Plnotučné mléčné výrobky se vracejí. Víte, proč bychom je měli jíst?

Plnotučné mléčné výrobky se vracejí. Víte, proč bychom je měli jíst?
Autor: istock.com
26. února 2019 • 06:00

Popularita nízkotučných a odtučněných mléčných výrobků je, zdá se, u konce. Řada nových studií naopak uvádí, že jsou ty plnotučné zdraví prospěšné. V čem nám pomáhají a proč bychom je měli jíst?

V devadesátých letech minulého století bylo trendem omezit tuky v těle včetně těch, které obsahují mléčné výrobky. Zjistilo se ovšem, že plnotučné výrobky nejsou špatné, jak se říkalo. Například studie publikovaná v odborném časopise American Journal of Clinical Nutrition uvádí, že sice plnotučné mléko obsahuje vyšší množství nasycených mastných kyselin, které jsou považovány za příčinu vysokého cholesterolu v krvi. Ovšem u účastníků studie starších 65 let se ukázala jedna zajímavá věc – ti, kteří plnotučné mléčné výrobky konzumovali, měli nižší výskyt mozkové mrtvice a obecně srdečních onemocnění. U těch, kteří je nejedli a nepili, byl naopak vyšší. 

Plnotučné mléčné výrobky, tedy ty „přirozeně tučné“, jsou pro určité skupiny obyvatel na naší planetě naprosto přirozenou součástí stravy již tisíce let. Nutriční terapeutka Jana Vaňková uvádí, že letitá etapa démonizace tuků – hlavně těch živočišných, je pravděpodobně jednou z příčin trendu odtučněných mléčných výrobků. „Široké veřejnosti neznalé v hlubších souvislostech to dává logiku – odstraním z potravin tuk, budu hubnout tuky. Na místo přirozeného mléčného tuku, který například jogurt obsahoval, se přidal škrob a jogurt si rázem získal nálepku 0 procent tuku,“ uvádí odbornice.

Výživová poradkyně Eva Dostalová k tomu dodává, že u výrobků označených "light", tedy se sníženým obsahem tuku, je třeba být opatrný, protože tak jak bývá cukr nahrazován umělými sladidly, často je přirozeně se vyskytující tuk nahrazen (chemickými) přísadami, ochucovadly, zahušťovadly, pojidly, tedy látkami, které mají suplovat funkci originální složky. Výrobky označené jako „light“ mohou pak paradoxně obsahovat namísto tuku více jednoduchých cukrů a dalších látek, které škodí našemu zdraví.

Je tedy vhodné koupit si raději přirozený tučný jogurt bez příchutí, křupinek, marmelád či müsli a dochutit si jej například čerstvým ovocem či oříšky. 

"Když totiž odstraníme z jogurtu tuk a místo másla si dáme na chléb margarín, našemu zdraví neprospíváme. Jednoduché pravidlo zní – ať už se vydáte cestou, že mléčné výrobky buď budete konzumovat, nebo si je nebudete dávat vůbec, jezte vždy skutečně kvalitní potraviny," radí Jana Vaňková.

Výhody tuku

O tuku je známo, že je nositelem chuti – tedy pokrm nás tak více uspokojí, má sytící schopnost a obsažený tuk také dokáže snížit glykemický index dané potraviny. Poslední zmíněná vlastnost lehce souvisí s poměrem tuku a sacharidů v potravě – většinou si můžeme všimnout, že čím více tuku je v potravině obsaženo, tím méně pak obsahuje sacharidů. Za benefit tučnějších mléčných produktů lze brát i to, že mohou pomoci usnadnit vstřebávání vápníku a vitaminů rozpustných v tucích.

Mléčné výrobky jsou dobrý zdroj tuků, bílkovin, vitaminů i minerálních látek. Dbejte však na kvalitu, jelikož mléko zvířete vždy ovlivňují podmínky chovu, zdali se kráva, koza či ovce pásla na zeleném trávníku, či se podmínky značně lišily,“ uvádí nutriční terapeutka Vaňková. 

Do jídelníčku bychom měli zařadit plnotučné jogurty, tvaroh, kefíry, klidně i smetanu a kvalitní tučné sýry – například parmezán, v něm totiž najdeme vápník, zinek i nenasycené mastné kyseliny. Vápník, který je dobrý pro stavbu našich kostí, je obsažený i v sýru Čedar. Najdeme v něm ale i bílkoviny či vitamin B12, který posiluje naši imunitu i nervový systém.

Plnotučné mléko lze samozřejmě i pít, což může pomoci snížit riziko vzniku rakoviny tlustého střeva. V mléku totiž najdeme vápník, který zabraňuje růstu takzvaných polypů, které se mohou přeměnit na nádory. Je v něm však i vyšší množství vitaminu A. Ten podporuje náš imunitní systém i zrak.

Na pozoru bychom se ovšem měli mít před máslem, protože obsahuje mnoho kalorií. Klidně ho používejte, ale šetřete s ním.

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.