na třetiny a každý den si dáte jednu, není to žádný problém, právě to je totiž doporučená denní dávka. Problémem ale je, že lidem tak moc chutná, že ho většinou sní mnohem více.

Sportovci si jich mohou dopřát víc

Nechceme vás ale strašit, pokud si dáte pár avokád denně, stejně se vám nic strašného nestane – kalorie a tuky samozřejmě přispívají k vašim každodenním potřebám a váš organismus „nabíjí“. Problémem nastává ve chvíli, kdy chcete zhubnout. Omezit pečivo, tučné, smažené potraviny a začít jíst toto ovoce prostě nestačí. Přechod na avokádo vám nepomůže a při jeho přílišné konzumaci můžete dále tloustnout.

Samozřejmě počet snědených avokád denně závisí na vaší aktivitě – pokud si ráno chodíte zaběhat, k tomu chodíte alespoň dvakrát týdně do fitka, klidně si těch pár avokád denně dejte. Pokud se ale v uvozovkách válíte, opravdu si raději dejte jen tu jednu třetinu.

Pokud navíc jíte denně další zdravé potraviny s vysokým obsahem tuků, jako jsou například ořechy či olivový olej, naše rada platí dvojnásob. Prostě avokádo je jen jeden článek zdravé stravy. Proto vám doporučujeme návštěvu odborníka na výživu, který vám podle vaší pravidelné tělesné námahy doporučí denní dávku potravin a vytvoří vám jídelníček na míru. 

 

 

 

Autor: Daniel Mareš
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.