Florbal ničí záda, děti s ním ale nemusí přestávat. Znáte správné kompenzační cviky?

Florbal ničí záda, děti s ním ale nemusí přestávat. Znáte správné kompenzační cviky?
Držení florbalové hole jednostranně zatěžuje páteř. • Autor: Profimedia.cz
23. května 2017 • 06:00

Jste rádi, že váš potomek nedřepí celé dny u počítače, ale honí s kamarády a florbalkou míček po hřišti? To je dobře. Jen dejte pozor, aby mu tento jednostranně zaměřený sport nezničil záda.

Florbal zažívá spolu s běháním v posledních letech v České republice nebývalý boom. Je to jeden z  nejzábavnějších sportů, dětem se líbí stejně jako hokej, ale na rozdíl od něj je finančně i prostorově dostupnější. Má ale i svoje úskalí.

„S florbalem je to jako s každým jiným sálovým, týmovým sportem. Stimuluje psychologický vývoj dítěte, kolektivizuje jej, učí pohybovým návykům a sportovní aktivitě, má příznivý vliv na jeho kardiovaskulární systém. Dokud se jedná o doplňkovou sportovní aktivitu, maximálně 2x týdně na hodinu, plus 30 až 60 minut k tomu doplňkově rozcvička, strečink a kompenzační pohybové aktivity, pak ho doporučuji,“ říká fyzioterapeut Petr Toncar z Rehabilitace Kateřina.

A dodává: „Každopádně je lepší chodit do oddílu si s kamarády zahrát, než sedět u počítače. Je však jako u každého sportu potřeba počítat s úrazy – zvrtnuté kotníky, natažené kolenní vazy, zlomené prsty na rukou, občas nějaký steh v obličeji a bolavá záda z dlouhodobého předklonu a rotace těla k jedné straně a švihových pohybů. Tělo se sice přibližně po roce adaptuje fyzické pravidelné zátěži, ale dlouhodobé jednostranné zatěžování může vést k deformaci zad ve smyslu skoliosy, hyperkyfosy, CB a LS syndromů VAS, artrózy SI skloubení a k úponovým obtížím tříselných svalů.“

Které svaly při florbale trpí?

Při florbale jsou intenzivně zatěžovány vazy kotníků, kolen, pánve a osy rameno  loket. Samozřejmě i rotace zad na stranu hokejky vede ke vzniku artrotických změn na páteři. „Svalově je florbal hodně postavený na svalech dolních končetin, s tím že flekční pozici drží významně ischiokrurální svaly a erektory trupu. Záklon hlavy a úchop hokejky přetěžuje šíjové svaly. A švihové rotační pohyby v předklonu se projevují na zádových,“ vysvětluje Petr Toncar.

I přes jednostranné zatížení páteře není nutné donutit dítě přestat florbal hrát. Je ale nutné myslete na to, že dítě potřebuje rozvíjet obě poloviny těla stejně a zaměřit se i na jiný sport, protahování a posilování.

„Nejsem z těch, co by zakazovali sport u zdravé populace jen z toho důvodu, že po roce aktivní činnosti dítě bolí záda. Je důležitější však instruovat a vzdělávat trenéry, aby vedli děti ke všeobecné pohybové pestrosti, kompenzačním cvičením a strečinku zatěžovaných svalů. Tělo má fantastické výkonové autoregulační schopnosti, jen je potřeba mu dát šanci. Zastávám názor, že by trenéři měli být fyzioterapeuty cíleně a dlouhodobě vzděláváni. Tam je zapotřebí vyvinout tlak rodiči proto, aby děti sport bavil a neubližoval,“ upozorňuje fyzioterapeut.

Podívejte se, na správné kompenzační cviky florbalového týmu FBS Olomouc.

720p 480p 360p 240p
Kompenzačním cvičením provede Mgr. Stanislav Štěpaník – trenér FBS Olomouc. Cílem je protáhnout celé tělo a mírnit zátěž z florbalu. Cvičení zabere jen 6 minut - doporučujeme cvičit denně !




Autor: Kateřina Erbsová
 

Nejhledanější nemoci

Víte, co přesně vás čeká na vyšetření, které vám lékař předepsal? Zjistěte, co které znamená.