Čím nahradit ve stravě mléko, lepek nebo další potraviny, které vám nedělají dobře?

Čím nahradit ve stravě mléko, lepek nebo další potraviny, které vám nedělají dobře?
Čím nahradit potraviny, na které jsme alergičtí? • Autor: Shutterstock.com
25. února 2017 • 06:00

„Strava tvá tě uzdraví,“ prohlásil kdysi klasik medicíny, řecký lékař Hippokratés. V 21. století, kdy nás trápí všemožné alergie, intolerance a přecitlivělosti, to platí jen zčásti. V následujících řádcích vám poradíme, čím můžete nahradit potraviny, které vám nedělají dobře a na něž je váš organismus přecitlivělý.

Čím nahradit mléko?

Nejčastějším typem mléčné alergie je přecitlivělost na kravské mléko. I když je tekuté, je to potravina. Slouží k výživě telátek, jež velmi rychle rostou. Z hlediska zdravé výživy je velmi tučné. Mléko je druhově specifické a vždy splňuje požadavky vyvíjejícího se organismu toho daného druhu. Pro dospělé savce ale není nejdůležitějším zdrojem živin. Existuje alergie na bílkovinu kravského mléka. V takovém případě se dá nahradit jiným savčím mlékem, například kozím, či rostlinnými mléky.

„Alergie“ se ale může týkat i laktózy; tady už ale mluvíme o intoleranci - nesnášenlivosti laktózy. Sliznice střeva takto postižených lidí neobsahuje enzym, jenž je nutný ke štěpení a trávení laktózy. Tady by pomohla rostlinná mléka (sójové, ovesné, mandlové, rýžové). Mléko a bílkoviny, jež obsahuje, můžeme nahradit i jinými živočišnými bílkovinami, které najdeme třeba v mase. Dáváme-li přednost vegetariánské stravě, můžeme sáhnout k bílkovinám, které jsou rostlinného původu. Jejich největším zdrojem jsou sója, luštěniny, čočka, fazole, brokolice či růžičková kapusta.

Čím nahradit lepek?

Lidem, kteří neumí trávit lepek, chybí ve střevě příslušný enzym. Jde o poruchu zvanou celiakie, která dokáže velmi znepříjemnit život. Člověk je touto poruchou limitován třeba v restauracích. V obchodě pak musí hledat lepek na všech výrobcích, které by jej mohly obsahovat i ve stopovém množství. Stav celiaka se po požití potravy s lepkem velmi rychle zhorší - dochází k chronickému zánětu střeva, který může výrazným způsobem zhoršit a omezovat kvalitu života.

Lidé, kteří netráví lepek, by ze své stravy měli vyloučit většinu základní obilné „čtyřky“: pšenici, žito, ječmen, oves. Jediným druhem mouky, ze které si celiak může vyrábět chléb, je ta kukuřičná. Jakmile se ale bavíme o lepku, mluvíme o náhradě sacharidů - obiloviny totiž obsahují především polysacharidy. Ty se dají nahradit konzumací některých typů luštěnin, případně zeleninou a ovocem. Pozor ale na přílišné množství ovoce a džusů - obsahují monosacharidy, jež se podílejí na rychlém příbytku váhy!

Člověk, který jí hodně ovoce, může časem vyhledávat přirozeně sladší potraviny; jeho rozlišování chutí se tím ovšem změní. Bezlepková dieta tak může v první fázi vést k přibírání na váze.

Čím nahradit oříšky?

Alergie na oříšky je velmi běžná. U této alergie se jedná většinou o formu antigen/protilátka, kdy reakce je velmi masivní a rychlá. Často jde o tzv. zkříženou alergii. Jakmile se objeví přecitlivělost na oříšky, ruku v ruce jde i alergie na některá semínka. Odborníci doporučují nechat se otestovat, aby bylo jasné, na které oříšky jste alergičtí.

Mezi ty nejčastější zakázané patří arašídy, lískové a vlašské ořechy. Ze semínek nejvíce alergizují sezamová či lněná semínka.

Pozor: Alergie na oříšky není žádná legrace - někdy stačí sníst tři kousky a dostaví se bouřlivá a život ohrožující reakce v podobě anafylaktického šoku. Alergik by měl ve spolupráci s alergologem vytipovat přesně tu skupinu oříšků (semínek), jež způsobuje problémy. Řešením by bylo vyrábět si pečivo doma, případně vyhledávat tradiční chléb, který je vyráběný z chlebového kvasu. Nežádoucí oříšky lze nahradit třeba loupanými mandlemi nebo loupanými vlašskými ořechy.

Čím nahradit syrovou zeleninu?

Zde se laicky velmi často poplete alergie s trávicími obtížemi po konzumaci zeleniny. Člověk, který byl zvyklý na uzeniny, tučné věci či sladkosti, po přechodu na zeleninu s vysokým objemem vlákniny může mít nezbytné trávicí obtíže, které nejsou tou pravou alergií. Trpí nadýmáním - z důvodu změny flóry ve střevech dochází k plynatosti a křečím v břiše. Větší nebezpečí hrozí při zkřížené alergii, kdy je člověk přecitlivělý například na oříšky a k tomu třeba na mrkev.

Při jakémkoli podezření na alergii je nutné nechat si udělat testy. Pomocí nich lze podle druhových skupin zeleniny odhadnout, na co dalšího by alergik mohl reagovat. V akutní fázi pak vyloučí všechny typy, na které by mohl reagovat zkříženě, a poté přidává ty okrajové, méně rizikové typy, protože vláknina v zelenině a ovoci je velmi důležitou součástí jídelníčku. Jako náhrada existuje vláknina v tabletách nebo rozpustná.

Čím nahradit ovoce?

Existuje více druhů alergie na ovoce a i reakce jsou různé.
Běžná bývá alergie na jablka, jahody, meruňky, višně, kiwi. Alergie na ovoce občas bývá více typů: Člověk, který je alergický na určitou ovocnou skupinu, ji vyloučí, ale po čase začne být alergický na jinou skupinu. Jak si pomoci? Nejbezpečnější je spojit se s alergologem, pokusit se najít „viníka“ a vyloučit jej z jídelníčku. Čím ovoce nahradíme? Metodou pokus/omyl...

Čím nahradit sóju?

O alergii na sóju se v Česku začalo víc mluvit v době, kdy se tato luštěnina začala hromadně konzumovat místo masa.

U alergiků na sóju hrozí nejčastěji zkřížené reakce na jiné boby, arašídy a čočku, běžné jsou reakce na další luštěniny, ořechy, sezam, slunečnicový olej, kokos a mandle. Reakce mohou být velmi prudké, proto by se „sójoví“ alergici měli mít před těmito potravinami na pozoru a raději se jim úplně vyhýbat.

Sója je ovšem zrádná ještě v jedné věci - sice obsahuje mnoho hodnotných aminokyselin, má však nízký obsah vápníku a vitaminu B12. Je-li hlavním zdrojem bílkovin ve stravě (vegetariáni, vegani), mohou na nesprávné složení stravy doplácet zejména takto se stravující děti. Sója i přes svůj vysoký obsah bílkovin nenahradí živočišné zdroje. Nesprávná dieta potom může vést i k vážnému poškození zdraví, hlavně u dětí. Nechcete se sóji úplně vzdát? Řešení tu přece jenom je: Národy, odkud sója pochází, ji konzumují jen v omezeném množství a fermentovanou. Díky fermentaci se ze sóji většina alergenů vytratí.

Čím nahradit cukr?

Doslova v rukavičkách by měli s cukrem zacházet všichni diabetici. Cukry jsou monosacharidy (především glukóza) nebo disacharidy (například cukr řepný) - jde tedy o jednoduché, lehce vstřebatelné cukry. Jakmile se dostanou do těla, okamžitě zvýší hladinu glykemie. Škrob je polysacharid, má mnohem nižší glykemický index a jeho vstřebatelnost je zdlouhavější, glykemii zvedá pomaleji. Před kostkou cukru proto raději dejte přednost plátku chleba.

Odborná spolupráce: MUDr. Kateřina Cajthamlová, Poradna výživy a životního stylu Praha, www.cajthamlova.cz

Autor: Markéta Ostřížková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.