Bolí vás záda? Vyvarujte se těchto 10 chyb, které děláte každý den!

  • 18. září 2018 • 06:00

    Jen zhruba dvacet procent lidí nikdy v životě nebolela záda. Jinak se tento  do jisté míry civilizační problém týká skoro každého. Sedavý způsob zaměstnání je samozřejmě největší problém, mnoha problémům ale lze předcházet malými změnami životního stylu. Co skoro každý z nás dělá špatně?

    Lékaři upozorňují, že pacienti často hledají složité příčiny bolesti zad, přitom je to tak jednoduché. Každý den totiž nevědomky opakujeme mnoho chyb, které vedou ke zdravotním problémům v oblasti zad. A to nejen k bolesti svalů, ale dlouhodobě i k poškození páteře včetně meziobratlové ploténky a vzniku chronické bolesti bederní páteře, která je typická „vystřelováním“ do jedné či druhé dolní končetiny. MUDr. Róbert Tirpák, vedoucí lékař Kliniky miniinvazivní a endoskopické léčby zad EuroPainClinics, upozorňuje na 10 chyb, jež nevědomky děláme a kterých se můžeme sami vyvarovat.

     

  • Neustále na telefonu

    Telefonování a smskování drží záda v nepřirozeném úhluTelefonování a smskování drží záda v nepřirozeném úhlu • Autor: iStock.com

    Používání mobilních telefonů může přispět k bolesti zad, převážně tedy v oblasti krční páteře. Pokud do telefonu koukáme často, otáčíme hlavu příliš dolů a hrbíme záda. „Touto polohou zatěžujete krční páteř cca dalšími 30 kg navíc, které musí unést. V dnešní době je to obtížný úkol, ale když se každý den alespoň na chvíli odpoutáme od svých telefonů a relaxujeme raději pohledem kolem sebe, naše záda nám poděkují,“ komentuje MUDr. Róbert Tirpák, FIPP.

  • Těžká kabelka na jednom rameni nebo notebook v ruce

    Těžká kabelka zatěžuje jednostranně páteřTěžká kabelka zatěžuje jednostranně páteř • Autor: iStock.com

    Většina žen nosí maxi kabelky, do kterých se vejde naprosto všechno. Podobně těžké jsou také notebooky, které mnoho lidí nosí v ruce nebo v tašce na rameni. I když jsou čím dál tím lehčí, stále je to pro záda nepříjemné. Těžká zátěž na jednom rameni či v jedné ruce způsobuje nerovnováhu celého těla, která následně vede k vychýlení páteře. Důsledkem je nežádoucí bolest zad, přičemž dlouhodobé nesprávné držení těla může způsobit nepravidelnou deformaci meziobratlové ploténky na jedné straně, časem může dojít k jejímu výhřezu, který tlačí na nervový kořen, a vzniku takzvaného kořenového syndromu. Pak mohou přijít zdravotní komplikace, které vám velmi znepříjemní každodenní fungování. Nicméně správně cílená léčba může pomoci.

  • Spaní na staré, nevhodné matraci a špatný způsob vstávání z postele

    Mnohdy více než léky pomůže zjištění a odstranění příčiny nespavostiMnohdy více než léky pomůže zjištění a odstranění příčiny nespavosti • Autor: iStock.com

    Životnost kvalitní matrace má své meze. Odborníci tvrdí, že matraci je třeba měnit každých osm až deset let, samozřejmě s ohledem na její kvalitu. Pokud na své matraci spíte déle, vaší páteři se nedostává komfort a péče, kterou si zaslouží. „Matrace hraje důležitou roli, nicméně i samotné posazení a vstávání z postele má pro prevenci bolesti zad svá doporučení. Určitě byste měli vstávat z boku postele, a to ideálně tak, že v lehu na zádech nejprve pokrčíte nohy v kolenou, v případě spaní na levé straně postele se přetočíte na levý bok, spustíte nohy z postele a zároveň se pomocí zapření o pravou ruku a levé předloktí, které jsou vedle sebe umístěné před hrudníkem, posadíte,“ radí MUDr. Róbert Tirpák.

  • Zvedání těžkých věcí

    Těžké krabice zvedejte z podřepu a ne předklonemTěžké krabice zvedejte z podřepu a ne předklonem • Autor: iStock.com

    Častým důvodem, proč nás bolí záda, je zvedání těžkých předmětů často vedoucí k takzvanému zablokování zad. Vyhnout se zvedání těžších věcí není vždy možné, ale můžeme to dělat správně. To znamená nezvedat věci v předklonu, vždy si hlídat rovná záda a tíhu zvedání břemene přenést na nohy, tedy „netahat“ to zády, ale nohami z podřepu. Důležité je si uvědomit, že každý unese jinou váhu. Raději si proto řekněte o pomoc.

  • Celý den vsedě

    Při práci u počítače je potřeba udělat si krátké přestávkyPři práci u počítače je potřeba udělat si krátké přestávky • Autor: iStock.com

    Sedavé zaměstnání a s ním spojené víceméně celodenní sezení je dalším faktorem, který přispívá k bolesti zad. Hlavním důvodem je fakt, že jen velmi málo z nás umí při sezení u stolu udržet tu správnou polohu, což vede k oslabení zádových svalů.

    „Při sezení je na páteř vyvíjen tlak až o 50 procent větší než při stání. Abychom toto působení co nejvíce zmírnili, doporučujeme nastavit židli tak, aby nohy i ruce byly ohnuty v 90stupňovém úhlu a v žádném případě nevystrkovat hlavu dopředu. Pro vysvětlení použiji přirovnání, že naopak pomyslně zatlačte bradou dozadu podobným pohybem, jako to dělá želva. Tím dojde k uvolnění krátkých šíjových svalů v záhlaví. Krční páteř můžete uvolnit občasným zatnutím hýžďových svalů vsedě. Dělejte pravidelné přestávky, ideálně obohacené o krátkou procházku po kanceláři nebo o lehké cviky na uvolnění zádových svalů. Vyzkoušet můžete třeba propnutí rukou nahoru a krouživé pohyby trupu ve tvaru osmičky,“ komentuje MUDr. Róbert Tirpák.

  • Vysoké podpatky, ale i baleríny

    Vysoké podpatky ani ploché boty zádům nesvědčíVysoké podpatky ani ploché boty zádům nesvědčí • Autor: iStock.com

    Dlouhodobé nošení podpatků vyšších než čtyři centimetry je pohromou pro naše záda. Mění totiž těžiště celého trupu, a tedy nejenže přetěžují přední část nohy, ale také nadměrně namáhají páteř a kolenní klouby. Ideálním řešením však nejsou ani oblíbené baleríny či nízké letní sandále. Tento typ obuvi znamená zátěž pro klenbu a se správným držením těla nám také zrovna nepomáhá. Zdravé řešení je tedy někde mezi.

  • Nedostatek pohybu

    Ležení na gauči našim zádům neprospíváLežení na gauči našim zádům neprospívá • Autor: iStock.com

    Pohyb je pro tělo velmi prospěšný a jeho nedostatek se může projevit chronickou bolestí zad a krční páteře. Pokud se málo hýbete, dochází ke ztuhnutí a následnému oslabení svalů, což poté vede k bolestem. Pro posílení svalů se doporučuje pravidelně cvičit, důraz by měl být kladen na takové cviky, které jsou přímo zaměřeny na zpevnění svalů kolem páteře a také svalů břišních. Ideální jsou procházky či jogging. „Obzvláště v případě sedavého zaměstnání je ideální, když osm pracovních hodin u počítače každý večer vykompenzujete pohybem. I procházka nebo jen vystoupení z MHD o dvě zastávky dříve můžou pomoci,“ radí MUDr. Róbert Tirpák.

  • Nadváha

    Obezita způsobuje zdravotní problémyObezita způsobuje zdravotní problémy • Autor: iStock.com

    Když zhubnete, projeví se to nejen na lepším zdravotním stavu, ale pravděpodobně se i zlepší bolesti zad. „Kila navíc většinou způsobují špatné držení těla, následný vznik hyperlordózy neboli nadměrného prohnutí v oblasti bederní páteře. Ze začátku může jít o nepříjemné mravenčení, které ale později přechází do ostré pichlavé a často nesnesitelné bolesti,“ komentuje MUDr. Róbert Tirpák. Vždy je tedy potřeba přemýšlet také o možném shození přebytečných kil, která zatěžují celý organismus.

  • Stres a negativní emoce

    Dlouhé sezení v kanceláři způsobuje ochabnutí zádových svalůDlouhé sezení v kanceláři způsobuje ochabnutí zádových svalů • Autor: iStock.com

    Pokud je ve stresu naše mysl, je v něm i naše tělo. Fyzicky se stres a negativní emoce – smutek, rozhořčení či deprese – nejvíce podepisují na svalech kolem krku a páteře, které se v důsledku toho stahují a zatínají. Pokud je stres chronický, stažené svaly nemají šanci na regeneraci a odpočinek, což se projeví bolestí. Přibrzděte, zacvičte si jógu, pilates nebo si dejte horkou uvolňující koupel.

  • Samodiagnóza a samoléčba

    Obézní pacient je při operaci vždycky více ohroženObézní pacient je při operaci vždycky více ohrožen • Autor: iStock.com

    Hledat pomoc na internetu je dnes už zcela běžné. A tak často ve spěchu, místo abychom zašli za odborníkem, stanovujeme si sami diagnózu, a co hůře i samotnou léčbu včetně využívání různých léků na bolest, ať již z lékárny nebo těch, co zbyly od minula. Právě v případě bolesti zad je to o to horší, že můžeme dočasně odstranit následek, ale nikoliv příčinu bolesti. Navíc například i nevhodně zvolené cviky bez konzultace s lékařem či fyzioterapeutem nám mohou spíše uškodit. Vždy se obraťte na odborníky, vyhledávejte si inovované možnosti léčby. Poradit se často můžete i po internetu.

     

Autor: Alžběta Javorková
 
480p 360p 240p

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.