Sedm jídel, která prospívají vašim střevům. Co jíst kromě jogurtu?

Sedm jídel, která prospívají vašim střevům. Co jíst kromě jogurtu?
Kimchi je fermentovaný výrobek z pekingského zelí, původem z Koreji • Autor: iStock.com
15. října 2018 • 06:00

Možná jste zaznamenali, že o střevech a jejich funkci se v poslední době mluví čím dál tím více. Čím dál tím více se ukazuje, že kořeny vašeho zdraví jsou totiž uloženy právě tam. Vaše střeva hrají velkou roli nejen při trávení, mají vliv i na imunitu nebo zdraví duševní. Základem pro zdravá střeva jsou probiotika. Proto je důležité, abyste jich svému tělu dopřáli co nejvíce. Víte, kde všude je najdete?

1. Kysané zelí

Pokud se řekne superpotravina, představí si každý asi nějakou vzácnou asijskou plodinu. Málokdo by tento pojem spojoval s něčím tak obyčejným, jako je kysané zelí. Ale právě ono je teď světovou potravinou číslo jedna. Nejenže pomáhá s trávením, dokáže ale i aktivovat imunitní systém a působí i proti rakovině. Navíc pomáhá regulovat hladinu krevního cukru a je bohaté na vitamíny. Více o zelí si přečtěte zde.

2. Kombucha

Kombucha je lehce perlivý fermentovaný nápoj, který se připravuje z oslazeného černého nebo zeleného čaje. O fermentaci se tu stará symbiotická kolonie bakterií a kvasinek. Také ona obsahuje řadu probiotických bakterií s pozitivními účinky na správný chod střev a také antioxidanty, které brání stárnutí buněk. O kombuše se říká, že pomáhá doplnit energii a hubnout, přesvědčivější studie ale chybí. Každopádně o tom, že některým může srovnat zažívání, není pochyb.

3. Kimchi

Podobně jako kysané zelí je i kimchi fermentovaný výrobek ze zelí pekingského, původem z Koreji. K zelí se přidává i další zelenina a přísady, namátkou třeba mrkev, česnek, čili papričky, rybí omáčka nebo i mořská řasa. Zkvašený výrobek se pak přidává k dalším jídlům nebo do nich.

4. Jogurt

Pokud hovoříme o zdraví střev, bude jogurt vždy číslem jedna. Pokud patří k vašim oblíbeným potravinám, zkuste dát občas přednost skyru nebo jogurtu řeckému, protože obsahují více bílkovin. Jen si vždycky zkontrolujte na etiketě, že jste vybrali v případě řeckého jogurtu tu variantu, která zároveň neobsahuje velké množství tuku.

 5. Kefír

Ještě více probiotik než jogurt má kefír. V současné době je populární kefír kokosový, který si můžete vyrobit i sami doma. Každopádně pokud se na to necítíte, skvěle poslouží každý "obyčejný" kefír z obchodu.

6. Tempeh

Tempeh patří také mezi fermentované výrobky, jeho základem jsou sójové boby. Kromě probiotik obsahuje také vitamín B12. Tempeh se prodává i v uzené variantě a je skvělou náhradou za maso nebo tofu.

7. Polévka miso

A naposledy kvašený výrobek, tentokrát z Japonska. Tradiční polévka miso se vyrábí z kvašených sójových bobů, do kterých se přidají obiloviny, jako jsou například žito, ječmen, případně rýže nebo fazole. Používá se například při přípravě polévek.

Autor: Pavla Skurovcová
 
720p 480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.