Jak si trénovat mozek? Hýbejte se, učte se písně a ověřujte si informace!

Jak si trénovat mozek? Hýbejte se, učte se písně a ověřujte si informace!
Autor: iStock.com
15. března 2019 • 06:00

S trénováním paměti byste nikdy neměli přestat. Jen tak udržíte svůj mozek v kondici, platí přitom, že po čtyřicítce už nic nedostanete zadarmo. Lze si udržet nervové buňky v co nejlepší kondici? Pomáhá nejen cvičení mozku, ale celého těla!

Už potřetí dneska nemůžete přijít na jméno nové kolegyně, co s vámi pracuje už měsíce? Nemůžete si vzpomenout na jednotlivá slova? Začněte trénovat. Lidská paměť je jako sval. Potřebuje pravidelné cvičení.

„Stáří není nemoc,“ říká přední česká gerontoložka Iva Holmerová. Podle ní každý stárne podle svého programu zakódovaného v genech, ale také podle způsobu života. “Rezervy mládí vydrží do čtyřicítky. Kdo chce co nejdéle zůstat aktivní, měl by na tom cíleně pracovat. Pohybovat se – ideální je ujít za týden aspoň 25 kilometrů, udržovat svou sexualitu, přiměřeně a racionálně jíst, naplňovat pitný režim a v neposlední řadě mít uspokojivé rodinné i přátelské vztahy a pozitivní přístup k životu. Humor a smích jsou účinné léky proti stáří,” říká doktorka Holmerová.

Pohyb a zdravá strava jsou tedy základem. Když cévy v mozku nejsou zaneseny aterosklerózou, šance na to, že bude dlouho a dobře fungovat, jsou lepší. Neurolog Pavel Kalvach doporučuje: „Snažme se zpomalit stárnutí mozku činnostmi, které brzdí rozvoj jeho aterosklerózy a zajišťují dobrou výkonnost krevního oběhu. Pomáhá sportovat, předcházet obezitě, včas si léčit cukrovku i případné vysoké hladiny krevních tuků a vést aktivní život.“ 

Trénink mozku

Dalším pilířem pak má být skutečně cílený trénink mozku. Jak na něj? Zdá se vám, že sudoku či křížovky jsou naopak symbolem stáří? Není to pravda, nervovým buňkám dají docela zabrat. Procvičí paměť, logické uvažování a zapnou spojení, která jste používali naposledy, když jste dělali úkol s dětmi. 

V kontextu nových médií je zajímavý výzkum, který říká, že starší muži i ženy si mnohem častěji pamatují mylné informace a považují je za pravdivé. Příkladem je například zpráva o tom, že gumoví medvídci pomáhají na klouby. Mladší lidé tuto informaci také zaznamenají, ale zapamatují si i fakt, že není pravdivá. Na druhou stranu podle časopisu Science starší člověk sice nereaguje okamžitě, ale zase s rozvahou a ohledem na všechny sociální zkušenosti, které má. I proto si koneckonců moudré civilizace starých lidí vážily. 

A jakou praktickou radu si z toho vzít? Čtěte! Nevěřte ale všemu, co například sdílí vaši známí na Facebooku, a to bez ohledu na to, zda je jim 20 nebo 60. Ověřujte si informace, hledejte ve více zdrojích a pátrejte, zda jsou důvěryhodné, nezapomínejte na encyklopedie, slovníky, nebojte se angličtiny, ale ani nových cizích slov. Využijte návštěvu vnoučat k tomu, abyste se naučili používat aplikaci mapy nebo mobilní bankovnictví.

Zpívejte si!

Opakování textů písní, vzpomínání si na ty, které jste zapomněli, je také účinným tréninkem. Můžete se zkusit naučit třeba novou báseň. Cokoliv nového je pro váš mozek užitečné. Tvrdíte, že už se nenaučíte jezdit na běžkách, a přitom jste dobrý běžec? Proč ne? Poproste svého kamaráda, ať vás jednou do stopy vezme a uvidíte, že to příště zvládnete sami. 

Stereotypy jsou něco, co vám nedělá dobře. Proto někteří odborníci na mozek radí i takové zdánlivé bláznivosti, jako je doporučení čistit si zuby levou rukou, i když jste pravák. Proč? Prostě zapojíte jinou část mozku, povzbudíte neurony, aby se něco naučily.

Dana Steinová, předsedkyně České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging, říká, že vývoj mozku je ukončen zhruba kolem 25. roku života a od té doby se jeho funkčnost začíná zhoršovat a je dobré ho cvičit.

“Za cvičení paměti se dá považovat hlasité čtení, sčítání, odčítání, sudoku i křížovky. Pokud však jde do tuhého a potřebujete si zapamatovat informace v určitém pořadí, telefonní čísla či delší číselné řady, nebo dokonce seznamy na přeskáčku, už potřebujete znát základní mnemotechniky.”

Steinová proto doporučuje se zapsat do kurzů trénování paměti, trenéři České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging pořádají kurzy po celé republice. 

Bojíte se Alzheimera?

Délka života lidí se ve vyspělých zemích stále prodlužuje a největším strašákem pro lidi na prahu seniorského věku je Alzheimerova choroba. Pokud máte pocit, že by se mohla týkat vás, můžete se nechat otestovat. Včasná diagnóza je velmi důležitá pro nasazení správné a účinné léčby, která může oddálit průběh nemoci.

Test si můžete nechat udělat v některých lékárnách, konzultace probíhají v oddělené místnosti, takže vás nebude nikdo rušit. Vyšetření probíhá na základě osobní nebo telefonické objednávky. Celý proces trvá asi 15 minut. Lékárník s pacientem postupně projde tři části testu, poté interpretuje jejich výsledky a sepíše zprávu pro lékaře. Pomoci může i v případě, že chcete poradit s rodinným příslušníkem, který nechce vyhledat odborníka.

Autor: Alžběta Javorková
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.