Jak mít zdravá střeva? Bez vody a vlákniny to nepůjde | Moje zdraví

Jak mít zdravá střeva? Bez vody a vlákniny to nepůjde

  • Jak mít zdravá střeva? Bez vody a vlákniny to nepůjde
    Zdravá střeva • Autor: iStock.com
    20. září 2021 • 06:00

    Bolesti břicha, nadýmání, zácpa, průjem a další střevní problémy nejenže člověku znepříjemňují den, ale také mohou být předzvěstí něčeho závažnějšího. Špatná funkce trávicí soustavy stojí za řadou nemocí, které nemusí mít se střevem na první pohled nic společného. Jak se tedy o svou trávicí soustavu starat a co nejpřirozeněji budovat zdravou střevní mikroflóru?

    Lidská imunita je komplexní systém, do jehož největších tajemství ještě medicína zcela nepronikla. Její činnost neřídí jeden konkrétní orgán, ale naopak spolupráce řady center různě roztroušených v organismu. K těm nejvýznamnějším „centrálám“ imunity patří kostní dřeň, brzlík, lymfatické uzliny, slezina, a především střeva. Význam střev pro naši obranyschopnost tkví konkrétně v koloniích střevních bakterií, jimž souhrnně říkáme střevní mikrobiom či střevní mikroflóra. Vědecké studie z nedávných dob přitom přinášejí důkazy o tom, jak skutečně významnou roli střevní bakterie v imunitním systému hrají. Například studie odborníků z kalifornského Caltechu z roku 2014 ukázala, že přítomnost střevní mikroflóry výrazně ovlivňuje vývoj bílých krvinek a jejich počet usazený v kostní dřeni a ve slezině. Jak se tedy o svá střeva starat?

    Všechno začíná v našich ústech

    Věděli jste, že kondici našich střev ovlivňujeme už během toho, jakým způsobem potravu v ústech rozmělníme? Proto nepodceňujme pořádné rozkousání a rozžvýkání potravy, jelikož i to má vliv na to, kolik živin z jídla získáme. Rozmělněná strava je lépe stravitelná a tělo z ní díky tomu dokáže vytěžit podstatně víc než při polykání velkých kusů. „Kromě toho delší žvýkání a vychutnávání si jídla snižuje riziko přejedení. Nezapomínejte, že organismu chvíli trvá, než vyšle signál, že už je dostatečně nasycený,“ otvírá problematiku zdravých střev Ing. Michaela Ryglová, odborná garantka výživy za společnost Bonavita.

  • Správný pitný režim je základ

    Voda má pozitivní vliv na naši pleť, náladu a soustředění, zabraňuje bolestem hlavy, a dokonce může pomoct v redukci hmotnosti. Množství přijatých tekutin je zároveň důležité pro správnou funkci zažívání, avšak neměli bychom se vodou přepíjet. Obecným doporučením je vypít za normálních okolností 2 až 3 litry vody za den, přičemž na internetu můžete najít i řadu výpočtů, podle kterých si můžete svůj denní příjem tekutin spočítat (hmotnost děleno 10krát 3 = denní příjem vody v dcl; cca 3 dcl na 10 kg hmotnosti). Za nadměrný příjem tekutin se považuje přes 3 a více litrů vody za den. Ženám mnohdy stačí i kolem 1,6 litrů denně. Muži mohou vypít klidně i 2 litry. Nejlepším zdrojem tekutin je čistá voda, čerstvá zelenina a ovoce.

  • Rozhýbejte se

    Kromě vlivu na fyzické zdraví a tělesnou kondici ovlivňuje pohyb také psychické procesy a významnou měrou přispívá k léčbě některých onemocnění. Mimo to pravidelný pohyb pomáhá rozhýbat střeva, což je dobrou prevencí vůči nepříjemné zácpě. Stačit by měla hodina cvičení denně. Ačkoliv je pohybová aktivita nezbytná pro naše zdraví a je nedílnou součástí zdravého životního stylu, neměli bychom zacházet do extrému. Nadměrná fyzická zátěž, podobně jako dlouhodobý chronický stres, znamená snížení přísunu krve do střev a tvorby trávících šťáv, a tedy i možné zhoršení střevní mikroflóry.

  • Nutnost vlákniny v jídelníčku

    Vláknina obvykle nepatří mezi makroživinu, na kterou by se člověk primárně zaměřoval, přesto je pro správnou funkci trávicího traktu klíčová. „Základem je v tomto ohledu samozřejmě strava, jež by měla být bohatá na dietární vlákninu a probiotika, která střevní bakterie vyživují, napomáhají jejich množení a pomáhají udržovat onu křehkou rovnováhu střevní mikroflóry. Na zdraví svých střev je potřeba pamatovat především v zimním období, kdy řada lidí razantně mění svůj jídelníček ve prospěch sladkých a tučných jídel. Pokud si je chcete dopřát, vyvažte jejich negativní účinky na střevní mikrobiom zvýšeným příjmem probiotik. A vzhledem k tomu, že s náporem na střeva bude zcela jistě oslabena i vaše imunita, snažte se podpořit i ji.“ radí celostní lékař MUDr. Bohumil Ždichynec, který spolupracuje se společností Vegall Pharma nabízející přírodní doplňky stravy pro podporu imunity.

    Sedm jídel, která vás nadopují vlákninouVIDEO 

    Budete-li se snažit zahrnout do svého jídelníčku vlákninu, myslete také najejí typ. Existují totiž dva typy vlákniny – rozpustná a nerozpustná. Rozpustná vláknina (zelenina, ovoce) podporuje peristaltiku střev a změkčuje stolici. Nerozpustná vláknina (například celozrnné obiloviny, ovesné vločky) navozuje pocit sytosti a působí proti zácpě. "Vláknina slouží jako ochrana před civilizačními chorobami, mezi které patří rakovina trávicího ústrojí, srdeční onemocnění, cukrovka, vysoká hladina cholesterolu a obezita. Skvělým pomocníkem je i při léčbě zácpy, hemeroidů, syndromu podrážděného střeva či zánětu střevní výchlipky,“ tvrdí Ing. Michaela Ryglová a dodává, že starší děti a dospělí by měli přijmout přibližně 20 až 35 gramů.

  • Mikrobům prospívají kvalitní potraviny

    Kvalitní a zdravé potraviny prospívají našim mikrobům i celému tělu. Nejlepší je volit základní potraviny, které nejsou průmyslově upravené, zbytečně doslazené a dochucené aditivy. Kromě základních potravin vysoké kvality bychom měli zařadit do jídelníčku fermentované potraviny, jako jsou kvašená zelenina a zakysané mléčné výrobky. Jíst dostatek zeleniny, vlákniny a živé potraviny, jako jsou klíčky.  I když bude náš jídelníček plný zdravých potravin, neznamená to, že se tímto jídlem můžeme přejídat. Přejídání je spojeno s bolestmi břicha a žaludku, s únavou ale třeba i se zácpou. Velké porce je lepší rozdělit do menších.

  • Omezte pití alkoholu

    Stejně jako se nedoporučuje jíst průmyslově zpracované potraviny či přijímat nadměrné množství jednoduchých cukrů, není pro trávicí soustavu prospěšný alkohol. Alkohol ničí prospěšné střevní mikroby a může narušovat mikrobiální rovnováhu. Mimo to alkohol zvyšuje střevní propustnost, což umožňuje cizím látkám i nedostatečně strávené potravě procházet střevní stěnou a vyvolat imunitní reakci, která může vést k zánětům.

     

 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.