Chcete se zbavit stresu, úzkosti a deprese? Dejte se do pletení! | Moje zdraví

Chcete se zbavit stresu, úzkosti a deprese? Dejte se do pletení!

Chcete se zbavit stresu, úzkosti a deprese? Dejte se do pletení!
Autor: iStock.com
26. ledna 2019 • 06:00

Lepší náladu, snížení úzkostí a deprese i zpomalení nástupu demence – toho všeho může člověk dosáhnout díky pletení. Věděli to mimochodem už v tuberkulózním sanatoriu, kde se léčila spisovatelka Betty MacDonaldová. Teď to dokazují i výzkumy z posledních let. A spektrum nemocí rozšiřují.

Výše uvedené závěry publikovala britská iniciativa „Knit for Peace“ a nabídla seznam několika studií, které přínos pletení pro naše tělesné i duševní zdraví potvrzují. Nejedná se o žádný malý bezvýznamný kroužek  zmiňovaná organizace má ve Spojeném království síť 15 tisíc „pletařek“ a „pletařů“. Zástupci této iniciativy ve svých závěrech vycházejí nejen z vědeckých studií, ale i z přímé zkušenosti tisícovky svých členů.

Pletením proti vysokému tlaku

Jeden z výzkumů, který byl publikovaný v roce 2007 na Mind and Body Institute americké Harvardovy univerzity mimo jiné sděluje, že pletení snižuje tepovou frekvenci v průměru o 11 úderů za minutu – z toho důvodu při této činnosti klesá náš krevní tlak. Z toho vyplývá jasný závěr – pletením relaxujeme a uvádíme náš organismus do klidu.

Studie Mayo kliniky  prestižního amerického lékařského výzkumného a vzdělávacího centra z roku 2012 zase zkoumala účinky různých aktivit včetně námi sledovaného pletení u 1 321 seniorů. Z toho téměř 200 sledovaných jedinců trpělo mírnými kognitivními poruchami a mělo též náběh na demenci. Autoři práce zjistili, že ti, kteří se zabývali pletením, ale i prací s počítačem či čtením knih, měli o 30 až 50 procent menší pravděpodobnost vzniku demence, propuknutí depresí a špatných nálad než ti, kteří se výše uvedeným činnostem nevěnovali.

S jehlicemi mezi lidi

Podle studií dokáže pletení tlumit chronickou bolest. Kromě toho se jedná o společenskou aktivitu – zejména starším pacientům tak zajišťuje kontakt se světem i s dalšími lidmi, a brání tak izolaci a osamělosti. Připomeňme, že jen ve Velké Británii se cítí osaměle na 1,2 milionu lidí.

Kolem 70 procent všech členů organizace „Knit for Peace“ je starších 60 let. Členy mají v nemocnicích, azylových domech, v uprchlických centrech i v hospicech. Většina respondentů z „Knit of Peace“ uvedla, že pletou nejen proto, že je to baví, ale že se i zdravotně cítí lépe. Jeden z deseti členů uvádí zlepšení chronické bolesti, každý šestý tvrdí, že jim tato činnost uvolňuje svaly, a jedna pětina zmiňuje, že jim pletení pomáhá zmírnit bolesti spojené s artritidou. Více než čtvrtina uvedla, že jim tato aktivita pomáhá snižovat jejich krevní tlak.

V další případové studii se také například dočteme, že některým jedincům pomohlo pletení i se závislostí na kouření a dokonce i s hubnutím. Přijde vám to trochu přitažené za vlasy? Něco pravdy na tom ale skutečně bude – pokud člověk pár hodin plete třeba u televize, nemá už tendenci u toho mlsat oblíbené chuťovky a kvůli zapojení obou rukou taky není čas na to vykouřit tolik cigaret. Možná namítnete, že to samé se dá převést na řadu dalších činností, to samozřejmě nikdo nepopírá, ale proč nezkusit zrovna pletení. Pokud ale dáváte přednost něčemu jinému – hurá do toho.

Sečteno a podtrženo, dokud budete plést, docílíte:

- snížení deprese a úzkostí

- tlumení chronické bolesti

- zvýšení pocitu pohody

- snížení osamělosti a izolace

- zvyšování pocitu užitečnosti

 

Autor: Daniel Mareš
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.